به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۴:۱۸
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ساعت ۰۱:۱۱
کد مطلب : ۶۴۵۰۹

محاكمه نویسنده‌مصری درپي‌تمسخرعیدقربان

گروه فرهنگي: دادستان مصر یک نویسنده زن مصری را به خاطر توهین به اسلام و مسخره کردن مراسم عید قربان به دادگاه فراخوانده است.
محاكمه نویسنده‌مصری درپي‌تمسخرعیدقربان
به گزارش بي بي سي، رسانه‌های این کشور از قول یک مقام قضایی نوشته‌اند که دادستان مصر، فاطمه ناعوت یک نویسنده مصری را به توهین به اسلام و تمسخر عید قربان متهم کرده و خواهان محاکمه او شده است. ناعوت که خود مسلمان است در عید قربان گذشته در صفحه فیسبوکش از این آیین اسلامی با عنوان "کشتار" نام برده و نوشته بود "کشتار مبارک".

او نوشته بود که "ده قرن است انسان‌ها به این کشتار دست می‌زنند و هر سال هم با لبخند و شادی به این کار ادامه می‌دهند." ناعوت ادامه داده بود که "دلیل این کشتار سالانه، کابوس شبانه مردی درباره پسرش است. هر چند آن کابوس تمام شده و گذشته اما حیوانات بیچاره هر سال با جان خود تقاص این کابوس مقدس را می‌پردازند."

جنجال ناشی از انتشار سخنان باعث شد خانم ناعوت این نوشته‌هایش را از صفحه فیسبوکش پاک کند اما یک مقام قضایی مصر گفته که او در طول بازجویی‌هایش تایید کرده که چنین مطالبی نوشته است. ناعوت ۵۰ ساله، بعد از این جنجال‌ها گفت: "من به خود آیین قربانی‌ کردن اعتراض نکرده‌ام بلکه اعتراضم به شیوه ذبح این حیوانات و شکل ناپسند خیابان‌ها بعد از این خون‌ریزی‌ها بوده است."

خانم ناعوت پس از احضار به دادگاه در صفحه فیسبوک خود، برخورد قضایی با نوشته‌هایش را "هزینه روشنگری‌" توصیف کرده و گفته آنها که در هر نسل مشعل روشنگری را به دست می‌گیرند باید چنین هزینه‌ای بپردازند. بر اساس قوانین مصر توهین به سه دین توحیدی اسلام، مسیحیت و یهودیت ممنوع است. حکومت مصر پیش از این هم با کسانی که در شبکه‌های اجتماعی در مورد اسلام مطالبی که به باور آنها توهین آمیز بوده منتشر کرده‌اند، برخورد قضایی کرده است.

در سال ۲۰۱۱ دادگاهی در مصر ایمن یوسف یک شهروند مصری را به جرم اهانت به اسلام در صفحه فیسبوکش به سه سال زندان محکوم کرد. فاطمه ناعوت نویسنده مصری که قرار است دادگاهش اواخر ژانویه (بهمن ماه) برگزار شود، در دانشگاه عین الشمس مصر معماری خوانده و تاکنون ۱۸ عنوان کتاب از او منتشر شده است. مقالات و نوشته‌های او در رسانه‌هایی مثل المصری الیوم (مصر امروز) و الیوم السابع (روز هفتم) منتشر می‌شوند.