به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب : ۵۵۲۸۴

جزئیات آزادی‌گروگانهای‌ترکیه از چنگ‌داعش

گروه بین‌الملل: شبکه خبر ˈان.تی.ویˈ ترکیه گزارش داد که عملیات آزاد سازی46 نفر از کارکنان کنسولگری این کشور در ˈموصلˈ، توسط ماموران ترک صورت گرفته و گروگانها از طریق خاک سوریه و بدون کمک گرفتن از دیگران و یا پرداخت باج، آزاد شده اند.
جزئیات آزادی‌گروگانهای‌ترکیه از چنگ‌داعش
به گزارش ایرنا دولت ترکیه صبح امروز اعلام کرد که 46 نفر از کارکنان کنسولگری این کشور در موصل که خرداد ماه از سوی تروریستهای 'داعش' به گروگان گرفته شده بودند، آزاد شده اند. شبکه خبری ان.تی. وی به نقل از منابعی که به نام آنها اشاره نکرده است، افزود که در طول 101 روزی که شهروندان ترکیه در اسارت گروه تکفیری – تروریستی داعش قرار داشت، هشت بار محل نگهداری آنها تغیییر کرده ولی 'سازمان اطلاعات ترکیه' (میت)، تحرکات آنها را از نزدیک دنبال می‌کرد.

این شبکه خبری با تاکید بر اینکه سازمان اطلاعات ترکیه همواره از محل نگهداری گروگانهای مطلع بود، به نقل از همین منابع مدعی شد: عملیات آزاد سازی گروگانهای ترک توسط مقامات ترکیه تحقق یافته و به هیچ وجه کمکی از دیگران خواسته نشده است. این منابع تصریح کرده‌اند که از هیچ کشور و یا سازمان اطلاعاتی دیگری در این عملیات کمک گرفته نشده و به هیچ وجه باجی برای آزادسازی گروگانها به تروریستها پرداخته نشده است.

این منابع با اشاره به اینکه سه نفر از 49 گروگان را شهروندان عراقی و بقیه را شهروندان ترکیه تشکیل می دهد، گفته اند که در عملیات آزادسازی گروگانها، درگیری رخ نداده و گروگانها سالم به ترکیه منتقل شده اند. ان.تی.وی به نقل از منابع محلی افزود: 49 گروگان ابتدا به مکانی در موصل آورده شده و سپس توسط ماموران 'میت' با ملاحظات امنیتی از طریق خاک سوریه و از مرز 'آکچاقلعه' وارد ترکیه شده اند.

ان.تی.وی در حالی این مطالب را به نقل از منابع مطلع منتشر می کند که 'احمد داوداوغلو' نخست وزیر ترکیه نیز در مسیر حرکت به شهر 'شانلی عرفای' محلی که گروگانها به آنجا آورده شده اند، به خبرنگاران همراه خود گفت: 49 نفر توسط گروه ویژه ای به ترکیه آورده شدند و اطلاعات مربوط به این عملیات محرمانه خواهند ماند.

'رجب طیب اردوغان' رییس جمهوری ترکیه نیز به دنبال انتشار خبر آزادی 49 شهروند این کشور گفت: آزادسازی نتیجه عملیات موفقیت آمیز میت بود. وی افزود: عملیات سازمان اطلاعات ترکیه با موفقیت اجرا و بامداد امروز پایان یافت.