به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۹
 
۲۸۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۸ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : ۴۹۸۰۳
در خطبه‌هاي خطبه نماز عید فطر:

دعاي آیت‌الله صانعی براي موسوي و كروبي

نباید به کسی که برای انقلاب زحمت کشیده ظلم کرد
گروه سياسي: یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، با بیان این که همه مظلومان تاریخ با دروغ مظلوم واقع شده‌اند، گفت: این یک معصیت بزرگ است که به دروغ بگوییم، فلانی اهل فلان کار است؛ این ها مسائلی است که اگر خدایی ناکرده از سوی هر انسانی انجام شد، با استغفرالله گفتن و درخواست بخشش از سوی خداوند هم درست نمی شود، چون استغفرالله گفتن بدون لحاظ کردن حقوق مردم فایده ندارد.

به گزارش ایلنا، آیت الله یوسف صانعی، در خطبه‌های نماز عید سعید فطر که با حضور اقشار مختلف مردم در دفتر این مرجع تقلید در قم برگزار شد، اظهار داشت: عامل مهم بدبختی و بیچارگی‌ها در تمام جوامع بشری، مخصوصا جوامع اسلامی دروغ است. وی افزود: در تاریخ می‌بینیم که امام موسی کاظم(ع) امام هفتم شیعیان را به زندان انداخته و به دروغ گفتند آشوبگر است؛ حضرت اباعبدالله الحسین(ع) امام سوم شیعیان را شهید کردند و به دروغ گفتند آشوبگر است؛ حضرت امام علی النقی(ع) امام دهم شیعیان را با دروغ هایی که در مورد ایشان مطرح می کردند، آن قدر در محاصره گذاشتند که نگذاشتند در قبرستان مسلمین دفن شود و لذا ایشان در خانه شان دفن شدند.

این مرجع تقلید با بیان این که همه مظلومان تاریخ با همین دروغ مظلوم واقع شده‌اند، گفت: در 15 خرداد 42 بر علیه امام خمینی(رض) به دروغ مطرح کردند که ایشان پول دادند تا افرادی در کشور آشوب کنند و بعد هم می بینیم که برخی بزرگان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و... دچار ظلم شدند، اما نباید فراموش کنیم که فضیلت انسان ها با دروغ از بین نمی‌رود.

آیت‌الله صانعی اضافه کرد: از دست دادن شهید بهشتی ها، شهید مطهری ها، شهید منتظری ها و شهید رجایی ها برای کشورمان آسان نبود بلکه این ها هزینه هایی بود که صرف شد تا کشور به نقطه خوبی برسد؛ امروز باید کاری کنیم که دانشمندان و مغزهای متفکر کشورمان در موطن خود، دانش و اندیشه و فکر خود را بیان کنند اما متأسفانه این سرمایه‌های کشور به دلیل همین شرایط دروغ، خیلی راحت به تاراج می‌رود؛ سؤال این است که این مغزهایی که از کشور می‌روند، مگر اهل فساد و اختلاس چند هزار میلیارد تومانی بودند؟ نه؛ بلکه فقط اهل این بودند که می‌خواستند اندیشه و فکرشان را بیان کنند؛ حالا فوق فوق‌اش این بود که اشتباه کردند؛ سؤال این است که اشتباه مستوجب ظلم بر آن ها است؟

وی افزود: این یک معصیت بزرگ است که به دروغ بگوییم فلانی اهل فلان کار است؛ این ها مسائلی است که اگر خدایی ناکرده از سوی هر انسانی انجام شد، با استغفرالله گفتن و درخواست بخشش از سوی خداوند هم درست نمی‌شود، چون استغفرالله بدون لحاظ کردن حقوق مردم فایده ندارد.

این مرجع تقلید با بیان این که دروغ از شراب که کلید بسیاری از بدی ها عنوان شده، بدتر است، گفت: متأسفانه امروز شرایطی شده که باید بگوییم از معارف اسلامی غافل شده ایم؛ متأسفانه دشمنان هم با استفاده از این شرایط کاری کردند که نسبت به همه بدبین شده‌ایم و امروز کمتر کسی است که حرف بزند و نگویند برای خودش و برای ریاستش حرف نمی‌زند؛ متأسفانه در چند سال گذشته جامعه را این طور کرده اند که دیگر حسن ظن در جامعه نیست و این ظلم به جامعه ما است.

آیت الله صانعی افزود: ظلم دیگر به جامعه ما این است که خوبان کمتر نام برده می‌شود؛ حتی گاهی به صورت بد از آن‌ها نام برده می شود و این ظلم است. در چنین شرایطی بر فرزندان و خانواده شهید بهشتی‌ها و شهید مطهری‌ها و شهید رجایی ها و آیت الله العظمی منتظری...، واجب عقلی است که نام این بزرگان را حفظ کنند که تا حدودی هم حفظ کرده‌اند.

وی با اشاره به سخنی از امام صادق(ع) امام ششم شیعیان، گفت: دروغ ایمان را از بین برده و راه رسیدن به سعادت را می‌بندد؛ دروغ عامل تمام یا بیشتر بدبختی‌ها است و امیدواریم این شرایط اصلاح شود. این استاد خارج فقه حوزه در ادامه سخنان خود با طرح این سؤال که اسلام دین عقل و اندیشه است یا دین حرف نزن و ساکت شو؟ گفت: اسلام دین استبداد نیست که بگوید حق فکر کردن ندارید یا اگر فکر کردید حق ابراز آن را نداشته باشید. قرآن کتاب آسمانی ما، هیچ جایی نمی‌گوید حرف نزن و فکر نکن، بلکه فقط می گوید در زندگی اجتماعی مردم و مثلا این که چرا زندگی فلان خانواده این طور شده و... کنکاش نکنید.

آیت الله صانعی افزود: قرآن کریم حتی در مورد سؤال‌هایی که شاید در ذهن مردم ایجاد شود مثل این که چرا باید نماز خواند؟ چرا باید روزه گرفت؟ چرا باید حج رفت؟ و... نپرسیده جواب داده و این نهایت آزادی است؛ باید تحقیق کرد و دید که قرآن چطور آزادی فکر را محترم شمرده است و دلیل تمام اموری که جزء محرمات یا واجبات است را به صورت کلی بیان کرده است؛ البته در موارد سؤالی برای برخی انسان ها مثل این که چرا باید نماز را فلان رکعت بخوانیم و... باید گفت که نفهمیدن ما عیب ندارد، چون عبادت است؛ بدانیم که اگر چیزی را نمی فهیمیم حتما این گونه نیست که مطابق عقل نباشد، بلکه شاید علم ما به فهم آن نمی رسد.

این مرجع تقلید با بیان این که اساس اسلام بر اساس فکر و اندیشه است، گفت: بگذاریم آن‌ها که اهل دقت نظر و علم و دانش هستند،حرف بزنند. آیت الله صانعی تأکید کرد: نباید به کسی که برای این انقلاب و مردم زحمت کشیده و سابقه‌اش هم نشان داده که به دنبال دنیا و ریاست نیست، ظلم کرد.
ایشان در پایان ضمن دعا برای تمام کسانی که برای دفاع ازحقوق مردم محصور و محبوس گردیده، بالاخص نخست وزیر دوران امام (س) و همسر مکرمه ایشان و جناب حجه الاسلام و المسلمین آقای کروبی از خداوند متعال خواستار برطرف شدن موانع حصر و حبس همه گرفتاران گردیدند.