به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۶ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : ۶۳۷۳۵
رای دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا؛

حذف نام حماس از لیست تروریستی اروپا

گروه بين الملل: دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا با برگزاری نشستی نام جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را از لیست "سازمان‌های تروریستی" خود خارج کرد.
حذف نام حماس از لیست تروریستی اروپا
دادگاه حقوق بشر اروپا درخصوص دلیل این اقدام اعلام كرد که روند درج نام حماس در این فهرست براساس استانداردها و معیارها در اتحادیه اروپا صورت نگرفته است. با وجود اینکه این دستور الزام‌آور نیست، اما ضربه سیاسی شدیدی را به اسرائیل وارد می‌کند. با قرار گرفتن نام حماس در این لیست در سال 2003، کشورهای اروپایی تاکنون حق برقراری تماس یا ارتباط با حماس را نداشتند. جنبش حماس این اقدام اتحادیه اروپا را ستود و آن را گامی درست و سنجیده خواند.

در همین راستا، موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس گفت: حذف نام حماس از لیست تروریستی اتحادیه اروپا یک پیروزی برای حامیان حقوق حقه ملت فلسطین در زمینه مقاومت و همچنین حامیان آزادی و رهایی از چنگال اشغالگران به شمار می رود. موسی ابومرزوق از تمامی ستمگران به ملت فلسطین و آنانی که جنبش‌های مبارز را تروریست می‌خوانند، درخواست کرد تا موضع خود را تصحیح کنند. وی تصریح کرد: ظلم هرگز دوام نخواهد داشت و ملت فلسطین به رغم آن همه رنج و محنت حتما پیروز خواهند شد.

عضو دفتر سیاسی حماس یادآور شد: نام حماس ظالمانه در لیست تروریست‌ها گنجانده شد، ما همواره خواستار تغییر این نگرش جائرانه بودیم زیرا این اقدام که در سال 2003 علیه حماس صورت گرفت، قانونی نیست و با قوانین اتحادیه اروپایی تضاد دارد. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از اتحادیه اروپا درخواست کرد تا مجددا نام حماس را در فهرست "تروریستی" قرار دهد.
مرجع : ايسنا