به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۶۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۲ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۶۱۳۵۹
در شهرستان بروجرد رخ داد

قتل معلم فيزيك با ضربه چاقوي دانش‌آموز!

گروه حوادث: خشونت در مدرسه، اين‌بار چاقوكشي دانش‌آموز دبيرستاني روي معلم فيزيك در حال تدريس منجر به مرگ او شد.
قتل معلم فيزيك با ضربه چاقوي دانش‌آموز!
به نوشته روزنامه اعتماد، ساعت ١١ صبح روز گذشته، پنج دقيقه مانده به زنگ تفريح دوم در حالي كه معلم فيزيك دبيرستان پسرانه‌يي در شهرستان بروجرد سر كلاس درس بود، از ناحيه گردن و سينه مورد اصابت چاقوي شاگردش قرار گرفت. به گفته يكي از معلمان مدرسه دانش‌آموز سال اول دبيرستاني به همراه پدر براي توجيه غيبت‌هاي گذشته به مدرسه آمده بود كه سراغ معلم فيزيك رفت و حادثه اتفاق افتاد.

شاهدان عيني اين ماجرا مي‌گويند در عرض چند دقيقه كريدور مدرسه از خون معلم پرشد و تا آمدن آمبولانس تنفس معلم قطع شد. معلم به بيمارستان منتقل مي‌شود و در ساعت ٥/١٢ نبض معلم بر‌مي‌گردد اما به دليل نرسيدن خون به مغز به مدت ١٠ دقيقه، به اغما فرو رفت و نهايتا بعد از گذشت چند ساعت از اتاق عمل زنده بيرون نيامد. يكي از معلمان دبيرستان پسرانه بروجرد در اين زمينه  مي‌گويد: «دانش‌آموز چاقوكش بعد از زدن ضربه و درگيري با معلم از مدرسه متواري شد.»

تا پيش از اين بيشتر خبر خشونت معلمان در مورد دانش‌آموزان و اخبار تنبيه بدني بود كه رسانه‌يي مي‌شد. مهدي بهلولي، معلم و كارشناس آموزش و پرورش در مورد وقوع حوادث اينچنيني در مدارس مي‌گويد: «جريان روز گذشته دبيرستان بروجرد در مقوله كلي‌تري به نام خشونت در مدرسه جاي مي‌گيرد. خشونت در مدرسه سه جانبه است كه شامل خشونت دانش‌آموز نسبت به دانش‌آموز، معلم به دانش‌آموز، دانش‌آموز به معلم مي‌شود.»

به گفته او اين اقدامات ريشه فرهنگي و آموزشي دارد؛ درس‌هاي خسته‌كننده، شلوغي مدارس و كلاس‌هاي درس در مدارس دولتي، عدم آموزش‌هاي لازم مهارت‌هاي ارتباطي و زندگي به دانش‌آموزان بخشي از دلايل وقوع چنين اتفاقاتي است كه اين معلم به او اشاره مي‌كند. بهلولي ادامه مي‌دهد: آموزش شهروندي بايد در اين زمينه در مدارس صورت بگيرد و دانش‌آموزان و معلمان بايد با حقوق آشنا شوند. به گفته او معمولا جامعه نسبت به تنبيه بدني دانش‌آموزان و خشونت عليه دانش‌آموز حساس‌تر است و به همين دليل موارد زيادي از خشونت دانش‌آموز عليه معلم رسانه‌يي نمي‌شود.

اين كارشناس آموزشي به نقش پر رنگ شلوغي مدارس دولتي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: دست كم گرفتن مدارس دولتي و بها دادن به مدارس خصوصي بيشتر از اينكه مشكل را حل كند، مشكل‌زاست. به گفته او در حال حاضر مسوولان آموزش و پرورش نسبت به معلم، دانش‌آموز را يك به ١١ اعلام كرده‌اند اين در حالي است كه از يك ميليون فرهنگي كه مسوولان آموزش و پرورش براي تعداد معلمان اعلام مي‌كنند و مبناي ارايه آمار قرار مي‌دهند، ٣٨ درصد در بخش‌هاي اداري و خدماتي مشغول هستند كه با احتساب اين درصد، نسبت معلم به دانش‌آموز يك به ١٧ مي‌شود.

بهلولي با تاكيد بر اينكه در مدرسه نياز شديد به معلم پرورشي داريم از كمبود اين دسته نيرو در مدارس انتقاد مي‌كند و مي‌گويد: تعداد معلمان پرورشي در مدارس بسيار كم است. در تعدادي از مدارس اصلا معلم پرورشي نداريم. يا اگر هم باشد به روز نيستند و با دانش‌آموزان ارتباط برقرار نمي‌كنند. او ادامه مي‌دهد: به عنوان نمونه در مدرسه‌يي با ٥٠٠ دانش‌آموز معلم پرورشي تنها شش ساعت در هفته در مدرسه حضور داشت كه در اين مدت به گفته خودش تنها به كارهاي اداري و تشكيل پرونده مي‌رسيد. بهلولي ادامه مي‌دهد: تا زماني كه ما تعديل نيرو داشته باشيم، بودجه مدارس را كم كنيم، بحران‌هاي اينچنيني خصوصا در مدارس دولتي ادامه خواهد داشت.