به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۱:۳۱
 
۷۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ساعت ۰۱:۴۲
کد مطلب : ۵۲۰۵۲
مقاله وارده

29 مرداد را برای همیشه عزای‌عمومی كنيد

29 مرداد را برای همیشه عزای‌عمومی كنيد

دکتر حسن اکبری بیرق


گروه مقالات: اگر بنده در شورای فرهنگ عمومی کشور، مسؤولیتی داشتم 29 مرداد را برای همیشه عزای عمومی در مرگ دانش و فضیلت و اخلاق، نامگذاری و اعلام می کردم؛ چراکه اعضای مجلس شورا، وزیری را صرفا به جرم داشتن این سه هنر، استیضاح و از مسند رهبری علمی کشور برکنار کردند. بی‌شک استاد دکتر فرجی دانا، پس از حدود ٩ ماه تلاش شبانه روزی سر راحت بر بالین خواهد نهاد؛ ماه هایی که بیشترش در راه شهرک غرب تا بهارستان و برای پاسخگویی به خرده فرمایش های پایان ناپذیر وزیر علوم احمدی نژاد و هم سفره ای هایش گذشت. اما مساله این نیست که فرجی دانا راحت شد و حتما بعد از شنیدن نتیجه استیضاح گفته است:«فُزتُ وَ رَبِّ الکَعبَه»، مساله این است که بعد ازین چه بر سر علوم، تحقیقات و فناوری در این کشور خواهد آمد. ٢ماه و اندی از اول دولت تدبیر و امید وزیر نداشت و حال نیز گرچه مرد بزرگی سرپرستی وزارت را برعهده گرفته است، اما فرق بسیارست بین وزیر و سرپرست!

عمق فاجعه را زمانی می توان دریافت که میزان افسردگی و بی انگیزگی استادان و دانشجویان را که در اثر این کین توزی باصطلاح اصولگرایان به وجود آمد، بتوان تبدیل به عدد و رقم کرد. به قطع و یقین خسارتی که به جامعه علمی و به تبع آن به کل جامعه وارد شده است، کمتر از خساراتی نیست که دولتهای نهم و دهم به شهروندان بیگناه ایران تحمیل کردند. واقع آن است که این رفتار غیر اخلاقی و منافی منافع ملی، آن هم در هفته دولت، از مریدان آقای مصباح یزدی قابل پیش بینی بود. بیش از سه دهه پیش نیز در ستاد انقلاب فرهنگی حضرت ایشان به تلویح و تصریح خواستار برچیده شدن دانشگاه و دانشگاهیان، بویژه شاخه علوم انسانی آن بوده است که خوشبختانه عقلای قوم، در آن زمان، قول ایشان را بجدّ نگرفتند. شاید اگر خدای ناخواسته امثال نبویان و زاکانی و کوچک زاده و رسایی در آن زمان، در ستاد انقلاب فرهنگی حضور داشتند و مراد خود را همراهی می کردند، امروزه در کلاس های دانشگاه تهران، صرف میر و شرح شمسیه و یا در بهترین شرایط، نصاب الصبیان و گلستان تدریس می شد!

آنان که همواره از آگاهی و درک و بصیرت شهروندان وحشت داشته و دارند جای خوبی را نشانه گرفتند: نهاد دانشگاه. نهادی که  درآنجا عقل و معرفت ترویج می شود نه جهل و تعصب؛ ژرف اندیشی و تعقل آموزش داده می شود نه سطحی نگری و عوامیّت. اینان گرچه امروز با شعار مردم فریب مخالفت با رکود علمی، بزرگترین ضربه را به روند رشد علمی کشور وارد کردند، و از این پیروزی مقطعی شاد و خرسندند، اما باید بدانند که زمستان مجلس نهم خواهد گذشت و روسیاهی به ذغال دشمنان دانایی خواهد ماند و تاریخ، قاضی و داور عادلی است. آیندگان از فرجی دانا، به عنوان قهرمان آزادی و آزادگی، با عظمت و نیکی یاد خواهد نمود اما معلوم نیست از نوباوه و هم قطارانش چگونه نام خواهد برد. با این تصویری که من از مجلس و مجلسیان در ذهنم نقش بست تمام امیدهایم به اصلاح امور و بازگشت لکوموتیو انقلاب به ریل تعالیم امام و رهبری، ناامید شد و بی اختیار یاد آن شعر معروف مرحوم بهار افتادم که:

کار ایران با خداست      درد ایران بی دواست

از این قصه پر غصه که بگذریم، من اگر جای فرجی دانا بودم،

با بی اخلاقان، اخلاق نمی ورزیدم.

با بی منطقان، دم از منطق نمی زدم.

با هرکه به زبان خود او سخن می گفتم.

در برابرافشاگران، افشاگری می کردم و در مقابل دروغ های آنان راست های مگو را می گفتم. بی مماشات و بی ملاحظه و خطاب به مردمی که با حماسه آفرینی در خرداد٩٢ دست نامحرمان را از آموش عالی کوتاه کردند، حقایق را در میان گذاشته و با صراحت علوی دست چپاولگران بیت المال را رو می کردم. فهرست رانت بگیران آموزشی را منتشر می کردم تا مردم از مسوولان بپرسند: اگر در ایران فردی را تنها به جرم جابجایی ٣٠٠٠ میلیارد تومان به دار می آویزید پس با آنان که ٣٠٠٠ میلیارد تومان پول زبان بسته بیت المال را نه جابجا بلکه خرج عده ای بی‌سواد و کم سواد کرده و در نتیجه هزاران نخبه شایسته و دانشمند جوان را از حق ادامه تحصیل رایگان محروم کردند چه باید کرد؟

اگر من به جای فرجی دانا بودم از نمایندگان می پرسیدم: شماها که امروز از انتشار مطلبی در یک نشریه دانشجویی ١٠٠ نسخه ای دلواپس شده وزیری به گفته خودتان نماز شب خوان را به استیضاح می کشید چرا در برابر آن همه خلاف شرع و قانونی که در دو دولت گذشته انجام شد دم بر نیاوردید. شما که از بازگشت به کار ٩ استاد دانشگاه، آن هم به حکم قوه قضائیه خودتان اینگونه بر آشفته شده اید چرا در دو دوره گذشته از بر سر کار آمدن هزاران مدیری که یک روز هم سابقه مدیریت نداشتند و مملکت را به این روز انداختند ککتان هم نگزید؟

اگر بجای دکتر فرجی دانا بودم به قانونگذاران بی خبر از قانون می گفتم که: به چه معنا من وزیر هستم اگر نتوانم معاونم را خودم انتخاب کنم. مدیرکلم را خودم برگزینم. شیوه مدیریتی خودم را داشته باشم. درباره هر مساله ریز و درشت و با اهمیت بی اهمیتی به مجلس کشانده شوم. رییس دانشگاه عوض نکنم و.... براستی در کدام قانون نوشته شده است که من اختیاری نداشته باشم اما به صغیر و کبیر حساب پس بدهم؟ اگر جای وزیر علوم دولت تدبیر و امید بودم خیلی چیزهای دیگر می گفتم و می رفتم و همچون اسطوره ای بر بلندای تاریخ، جاودان می ماندم.

جای آن است که خون موج زند در دل لعل    

 زین تغابن که خزف می شکند بازارش


آذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۰۲:۰۹
29 مرداد روز مرگ دانش و فضیلت و اخلاق را بر همه ی هموطنان عزیز تسلیت میگویم (247376)
آزاده جنگ تحميلي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۰۲:۲۱
اسرائيل نمي خواهد در اين كشور دانشمند باشد روسيه و غرب نمي خواهند در اين كشور دانشمند باشد تصوير افشاگرانه و منتشر شده وزير علوم و فناوري دولت پيشين آقاي "ز " در ضيافت وزير علوم كشور اسرائيل را كه در سايت انصاف نيوز منتشر شده است را لطفا ملاحظه بفرماييد تا بدانيد در كشورتان چه خبر است لطفا بهار نيوز منتشر كنيد درود بر فرجي دانا .درود بر دكتر اكبري بيرق. مرگ بر عوامل موساد و اسرائيل!!! (247378)
مهاجر
Sweden
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۰۲:۳۷
همکار ارجمند جناب آفای دکتر اکبری

فقط میشود گفت جانا سخن از زبان ما می گویی...متاسفم برای جامعه ای که دزدها در آن راحتند و اهل حق در عذاب...
همین کارها را کرده اند که در حال حاضر از دپارتمان 40 نفری ما در سوئد 8 نفر استاد و دانشجوی دکتری ایرانی داریم.

خدا به هممون صبر بده ... (247381)
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۰۲:۴۱
انتقام سيلي خورده از ملت در ٢٤ خرداد ٩٢ را مي خواستند بگيرند وليكن خداوند بندگان شايسته اش را كفايت مي كند . درود بر فرجي دانا و توفيقي و روحاني و نجفي . (247383)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۰۲:۵۹
نقشه شان از آوردن احمدي نژاد با آن افعال غريب و تمسخر آميزش هم لوث كردن پست رياست جمهوري بود و به تبع آن ساختن بهانه اي براي برچيدن پست رياست جمهوري!!!!!!!! (247385)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۰۳:۱۵
چقدراین دکترفرجی دانا ازلحاظ ظاهری آدم معصوم ودلنشینی است بخدا برای این دانشمند اونروزی که درمجلس داشت صحبت میکرد تصویر ساکت و مظلومش توی ذهنم میاد دگرگون میشم که چرا یک اینطور فاضلی درکشوربایدداشته باشیم وازوجودش عده ای نگران باشد بجای اینکه ازوجود اینچنین اشخاصی استفاده بشه وبهش بهاداده بشه تا دانشمندان ایرانی که درخارج ازکشورهستند امیدداشته باشندورغبت کنند که بکشورشان بازگردنند نه اینکه بااینچنین برخوردی هیچکدومشون دیگرامیدی به بازگشت داشته باشند افسوس که نتونستیم ازوجودش بهره جو (247386)
صادق تبريزى
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۰۳:۵۱
از افراد پايدارى توقعى نيست ، اما آن تعداد كه عليرغم مخالفت دكتر لاريجاني با استيضاح همراهي كردند در پيشگاه ملت بازندگانى بيش نيستند ، اما فرجى دانا رزمنده و فرمانده پيشين دفاع مقدس و استاد و دانشمند با تقواى امروز اخلاق را صرف نمودند ، اى دل اندر بند زلفش از پريشانى منال : مرغ زيرك چون به دام افتد تحمل بايدش ،،،، رند عالم سوز را با مصلحت بينى چه كار : كار ملك است آن كه تدبير و تأمل بايدش (247391)
hooman
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۰۵:۵۷
چرا عزای عمومی وقتی حتی رئیس جمهور هم حاضر نشد بیاد ازیشون دفاع کنه.بزرگترین اشکال شما اصلاح طلبها و نیز اصولگرایان اینه که به راه و روش و رفتار غلطتونم تعصب دارین و اینارو از سران جریان سیاسی مطبوعتون یادت گرفتین.شما که اینقدر باغیرتین چرا از زوی کار آمدن افرادی با فساد اخلاقی علیرغم هشدار وزارت اطلاعات همین دولت در وزارت علوم خم به ابرو نمیارین؟؟ (247395)
رحیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۰۷:۳۶
ترکیدی به جهنم برو جاییکه نترکی (247401)
سولدوزلو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۰۷:۴۲
انسان سالم و متخصص و متعهد در این جامعه محکوم به جزاست. (247403)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۰۸:۲۰
من بعنوان یک دانش آموخته این کشور از داشتن چنین مجلس شورا ... و اکثریت این مجموعه متاسفم. (247407)
سردابه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۰۹:۳۰
بزودی بقیه هم استیضاح میشن غصه نخور آسیوبه نوبت عموجان. (247419)
مفت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۰۹:۳۴
آقای عزیز اشتباه نگیریداین استیضاح نبوددادگاه محاکمه تندروها بود.مگه ندیدی بعد اعلام رای دادگاه الله اکبر گفتن وبهم تبریک گفتن. (247421)
مسلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۱۰:۰۸
روزی مجلسی در جایی بر قرار بود در بین این مجلس شخصی محجوب حضور داشت همه در حال بحث و بذلگویی بودند ودر بین جمع شیی مفقود شد از آنجایی که اکثریت جمع با هم بودند یکی از آنها که بسیار گستاخ تر بود آن مرد محجوب را نشانه کرده ومتحم به دزدیدن کردند همه هم پست سر آن مرد گستاخ ایستادن واو دزد صدا کردند مردم محجوب وقتی دید حرف خریداری ندارد و جو کلا بر علیه اوست این جمله را گفت من دزد نیستم واینو خوب میدانم که پیش آنکسی که آن شیی را دزدیده رو سفید هستم .واقعا" آقای فرجی دانا پیش آنهایی که میداند به نا حق ... (247425)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۱۰:۴۶
به چه معنا من وزیر هستم اگر نتوانم معاونم را خودم انتخاب کنم. مدیرکلم را خودم برگزینم. شیوه مدیریتی خودم را داشته باشم. ......جون خودت دردولت قبل مگه برای همین چیزها دائم اعتراض نمیکردید که توتالیتریزاسیون بده؟؟؟قانون گریزی نهادینه شده!.وزیر که شاه فاشیست نیست.یه مجری برای قانونی هست که الان موجوده.امریکا قبله امالتون رو ببینید هزار تا دولت هم عوض بشه شیوه مدیریت وسیاستش تغییرناپذیره. (247431)
آرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۱۰:۴۶
من با نویسنده این متن کاملا موافق هستم،آقای فرجی دانا باید با زبان و منطق خود مجلسیان پاسخ می دادند. (247432)
صالح آذری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۱۱:۰۷
با سلام. اولا عرض ارادت مخلصانه خود را به همرزم دلاور خودم استاد عزیز آقای اکبری بیرق دارم وممنونم ازاینکه این بزرگوار حرف دل اکثریت قریب به اتفاق ایثارگران و اندیشمندان ونخبگان این مرزوبوم را به نحواحسن بیان کردند...هزاران احسنت.پرواضح است که استیضاح کنندگان وزیر دانشمندعلوم کسانی نیستند جز آنهایی که منافعشان به خطرافتاده.منافعی که دربازار بی قانونی دولت گذشته دست وپا کرده بودند.درد اینها وضعیت علمی کشور نیست که به دروغ سروصدا راه انداخته اند.چون درعمل عکس ادعاهای آنهارخ داده است.قضاوت به قیامت (247445)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۱۱:۳۴
دوست عزیز ، با نوشته های شما کاملا مخالفم چون:
1) دکتر فرجی دانا اصلاح طلبه. معلومه که با روش های خودش کار می کنه نه با روش اصول گرایان افراطی پس برایش (اخلاق) مهمتر از پست وزارت است.
2) دانشجویان همه چیز را می دانند. حتی چیزهایی که شما نتوانستید در این مقاله بنویسید!
3) این اتفاقات برای اثبات حقانیت ما ، ریشه دارتر شدن اصلاحات و بیرنگ شدن حنای افراطی ها لازمه.
4) با اقدام رییس جمهور عزیز، تیر اصولگرایان افراطی به سنگ خورد چون دانای کابینه در سنگری دیگر خدمت می کند و دانایی دیگر در وزارت علوم . (247452)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۱۱:۳۵
صرفاً نیروی انتظامی و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مستثنی از شمول ممنوعیت خرید خودروی سواری خارجی بوده و نهاد ریاست جمهوری، مشمول مستثنیات شمارش‌شده در قانون نمی‌باشد، بنابراین، متن مصوبه و مشخصات خودروهای مندرج در جدول مربوط، تا آنجا که ناظر به امکان خرید خودروهای سواری خارجی توسط نهاد ریاست‌جمهوری می‌باشد، مغایر با قانون است.دولت راستگویان وخزانه خالی وجشن در کاخ و7میلیارد استخرش کردن وحالا ماشین.این راستگوئی رو عزااعلام کنیم مهمتره+مردم زلزله زده ایلام رو خرج قبیله کردن (247453)
محمدی
United States
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۱۲:۱۵
کشور ما که همیشه عزای عمومیه این یکی هم روش!!!!!!! (247462)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۱۲:۳۶
بنا به تحلیل دکتر زیبا کلام در استیضاح دکتر فرجی دانا دولت بازنده نبود .جانشین فرجی دانا هر که باشد ادامه دهنده راه اوست . (247464)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۱۲:۳۸
آخه این چه تحلیل منفعلانه ای. اشاعه ی حس یاس و بدبختی چه نتیجه ای داره؟؟؟ ما به عنوان جامعه مدنی پس چه کاره ایم؟ مگه با عوض شدن یه فرد ما باید همه چیز رو از دست رفته بدونیم؟ مگه اصلاحات باید ازبالا انجام بشه؟؟ بابا ما به عنوان دانشجو باید خواست عمومی برای تغییر رو دیکته کنیم به قدرت. (247465)
خجسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۱۳:۲۴
آفرین بر قلم بی باکت (247488)
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۱۴:۲۶
اكابرستان نام مدرسه اي ايتدايي بود كه رضا شاه براي افراد بيسواد ميانسال
درست كرد . اين 3700 بورسيه غيرقانوني اكابر هستند (247516)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۱۷:۴۴
به قول حافظ بزرگ: تو اهل فضل و دانسی هین گناه تورا بس (247584)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۱۸:۲۵
باجناق من که دانشجوی فوق تخصص دامپزشکیه ، نود درصد جذب هیئت علمی شده بود ، به خاطر سیاست های ایشون ، حقش خورده شد و هیئت علمی دور موند . (247591)
عسگر اولادی منش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۲۰:۰۸
انشاالله که نمایندگان استیضاح کننده دنبال منفعت شخصی نبوده و فقط رضای خدا را مد نظر داشتند ولی مواردی که برای استیضاح در نظر داشتند بیشتار سوتفاهم بود. و از طرفی بهتر بود نظر مثبت جامعه دانشگاهی نسبت به وزیر و روند عالی در دانشگاهها لحاظ می شد . چون دانشگاهیان رفتار نمایندگان مذکور را بسیار غیرمنطقی می دانستند مثلا" استنادات علمی مقاله یک پروسه حداقل دو ساله است.البته بنظر می رسد نمایندگان به نهادهای رسمی نظارتی باید اعتماد کنند . مگر اینکه خودشان یک حکومت مستقل باشند . (247618)
بردیا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۲۳:۰۵
فراموش شد ایین فرزانگان/پراکنده شد نام دیوانگان (فردوسی) (247649)
از سلماس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۲۳:۱۹
باسلام خدمت استاد اکبری،شیر مادر حلالت آفرین بر غیرت وشجاعتت (247655)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۲۳:۳۲
برنده واقعی دکتر فرجی دانا بود که به همه ما درس اخلاق داد (247657)