به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۶:۵۶
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ساعت ۲۳:۲۰
کد مطلب : ۵۸۰۰۱

نامرئی شدن با الیاف توهم‌زا

گروه فناوري: محققان آمریکایی در تلاش برای تولید الیاف هوشمندی هستند تا بتوانند شخص و یا اشیاء را با تقلید از فضای پیرامون غیر قابل تشخیص کنند.
نامرئی شدن با الیاف توهم‌زا
دکتر زایو هایو، مهندس الکترونیک اظهار کرد: با استفاده از الیاف طراحی شده که بسیار نازک و انعطاف‌پذیر است می‌توان به اشیاء علاوه بر عملکرد طبیعی، قابلیت عدم تشخیص ماهیت از دید بیننده را داد، به طوری‌که با ایجاد تشابه نسبت به محیط پیرامون به طور کامل غیر قابل تشخیص و یا حتی غیر قابل رویت ‌شوند.

این پوشش که به الیاف توهم‌زا معروف شده، می‌تواند با استفاده از ساختاری منحصربه‌فرد و انعطاف‌پذیر در لایه زمینه از جنس مس بهترین عملکرد را داشته باشد، چرا که با دریافت وضعیت فضای پیرامون از طریق سنسور‌ها و آنتن‌های موجود به سرعت الگوی فضای پیرامون را در سطح لباس ایجاد و تشخیص ماهیت آن را یا به طور کامل و یا با دشواری مواجه کند.

دکتر وارنر، محقق و استادیار مهندسی الکترونیک در ادامه افزود: یکی از مهم‌ترین مزایای تولید الیاف نامرئی‌کننده انعطاف‌پذیر افزایش زاویه عملکرد است؛ به طوری‌که در سایر وسایلی که برای استتار استفاده می‌شود، زاویه‌ی عملکرد از دید فرد بیننده کاملا مستقیم است و با تغییر زاویه جسم از حالت استتار خارج می‌شود، حال با استفاده از این شیوه می‌توان تا زاویه 20 درجه قابلیت استتار را حفظ کرد.
جزئیات این دستاورد در نشریه Advanced Functional Materials منتشر شده است.
مرجع : ايسنا