به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۶۷۹۷۵
چه شهرهایی مقصد اصلی دختران فراری و کودکان کارند؟

همه چیز درباره "خانه‌های سلامت" بهزیستی

گروه جامعه: مدیرکل امور آسیب‌های سازمان بهزیستی کشور گفت: تهران به عنوان یکی از مقاصد اصلی کودکان کار، دختران فراری و همچنین سایر آسیب دیدگان اجتماعی است و علاوه بر تهران البرز و شهرهای مذهبی مانند قم، مشهد و غیره نیز از دیگر مقاصد اصلی این قشر است.
همه چیز درباره "خانه‌های سلامت" بهزیستی
ولی الله نصر در ارتباط با خدمات این دفتر گفت:‌ دفتر امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی کشور در ارتباط با تمامی اقشار آسیب دیده و در معرض آسیب خدمات خود را ارائه می‌دهد و هر زمانی که کودک، دختر و یا زنی در معرض آسیب باشد وظیفه این دفتر ارائه خدمات گوناگون به آن‌ها است. نصر در خصوص مراکز نگهداری سازمان بهزیستی کشور نیز گفت:‌ به طور عمده دو نوع مرکز در سازمان بهزیستی کشور برای رسیدگی به امور زنان، دختران آسیب دیده و یا در معرض آسیب وجود دارد.

در مراکز بازپروری کدام گروه از زنان نگهداری می‌شوند؟
وی در ادامه تصریح کرد: مراکز بازپروری سازمان بهزیستی کشور مخصوص زنانی است که آسیب دیده اجتماعی بوده و بعضا به صورت مجرم شناخته شده و سالها اعمالی خلاف منافی عفت عمومی را انجام داده و قهار شناخته شده و تمامی آن‌ها در مراکز بازپروری بهزیستی کشور نگهداری، ساماندهی و توانمند می‌شوند. مدیر کل امور آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد:‌ در این مراکز، تیم‌های تخصصی سازمان بهزیستی کشور در راستای توانمندسازی و بازتوانی و یا کاهش آسیب این قشر اقدام می‌کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه در سراسر کشور 34 مرکز بازپروری وجود دارد گفت:‌ در مراکز بازپروری در راستای کاهش آسیب در خصوص مواردی چون بیماریهای مقاربتی، بیماریهای عفونی، ایدز و ... و همچنین در ارتباط با برنامه‌های محافظتی برای جلوگیری از آلودگی دیگران توسط این افراد، خدماتی ارائه می‌شود.

خانه‌های سلامت
وی ضمن اشاره به اینکه در خصوص ساماندهی اقشار آسیب دیده هیچ گاه نمی‌توان یک دختر سالم در معرض آسیب را با یک زن آسیب دیده اجتماعی در یک مکان نگه داری کرد گفت: در این راستا در سراسر کشور خانه های سلامت توسط سازمان بهزیستی کشور ایجاد و در این مراکز دخترانی که در معرض آسیب هستند به عنوان مثال از خانه فرار کرده و از شهرستان به تهران آمده‌اند؛ بهزیستی باید نسبت به برگرداندن آنها نزد خانواده و خدمات مشاوره‌ای روانشناختی و مددکاری اقدام کند لذا آن‌ها در مراکز سلامت بهزیستی در سراسر کشور نگهداری می‌شوند.

وی در خصوص ارجاع این دختران نزد خانواده‌هایشان گفت:‌ تا حد امکان تلاش می‌کنیم دختران را به کانون خانوادگیشان برگردانیم اما این موضوع زمانی اتفاق می افتد که تیم تخصصی تشخیص دهند و مطمئن شوند که در صورت ارجاع فرد به خانواده، آسیبی متوجه وی نیست. وی در این باره تصریح کرد: در بسیاری از موارد مداخله نابجا می تواند منجربه خودکشی فرد شود و حتما در مداخله در امور این چنینی باید ظرافت خاصی داشت و در این راستا سازمان بهزیستی کشور از کارشناسان و مددکاران آموزش دیده استفاده می‌کند.

وی در خصوص مدت زمان نگهداری این افراد در مراکز سلامت گفت: مدت زمان ارجاع فرد به خانواده اش بستگی به تیم تخصصی دارد زیرا زمانی که کارشناسان تیم تخصصی تشخیص دهند خطری فرد را تهدید می‌کند به صلاح است که مدت زمان بیشتری در این مراکز بمانند و سپس به خانواده ارجاع داده شوند. نصر در ادامه تاکید کرد: اصل اساسی سازمان بهزیستی در مراکز خانه‌های سلامت در جریان قرار گرفتن خانواده این افراد از حضور آنها در این مراکز است تا به خانواده اطمینان داده شود دختر وی در مکانی امن قرار داشته و فعالیتهای کارشناسی و روانشناسی بر روی آن انجام می‌شود و سپس با نظر مرجع قضایی می‌توان این افراد را از این مراکز ترخیص کرد.

وی در خصوص سن افراد مستقر شده در خانه‌های سلامت گفت: افراد 12 سال به بالا که در معرض آسیب هستند، در خانه‌های سلامت بوده و کمتر از دوازده ساله ها نیز به مراکز شبه خانواده سازمان بهزیستی که ویژه کودکان بدسرپرست و بی سرپرستی است، ارجاع داده می‌شوند. نصر همچنین در خصوص شرط اصلی حضور افراد در خانه های سلامت گفت : شرط اصلی فرد در خانه‌های سلامت این است که وی آسیب دیده نبوده بلکه در معرض آسیب باشد.

مدیرکل امور آسیب های سازمان بهزیستی کشور در خصوص خدمات ارائه شده در مراکز خانه‌های سلامت نیز گفت: در خانه‌های سلامت تاکید بر ارائه خدمات مشاوره‌ای و مددکاری تخصصی برای دختران در معرض آسیب بوده تا دچار آسیب نشوند. نصر همچنین عنوان کرد: در خصوص خانه‌های سلامت به جز استانهای خاص که مسائل ریشه یابی شده از قبیل اجبار در ازدواج خصوصا در سنین پایین و همچنین آداب و رسوم‌های تحمیل شده و... در آن ها وجود داشته و با افزایش آمار دختران فراری مواجه هستند، در کل آمار نگران کننده‌ای در کشور نداریم.

نحوه ورود به مراکز اقامتی سازمان بهزیستی کشور
نصر در ارتباط با شیوه‌های ورود به این مراکز عنوان کرد: این شناسایی‌ها عمدتا از طریق اورژانس اجتماعی ( 123)، NGOهایی که با سازمان‌های بهزیستی همکاری داشته و شریک کاری بهزیستی محسوب می‌شوند و همچنین مراجع قضایی، انتظامی و خود معرفها صورت می‌گیرد. وی در خصوص خود معرف‌ها تصریح کرد: موارد زیادی هستند که بنا به دلایل مختلف مانند ازدواج‌های اجباری، مشکلات خانوادگی و ... از خانه فرار کرده و به تهران و سایر کلان شهرها می‌آیند و در آن صورت خودشان به صورت اختیاری به مراکز سازمان بهزیستی کشور اعم از خانه های امن مراجعه می‌کنند.

مدت زمان اقامت در مراکز نگهداری بهزیستی
وی در خصوص مدت زمان اقامت در مراکز نگهداری در سازمان بهزیستی کشور گفت: با توجه به مقررات برای مثال افراد برای سه هفته، سه ماه، شش ماه و یا یک سال می‌توانند در این مراکز اقامت کنند. وی در ادامه تاکیدکرد:‌ اما تازمانی که مطمئن نشویم فرد قابلیت داشتن زندگی مستقل و یا بازگرداندن به خانواده را دارد و همچنین اینکه در امنیت کامل قرار دارد وی را رها نکرده و تا زمانی که این اطمینان ها حاصل شود، می‌توانند در این مراکز اقامت کنند.

نصر همچنین عنوان کرد: مسائل مالی و اقتصادی فاکتور تعیین کننده در ارائه خدمات سازمان بهزیستی کشور به افراد آسیب دیده و یا در معرض آسیب نیست. وی ادامه داد:‌ برای مثال ممکن است فرد در خانواده متمولی زندگی کرده اما تهدیدهای جانی داشته و در معرض آسیب های جدی قرار گرفته باشد و در این صورت خدمات سازمان بهزیستی به وی ارائه خواهد شد.

وی بااشاره به اینکه مراکز اقامتی سازمان بهزیستی تقریبا در بسیاری از موارد به علت امنیت و ... هیچ تابلو و نام و نشانی ندارند گفت: سعی کردیم این اماکن اردوگاهی نباشند و حداکثر ده تا 12 نفر در آن اقامت داشته باشند و همواره یک روانشناس یا مددکار یا مربی به صورت شیفتی در این مراکز حضور دارند. وی همچنین با بیان اینکه در صورت اقامت بلند مدت وضرورت استقلال مددجو خدمات حرفه آموزی به آنها ارائه می‌شود گفت:‌ از هدف‌های اصلی ما در محورهای توانمندسازی این افراد تحصیل،‌ اشتغال و درمان و ... است.

وی ادامه داد:‌ بیشتر قصد داریم مشاغل زنانه ،خانگی و مشاغل خرد به این افراد آموزش داده شود هرچند در زمینه مشاغل دیگر نیز فعالیت هایی در این مراکز صورت می گیرد. نصر همچنین تاکیدکرد: مشاوره‌های حقوقی ، پیگیری‌های تحصیلی از محورهای کاری سازمان بهزیستی کشور در این مراکز بوده و تمام خدماتی که به افراد آسیب دیده اجتماعی ارائه شده در این مراکز به مددجویان نیز ارائه می‌شود. وی همچنین عنوان کرد: در رابطه با توانمندسازی، شغل،‌ تحصیلات و همچنین ارائه وام های گوناگون به این افراد تا حد توان سازمان بهزیستی در حال رصد و پیگیری هستیم اما به لحاظ اینکه نیازهای این قشر کم نیست، نیاز به همکاری های گسترده با سایر دستگاه های کشور در خصوص رفع نیازهای آنان داشته تا بتوانیم این افراد را به صورت صحیح ارجاع داده و مسائل آنها را رسیدگی کنیم.
مرجع : ايسنا