به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب : ۳۸۵۶۲

رئيس کرسی ایران‌شناسی «یوسی ال​ای»

گروه فرهنگي:​ رحیم شایگان، فرزند داریوش شایگان، به ریاست کرسی ایران‌شناسی در دانشگاه کالیفرنیا (یو سی ال ای) انتخاب شد.
رئيس کرسی ایران‌شناسی «یوسی ال​ای»
علی دهباشی، مدیرمسؤول مجله بخارا با اعلام این خبر گفت: دکتر رحیم شایگان به ریاست کرسی ایران‌شناسی در دانشگاه کالیفرنیا، یو سی ال ای، انتخاب شد. او بیش از 10 سال است به عنوان جوان‌ترین استاد ایران‌شناسی در دپارتمان زبان‌ها و فرهنگ‌های خاورمیانه این دانشگاه تدریس می‌کند. همچنین سال گذشته جایزه گوگنهایم به خاطر تألیف کتاب اشکانیان و ساسانیان، ایدئولوژی سیاسی در ایران پساهلنیستی و دوران باستان متأخر به او تعلق گرفت.

او افزود: لازم به ذکر است که دکتر شایگان دوره دکترای خود را در دانشگاه هاروارد گذرانده است و کتاب اشکانیان و ساسانیان، ایدئولوژی سیاسی در ایران پساهلنیستی وی در سال 2011 از سوی انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شد. قرار بود آقای مرتضی ثاقب‌فر این کتاب را به زبان فارسی ترجمه کند که حادثه مرگش پیش آمد.

دهباشی همچنین اظهار کرد: کتاب دکتر شایگان به این مسأله می‌پردازد که آیا ساسانیان از گذشته تاریخی ایران باخبر بودند؟ آیا دوران هخامنشی را می‌شناختند و درصدد احیای شکوه و جلال امپراتوری هخامنشی بودند؟ پاسخ مثبت به این سؤال نوعی ایدئولوژی سیاسی برای ساسانیان قائل می‌شود و درواقع کتاب دکتر شایگان پژوهشی است در باب روابط پارتیان و ساسانیان با رم، رقیب مقتدر غربی، و نگاهی دارد به تفاوت ایدئولوژی‌های سیاسی و نیز روابط بین این دو سلسله ایرانی.او ادامه داد: کتاب دیگر دکتر رحیم شایگان با عنوان جلوه‌هایی از تاریخ و حماسه در ایران باستان که توسط مرکز مطالعات یونانی دانشگاه هاروارد منتشر شده، توسط خشایار بهاری به زبان فارسی ترجمه شده، مراحل چاپ را می‌گذراند و قرار است در انتشارات فرزان روز منتشر شود.
مرجع : ايسنا