به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۸ ساعت ۱۶:۵۵
کد مطلب : ۷۴۸۲۳
به هنگام پخش ویدئوهای استفاده از گاز شیمیایی؛

اشك و گریه در شورای امنیت بر سر سوریه

گروه بین‌الملل: آمریکا، فرانسه و انگلیس اخیرا تلاش‌هایی را در سطح شورای امنیت علیه سوریه آغاز کرده‌اند که هدف از آن متهم کردن دولت دمشق به استفاده از گاز کلر به عنوان سلاح نظامی است.
اشك و گریه در شورای امنیت بر سر سوریه
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تازه‌ترین تلاش آمریکا و هم پیمانانش در شورای امنیت به گفته‌ها و گزارش‌های دو پزشک سوری و چند شهروند این کشور مربوط می‌شود که گفته شده از نجات یافتگان بمباران‌ها با گاز کلر هستند. این افراد روز پنجشنبه در حضور نمایندگان 15 عضو شورای امنیت، "مدارکی" را ارائه دادند که به زعم آنها بر استفاده دولت سوریه از گاز کلر به عنوان سلاح شیمیایی علیه مخالفان و اهالی برخی روستاها در شمال غرب سوریه و اطراف دمشق، دلالت دارد.

در نشست غیررسمی شورای امنیت، ساهی سحلول، رئیس انجمن پزشکی آمریکا - سوریه و محمد تناری، یکی از پزشکانی مدعی است کار مداوای قربانیان حمله شیمیایی 12 مارس به منطقه سرمین، در شمال سوریه را بر عهده داشته، به ارائه گزارش پرداختند. در این نشست تناری که در آن زمان مدیر یک بیمارستان در ادلب نیز بوده فایلی ویدئویی از روند ناموفق معالجه سه بردار یک تا سه ساله سوری را به نمایش گذاشت که گفته می‌شود در نهایت به دلیل استنشاق گاز کلر در روستای سرمین به همراه والدین و مادر بزرگشان جان خود را از دست دادند.

دیپلمات‌های حاضر در نشست شورای امنیت از فضای احساسی حاکم بر این نشست سخن می‌گویند که به دلیل فیلم‌ها و سخنان مربوط به حملات بوده است. آنها می‌گویند تمام حاضران پس از این نشست اشک می‌ریختند. همچنین در نشست شورای امنیت چند تن دیگر به عنوان کسانی که از حمله شیمیایی ریف دمشق در 21 اوت 2013 جان سالم به در برده‌اند، صحبت کردند.

دولت سوریه پس از این حمله بود که با تهدید آمریکا مبنی بر آغاز حملات هوایی مواجه شد و برای نشان دادن حسن نیت خود با انهدام زرادخانه شیمیایی‌اش تحت نظارت بین‌المللی موافقت کرد و طبق قطعنامه سپتامبر 2013 شورای امنیت این عملیات آغاز شد.

سازمان منع گسترش و استفاده از سلاح‌های شیمیایی که همراه با سازمان ملل نظارت بر امحای زرادخانه‌ شیمیایی سوریه را برعهده دارد، با فشار آمریکا، فرانسه و انگلیس هم‌اکنون در حال تهیه گزارشی درباره استفاده از گاز کلر در سوریه است تا شورای امنیت بر اساس این گزارش "تدابیر لازم" را اتخاذ کند.

با توجه به مستندات و منابعی که سازمان مذکور به آنها استناد می‌کند و بیشتر نزدیک به مخالفان هستند، به احتمال زیاد دولت سوریه و برخی گروه‌های تندرو در میان مخالفان همانند داعش، به استفاده از گاز کلر در جنگ متهم می‌شوند که این امر کار را برای ماجراجویی‌های بعدی آمریکا در سوریه هموار خواهد کرد.

به تازگی شورای امنیت قطعنامه‌ای را تحت بند هفتم منشور سازمان ملل به تصویب رسانده که استفاده از نیروی نظامی علیه کسانی که از گاز کلر در جنگ سوریه استفاده کنند را مجاز می‌شمارد. روسیه نیز از کشورهایی بود که به این قطعنامه رای مثبت داد.

در همین راستا دیده‌بان حقوق بشر سه‌شنبه گذشته ارتش سوریه را به شش مرتبه پرتاب بشکه‌های حاوی گاز کلر در شمال غرب کشور در ماه مارس گذشته متهم کرد و خواستار اقدام فوری شورای امنیت شد. سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل در این باره گفت: باید مسوولان این حملات را شناسایی کنیم. همه چیز دال بر این است که این عملیات با کمک هلیکوپتر انجام شده و تنها دولت سوریه هلی‌کوپتر در اختیار دارد.

پاور در ادامه اظهار داشت: این نشست یک نشست استثنایی و تاثیرگذار بود. بسیاری از حاضران پس از شنیدان اظهارات پزشکان و بیماران اشک ریختند. آمریکا، و همپیمانانش با ایجاد فضایی احساس در شورای امنیت تلاش دارند دیگر اعضا به ویژه روسیه را متقاعد کنند که دولت سوریه دست به حملات شیمیایی با استفاده از گاز کلر زده است.