به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۸ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۷۹۳۲۳

توافق‌آمريکاوروسيه درمورد تحريم‎هاي‌ايران

گروه سیاسی: آمريکا و روسيه به فرمولي جديد رسيده اند که اختلافات آنها در مورد اعمال مجدد تحريم‌هاي لغو شده ايران را از بين مي‌برد.
آسوشيتدپرس به نقل از ديپلمات هاي غربي مي نويسد: آمريکا و روسيه به فرمولي جديد رسيده اند که اختلافات آنها در مورد اعمال مجدد تحريم هاي لغو شده ايران را از بين مي برد. بر اساس تفاهم لوزان قرار است در صورت رسيدن ايران و کشورهاي ۱+۵ به توافق جامع هسته اي، تحريم هاي ايران نيز لغو شوند. در اين ميان آمريکا بر اين امر پافشاري دارد که در صورت نقض توافق از سوي ايران، تحريم هاي لغو شده مجددا عليه تهران اعمال شوند که البته در مورد نحوه اعمال مجدد اين تحريم ها اختلافاتي ميان اعضاي ۱+۵ از جمله روسيه و امريکا وجود دارد.

گويا آمريکا خواهان آن بود که در صورت نقض توافق از سوي ايران، تحريم هاي لغو شده به صورت اتوماتيک مجددا اعمال شوند اما روسيه با اين امر مخالف بوده است. به نوشته اسوشيتدپرس، اختلافات آمريکا و روسيه در اين مورد به حدي بود که حتي امکان بر هم خوردن توافق هسته اي با ايران وجود داشت اما با اين فرمول جديد مسکو و واشنگتن به درک مشترکي از اين امر رسيده اند.

در همين رابطه «بن رودز» معاون مشاور امنيت ملي کاخ سفيد، به خبرنگاران گفته که بازگرداندن سريع تحريم ها در صورت نقض توافق جامع از سوي ايران يکي از محورهاي اصلي هر نوع توافقي با ايران خواهد بود.

ديپلمات هايي که خبر توافق روسيه و امريکا را بر سر فرمول جديد اعمال مجدد تحريم هاي ايران به آسوشيتدپرس داده اند از بيان جزئيات بيشتر در اين رابطه به دليل آنکه ممکن است اين امر به مذاکرات در حال انجام ايران و ۱+۵ لطمه بزند خودداري کرده اند.