به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۶
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۸۳۲۶۵
در پی شیوع تب کریمه کنگو صورت گرفت

کاهش قیمت گوشت قرمز در ماه رمضان

گروه اقتصادی: مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران از کاهش حدود 2000 تومانی قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز خبر داد و گفت: به دلیل شیوع بیماری تب کریمه کنگو و شایعاتی درباره این بیماری، میزان تقاضا و قیمت گوشت قرمز برخلاف سال‌های گذشته، در ماه رمضان امسال کاهش یافته است.
کاهش قیمت گوشت قرمز در ماه رمضان
سعید سلطانی اظهار کرد: امسال بازار گوشت قرمز وضعیت مناسبی ندارد و قیمت هر کیلوگرم از این محصول نسبت به قبل از ماه رمضان حدود 2000 تومان برای مصرف‌کننده کاهش یافته است و رکود در پرواربندی‌ها نیز مشاهده می‌شود. وی با بیان اینکه شیوع و انتشار شایعاتی درباره بیماری تب کریمه کنگو باعث کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار ماه رمضان شد، افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم لاشه گوسفند در دامداری حدود 20 هزار تومان و قیمت این محصول در بازار مصرف از 26 تا 32 هزار تومان متفاوت است که تقریبا کاهش حدود 2000 تومانی را نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران اعلام کرد: قیمت گوشت قرمز در مناطق مختلف کشور به این بستگی دارد که آن استان تولیدکننده یا مصرف‌کننده عمده این محصول به حساب آید؛ به عنوان مثال گوشت قرمز در استان‌هایی مانند لرستان، فارس، خراسان شمالی و همدان ارزان‌تر از دیگر استان‌هاست و در پایتخت بالاترین قیمت را دارد. سلطانی گفت: پس از آنکه گزارش فوت یک نفر در پی شیوع بیماری تب کریمه کنگو در مازندران منتشر شد بیش از 10 هزار نسخه آموزشی برای مقابله و پیشگیری از این بیماری تهیه و در بین دامداران استان‌های مختلف توزیع شد.

وی اظهار کرد: ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو از طریق ارتباط مستقیم انسان با دام صورت می‌گیرد یا اگر قسمتی از بدن انسان زخم شده باشد و در تماس با گوشت تازه آلوده قرار گیرد احتمال انتقال این بیماری وجود دارد؛ بنابراین مردم باید نکات بهداشتی را رعایت کنند اما دلیلی برای کاهش مصرف گوشت قرمز نیست.  تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که از طریق کنه‌ها (به عنوان مخزن بیماری‌) از دام‌های وحشی مانند خرگوش و خارپشت به دام‌های اهلی و نهایتا انسان منتقل می شود که در آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان دامپزشکی، امسال با وجود کاهش آمار تلفات، از 14 نفر مبتلا به بیماری، چهار نفر جان خود را در استان‌های خراسان رضوی، کرمان، کرمانشاه و مازندران از دست داده‌اند.
مرجع : ایسنا