به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ساعت ۰۰:۳۳
کد مطلب : ۶۱۳۹۵
اردوغان و بايدن دوره انتقالی در سوریه را بررسی کردند

اختلاف آمریکا و ترکیه بر سر بحران سوريه

گروه بين‌الملل: جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا پس از دیدار با رجب طیب اردوغان اعلام کرد که با رئیس جمهور ترکیه مسئله دوره انتقالی در سوریه بدون حضور بشار اسد را بررسی کرده است.
اختلاف  آمریکا و ترکیه بر سر بحران سوريه
به گزارش خبرگزاری فرانسه آمریکا و ترکیه درباره چگونگی برخورد با بحران سوریه اختلاف نظر دارند. ترکیه به برقراری منطقه پرواز ممنوع در سوریه و سرنگونی سریع بشار اسد پافشاری می کند. بایدن در کنفرانس خبری پس از دیدار با اردوغان اظهار داشت: «دو طرف درباره حمایت از مخالفان سوری، دوره انتقالی بدون بشار اسد در سوریه و نیز مبارزه با گروههای تروریستی، گفت و گو کردند.»

از سوی دیگر اردوغان با تقدیر از روابط دو کشور گفت:« می خواهیم روابط با ایالات متحده آمریکا ادامه یابد و برای پیشرفت آن تلاش خواهیم کرد.» ظاهرا در این گفت و گو ها که چهار ساعت به طول انجامید، هیچ توافقی درباره مسائل مطرح شده میان دو مقام آمریکا و ترکیه به دست نیامده است.
ترکیه می گوید شرط همکاری علیه داعش، برقراری منطقه پرواز ممنوع در سوریه و فشار علیه بشار اسد برای برکناری از ریاست جمهوری است. در حالی که واشنگتن از همکاری محدود ترکیه علیه داعش ناخرسند است، حمایت کشورهای غربی از نیروهای کُرد سوریه، آنکارا را نیز نگران کرده است.

بایدن ماه پیش به شدت از اردوغان انتقاد کرد و گفته بود که سیاست های ترکیه در حمایت از جنگجویان مسلح در سوریه به ظهور داعش انجامید. اردوغان با رد این اظهارات تهدید کرد که این سخنان به روابط دو کشور لطمه خواهد زد. معاون رئیس جمهور آمریکا پس از اظهارات اردوغان مجبور شد از ترکیه عذرخواهی کند. آنکارا تاکنون تنها اجازه داده است، نیروهای پیشمرگه کردستان عراق از مرز ترکیه عبور کنند و وارد خاک سوریه شوند تا علیه داعش در شهر کردنشین کوبانی بجنگند.

آمریکا خواهان حضور پر رنگ تر ترکیه در جنگ علیه گروه داعش است. آنکارا همچنین به هواپیمای آمریکا حاضر در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه اجازه نداده است علیه نیروهای داعش دست به عملیات بزنند. مقامات ترکیه بمباران مواضع تروریست ها را کافی نمی دانند و می گویند شرط پایان دادن به گروه‌های تروریست، سرنگونی رژیم سوریه است و تا زمانیکه اسد در این کشور حکومت کند، گروه‌های تروریستی باقی خواهند ماند.