به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۳۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ساعت ۱۶:۰۵
کد مطلب : ۲۲۰۶۴
جبران آن 3000 روز در اين 100 روز!

آنچه در این 100 روز انجام نشد!

آنچه در این 100 روز انجام نشد!
محمدرضا جعفریان *

گروه سياسي: ایجاد تغییر در مدیریت اجرائی کشور به پشتوانه رأی مردم از پیش نیازهای تحقق مردم سالاری در هر جامعه ای است. در کشور ما و پس از گذشت 35 سال، دولت‌هاي مختلف، با طرح برنامه‌ها و شعارهای متنوع در معرض انتخاب ملت قرار گرفته‌اند و این مسیر پر فراز و نشیب، کشور ما را کانون توجه افکار عمومی جهان قرار داده است. آنچه که همواره نیازبه بررسی و تحقیق و تفحص داشته، کارنامه دولت‌ها و مدیران اجرائی آنها بوده که بنا به دلایل نامشخصی هرگز به صورت جامع و کامل در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته است. چه آنکه همان‌هایی که رأی دهنده بوده‌اند شایسته داوری و قضاوت نیز خواهند بود.

دولت جدید نیز نتیجه رأی مردم و اعتماد به برنامه‌هاي دوران انتخابات است. گرچه باید پذیرفت بخش عظیمی از جامعه به جهت ناکارآمدی دولت گذشته از تکرار آن وحشت زده و هراسان بودند و به همین دلیل راه را برای پایان دادن به آزمون و خطای گذشته انتخاب نمودند اما به هر حال همین دولت نیز برنامه‌هایی داشت. دکتر روحانی به همین رأی‌دهندگان وعده ارائه گزارش 100 روزه را داد. هر عقل سلیمی مي‌پذیرد که جبران آسیب‌ها و لطماتی که در مدت 3000 روز در تمام حوزه‌ها وارد گردیده کار آسانی نیست و آنچه که در این 100 روز قابل انجام است ارائه گزارشی دقیق و صادقانه به ملت بزرگوار ایران خواهد بود. دولتی که تنها 3 درصد دوران قبلی را سپری نموده چه کاری می‌تواند به پیش ببرد؟ هیچ معجزه‌گری در این مدت کوتاه نمی‌تواند فضا را به 8 سال قبل بازگرداند.

 اگر این دولت توانسته باشد برنامه‌ها و شعارهای رویایی و تحقق نیافتنی گذشته را تکرار نکند به همان اندازه مورد اعتماد مخاطبان خواهد بود. آری آنچه که از دکتر روحانی مي‌خواهیم و انتظار داریم، تکرار نبایدها و انجام نشایدهاست اما آیا در این صد روز حداقل بخشی از انتظارات برآورده شده است؟ سخنرانی ریاست محترم جمهور در مراسم تنفیذ و تحلیف حکایت از طرح ادبیاتی جدید و در شأن و جایگاه ملت عظیم ایران بود و همان شعار (ایران برای تمام ایرانیان) را تداعی مي‌نمود. این شروع قابل تحسین در کنار معرفی کابینه توانمند نوید تغییر در فضای مدیریت کشور را مي‌داد و در همه این رویدادها خبری از شعارزدگی و جنجال آفرینی نبود.

نقطه عطف این دوران کوتاه اخذ مواضع محکم و دیپلماتیک در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بود آنجا که نه خبری از لشکر دوستان و آشنایان و همکاران، و نه موجی از اخبار دلخوش کننده زود گذر در میان بود، نه هاله نوری رویت شد و نه معجزه گر هزاره جدید به دنیا معرفی گردید. نه سخنانی تند و تحریک آمیز و بی حاصل بیان شد و نه حاضرین یکی پس از دیگری، جلسات را ترک مي‌کردند. بی احترامی و بی اعتنایی هم در کار نبود لحن جدیدی که در خور ملت دوست داشتنی ایران بودمورد توجه دوستداران قرار گرفت. هیچ قطعنامه و بیانیه ای هم کاغذ پاره تلقی نشد و هیچ فضای توهمی نیز ترسیم نگردید.

دولتمردان و همراهان دکتر روحانی نیز در کمال صداقت و شجاعت از مواضع به حق ایرانیان دفاع کردند و ماحصل آن پذیرفتن ایرانی جدید به دنیا بود. در بازگشت هم نه هلهله و سوت و کفی در میان بود و نه کسی به منتقدان مي‌تاخت. بزرگ‌نمائی در کار نبود و هیچکدام از دشنام دهندگان در فرودگاه هم تحت تعقیب قرار نگرفت...

نه نامه بی پاسخی به سران دنیا نگاشته شد و نه ادعای مدیریت جهانی مطرح گردید.نه به کشوری توهین گردید و نه دشمن تراشی و بهانه سازی و بحران آفرینی کشور را فرا گرفت...از طرفی دیگر آمار و اعداد و ارقامی که تا پیش از این تنها توسط عوام مردم تائید مي‌شد توسط دولتمردان مهر واقعیت به خود گرفت. اوضاع خراب‌‌تر از آنچه بود که تصور مي‌شد و همان بهتر که رأی دهندگان نیز این وضعیت را رسماً بدانند گرچه قبل از آن نیز آنرا مي‌دانستند و لمس مي‌کردند...

در این 100 روز اگر اتفاق خارق العاده‌ای نیفتاده، حداقل هر روز خبر دلخوش کننده‌ای هم در بوق و کرنا اعلام نشده، به حریم شخصی افراد کمتر ورود شده و به شهروندان و بزرگان هم (از سوي دولتمردان) اهانت نشده است. دروغ هم به عنوان یک پدیده زشت و شوم اجتماعی در حال برچیده شدن است. خرافه‌پردازی و استفاده کاسبانه از مقدسات دینی نیز مدنظر دولت و مسئولان قرار نگرفته است.

فرهنگ و هنر و ورزش و مدرسه و دانشگاه نیز به جایگاه واقعی خود باز مي‌گردد و یا حداقل در مسیر بازگشت قرار گرفته است. دیگر قرار نیست نگاه دستوری و آمرانه فیلم و سینما، فوتبال، رسانه و.... را فرا گیرد. هر بخشی به صاحب واقعی‌اش تحویل داده مي‌شود. همه این نبایدها آنهائی نیست که همگان مي‌خواستند. از روحاني انتظارات دیگری هم مي‌رفت و مي‌رود. اینکه اعتدال و شعار اعتدالگرایی زمینه بازگشت فرصت‌طلبان قرار نگیرد و افراط به انفعال تبدیل نشود.

روزها مي‌گذرد و این 3 درصد به سرعت به 50 یا 100 درصد تبدیل خواهد شد.خواسته ما فقط نخواستن‌ها نیست .اگرچه از آرمان جامعه مدنی و آزادی‌هاي اجتماعی به غم نان رسیده‌ایم، اما همچنان آرمانگرا و امیدواریم...امید به هر آنچه که شایسته ماست و هر آنچه که مي‌توانیم به دست آوریم و امید به آنچه که داشتیم و قدرش را ندانستیم و از دست دادیم...امیدواریم به اینکه دوباره برای نخواستن رأی ندهیم بلکه انتخاب ما برای پربار شدن و بهتر شدن باشد.

* عضو هیئت علمی دانشگاه


۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۶:۴۵
ﻣﻂﻠﺐ ﺧﻮﺏ و ﺩﺭﺳﺘﻲ ﺑﻮﺩ (173510)
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۹:۲۷
به همه نشان داده شد از کلید در کشاورزی و برداشت محصول نیز میتوان استفاده کرد! (173600)
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۹:۲۸
نه خانی آمد و نه خانی رفت! (173602)
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۲۳:۲۶
آقا کجاش درسته.ماشینو بیاره پایین (173769)
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۷:۲۳
این واقعییتهای کشور ماست کاش حاکمان نیز این خواسته های حداکثر ملت را مورد توجه قرار داده و با شجاعت تابو ایجاد شده توسط انحصارطلبان که بنام ارزشها مانع تحقق شعارهای اولیه انقلاب شده اند رابشکنند تا ملت نفس بکشد. (173527)
کوشان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۷:۲۵
درست است و بسیار بجا مسائل طرح شده است. اگر هم در این صد روز معجزه ای اتفاق نیفتاده (که قرار هم نبود بیفتد) لااقل اتفاق بدی هم نیفتاده و روند افتضاحات دولت قبل متوقف شده است! (173528)
دقیق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۲۰:۰۸
ببین کار ما به کجا رسیده که از اینکه گرونیهای افسانه ای نشده خوشحالیم....
یعنی این حق ایران و ایرانیه...!؟ (173629)
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۲۲:۵۴
بله این عین حق ما و هر کسی است که اشتباه کند وقتی درصد زیادی از مردم سال 84 در انتخابات شرکت نکردند و خود اصلاح طلبان هم با سه کاندید شرکت کردند و محمود فقط با اختلاف 400-500 هزار رای بیش از کروبی رفت دور دوم تا این همه فجایع هشت ساله رقم بخورد این تاوان ان اشتباهات است که اکنون باید از عدم گران شدن هم راضی باشیم و واقعا هم باید خوشخال باشیم (173737)
سبز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۷:۲۸
روحانی لحن صحبت کردنت به ادم روحیه می ده موفق باشی (173529)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۷:۳۳
درود بر روحانی شیخ افراطی ستیز (173531)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۷:۴۹
موافقم.
متن جالب است. البته به کلیلت پرداخته است (173534)
اردلان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۸:۰۷
بدون توسعه سیاسی نمی توان به توسعه اقتصادی دست یافت (173545)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۸:۰۹
آفرین به این نویسنده
مردم ایران از همان اول هم اگر چشم به نان و زر داشتند تا به اینجا نرسیده بودند.اما درسته مردم از نان و زر گذشتند و دنباله رو آرمان و ایدئولوژی خود بودند ولی آیا مسئولین هم همینطور بودند.آیا آنها هم از نان و زر گذشتند؟؟
واقعا حق مردم آرمانگرای جمهوری اسلامی ایران این است ..زندگی توام با سختی و تلاش بیهوده
بهار جان خواهشا سانسور نکن (173547)
رشید
United States
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۸:۲۱
با ایت افراطیون هیچ انتظاری نمیرود خدا کمک کند در این قرن که عربها از امکاناتشان به بهترین نحو استفاده کردند ودر اسایش زندگی میکنند ولی مسولین ما فقط شعار میدهند و هرروز از روز قبلی اوضاع اقتصادی وخیم تر میشه خدا کمک کند (173561)
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۸:۳۵
همه حرفهای شما درست آقای جعفریان عزیز اما اگر بخواهیم بیطرفانه وواقع گرایانه به عملکرد دولت دکتر روحانی با درنظر گرفتن همه جوانبی که شما گفتی نمره یک تا بیست بدهیم نمیتوان نمره ای بهتر از دوازده داد.این نمره را هم دولت تاکنون مدیون سه وزیر نزدیک به اصلاح طلبان یعنی آقایان زنگنه،ظریف وفرجی دانا میباشد.گرچه وزیر ارشاد آقای جنتی هم الحق والانصاف تاکنون سعی کرده در حد توانش در راستای خواسته های مردم قدم بردارد.آقایان ربیعی وحجتی هم که امید زیادی بهشون میرفت تاکنون ابدا در حد انتظار نبوده اند.در کل به نظرم نمره 12از20 بادرنظر گرفتن همه جوانب عادلانه ست. (173569)
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۸:۴۰
اميدواريم با وعده ي آينده بهتر جلو نرويم و با عمل بهتر جلو برويم.
دكتر روحاني زحمات زياد مي كشند اما وعده و حرفهاي خوب روزي بايد عملي شود.
انشاءالله (173572)
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۲۰:۱۲
امیدوار باش! (173634)
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۲۰:۳۸
دوست عزیز مهم اینه که دکتر روحانی واقعاً زحمت می کشن و صداقت دارن.
دمش گرم (173655)
سوسنگرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۸:۵۷
به خاطر صداقت روحانی هم که شده تحمل خواهیم کرد (173580)
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۹:۴۳
اگه اینو هم نگین دیگه می خواهین چی بگبن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (173610)
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۹:۱۴
احسنت بر فکر و قلمتان جناب آقای جعفری.
سخنتان از دل برآمده و بر دل ما نیز نشست (173589)
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۹:۲۲
رکورد جابه جای مدیران برای چن صد سال آینده در اختیار ایران قرار گرفت. (173595)
ریحانه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۲۰:۰۷
مسکن مهر تعطیل شد. (173628)
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۲۲:۵۵
این طرح اگر کارایی داشت این همه در زمان محمود مسکن گران نمیشد (173740)
مردمی نژاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۹:۲۴
برای ایجاد بهبود در جابه جایی ها از قطار به جای اتوبوس استفاده شد. (173599)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۲۰:۱۲
آنهایی که با قطار آمده بودند میتوانند با قطار بروند (173633)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۲۰:۰۶
خزانه 1600 میلیاردی یک شبه خالی شد آنهم شب قبل از مذاکرات! (173625)
ورهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۲۰:۳۶
باور کنید نمی دونم چرا رئیس جمهور روحانی رو که میبینم احساس آرامش می کنم.
احساس غرور میکنم.
دکتر روحانی عزیز، رئیس جمهور ایران بزرگ از ته دل دوستت دارم.
زنده باد رئیس جمهور روحانی.
زنده باد ایران.
بهار از مطلب مفید و عاقلانه ات خیلی ممنونم (173653)
بهی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۲۱:۰۹
متاسفم که همیشه به وضع موجود راضی هستیم و ملتی هستیم که فقط یک برگه رای به صندوق میندازیم ودیگه تا4سال سراغشونمیگیریم بعدشم پس از4سال دورباطل. (173684)
مانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۲۱:۱۶
تایک افغانی 60تومان باشدهیچ دردی ازمردم دوانمیکند (173690)
دانیال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۲۲:۰۴
درود خدا بر دکتر روحانی و اصحابش!
کاملا موافقم :)
فکر میکنم شأن و جایگاه مقامی چون ریاست جمهوری به جایگاه خودش برگشته
لااقل هنگام معرفی مسئول کشورم احساس شرم نمیکنیم بلکه با افتخار در مورد دکتر روحانی اشخاصی چون دکتر ظریف صحبت میکنیم
دیگر خبری از آن مصاحبه های نسنجیده و بی ربط کسی چون م.ا.ن نیست
خداوند دکتر روحانی را حفظ کند من فکر میکنم باید به دولت فرصت داد (173714)
رضائي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۲۲:۳۳
ممنون وتشكر،حرف دلمونوزدي (173719)
قیصر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۲۲:۳۶
دکتر روحانی حتی با کارهایی که نکرد هم خدمت کرد و این تدبیر تنها کار اوست. مهندس از مقاله زیباتون سپاس (173722)