به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب : ۴۸۰۰۲
مقاله وارده

چرا دولت ستادیان تدبیروامید را فراموش كرد

گروه مقالات: بسیاری از اعضای ستادهای انتخاباتی حسن روحانی در برخی از شهرها و استان ها، فراموش یا خانه نشین شده و همچنان امیدوار به تدبیر رئیس جمهور منتخب خود، به انتظار نشسته اند.
چرا دولت ستادیان تدبیروامید را فراموش كرد
سجاد نیکنام
در یک تعریف کلی، ستادهای انتخاباتی در ایران از احزاب، اصناف، آشنایان، اقوام، دانشجویان و گروه های مختلف دیگر تشکیل می شوند و معمولاً دارای روسای کشوری، استانی و شهری هستند که به پیشنهاد همفکران کاندیدای مطرح در منطقه مورد نظر، از سوی رئیس ستاد کشوری و در مرحله بعد از سوی رئیس ستاد استانی تعیین و منصوب می شوند. در ادامه همفکران کاندیدای مذکور در کنار رئیس ستاد تعیین شده، شورای مرکزی ستاد در استان یا شهرستان را تشکیل می دهند که آن نیز در نهایت به تشکیل کمیته های مختلف منتهی می شود. 

اما برخلاف بسیاری از کشورهای دارای ساختار حزبی، در ایران احزاب همفکر به عنوان زیرمجموعه ستاد فعالیت می کنند و در مدت کوتاه انتخاباتی باید پاسخگوی ستاد انتخاباتی باشند و با پایان انتخابات و تعطیلی ستادها، دیگر هیچ گروهی پاسخگوی صاحبان رای نبوده و مردم تا انتخابات بعدی فراموش می شوند! در حالی که در ستادهای انتخاباتی حزبی، پس از پایان انتخابات، حزب به اعضای خود یا همان صاحبان رای پاسخگو بوده و متقابلاً کاندیدای حزبی خود را نیز در راستای خواسته مردم بازخواست می کند. 

لذا در جوامعی چون ایران که احزاب جایگاهی تعریف شده نداشته و کارکرد سیاسی آنها انتخابات به انتخابات و تحت لوای ستاد غیرحزبی نمود پیدا می کند، جایگاه نیروهای ستادی در سیستم سیاسی ایران، بسیار تعیین کننده بوده و به نوعی می توان مدعی شد که عملکرد اعضای ستادهای انتخاباتی در کنار کاریزمای کاندیدای مورد نظر، سرنوشت انتخابات را رقم می زند. البته برخی از احزاب در بحث انتخابات مجلس یا شوراها، کاندیداهای حزبی معرفی می کنند که شاید وجه تمایز انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات مجلس یا انتخابات های دیگر نیز در همین زمینه باشد. 

بررسی مختصر وضعیت ستادهای انتخاباتی اصلاح طلبان در سال های 84، 88 و 92
سال 84:
 
ستادهای انتخاباتی ریاست جمهوری نیروهای اصلاح طلب در سال 84 متاثر از تعدد کاندیداهای این جریان، با آشفتگی و سراسیمگی ناخوشایندی همراه بود، تا جایی که نیروهای اصلاح طلب در ستادهای انتخاباتی رو در روی یکدیگر قرار گرفته و اوضاع به گونه ای رقم خورد که همین بلاتکلیفی ستادها، به نفع کاندیدایی به نام محمود احمدی نژاد تمام شد؛ هرچند که فاصله ایجاد شده بین اصلاح طلبان و مردم نیز تا حدود زیادی در تضعیف ستادها و شکست سال 84 تاثیرگذار بود. 

سال 88: عملکرد 4 ساله محمود احمدی نژاد فاصله بین مردم و اصلاح طلبان را کم کرد و این بار ستادهای انتخاباتی با انسجام بیشتری تشکیل شدند و علیرغم حضور پرشور مردم در انتخابات سال 88، نتیجه آنگونه که باید به نفع اصلاح طلبان رقم نخورد و ستادهای این جریان به سرعت تعطیل شدند؛ احمدی نژاد دوباره رئیس جمهور شده بود و اعضای اصلاح طلب ستادهای انتخاباتی نه انتظار احترام از سوی وی داشتند و نه سهمی از دولت وی به آنها قرار بود برسد! دولت مهرورزی این بار بخش وسیعی از اصلاح طلبان باقیمانده در ادارات و ارگان ها را کنار گذاشت یا بازنشسته کرد و نیروهای همفکر خود را جایگزین آنها کرد، نیروهایی که متاسفانه هنوز هم به ناحق بر کرسی نخبگان و افراد شایسته، تکیه زده اند! 

سال 92: بسیاری از اصلاح طلبان با توجه به تجربه انتخابات 88، تمایلی برای تشکیل ستاد یا حمایت از کاندیدایی دیگر را نداشتند و برخی رد صلاحیت ها هم آنها را بیش از پیش مایوس ساخته بود، اما تدبیر بزرگان اصلاحات، امیدی تازه به جان اصلاحات بخشید و با سرعتی مثال زدنی، ستادهای انتخاباتی اصلاح طلبان در دو گروه به ظاهر جداگانه ولی همراه تشکیل شد؛ با راه اندازی ستادها و به صحنه آمدن مردم و صدالبته همدلی دو کاندیدای مطرح جریان اصلاح طلبی، این بار پیروز میدان، تدبیر و امید بود. 24 خرداد 92 روزی بود که مردم با احمدی نژاد وداع گفتند ولی مدیران وی گویا خیال رفتن نداشتند!

فردای انتخابات 24 خرداد 92
اکنون بیش از یک سال از پیروزی تدبیر و امید می گذرد، ولی آنگونه که باید و شایسته ستادیان تدبیر و امید است، با بسیاری از اعضای ستاد حسن روحانی در سطح استان ها و شهرستان ها برخورد نشده است؛ مطمئناً بسیاری از آنها فقط انتظار دارند که مورد احترام قرار گیرند یا حداقل فراموش نشوند، هرچند که اگر سهم خواهی هم کنند، حق آنان است، ولی تصور اینکه بتوان با گذشت زمان اعضای زحمتکش ستادهای انتخاباتی را به دست فراموشی سپرد، امری نابخشودنی و صدالبته غیرقابل جبران در آینده ای نزدیک خواهد بود. 

شکی نیست که مردم ایران در 24 خرداد 92 به تدبیر و امید و تغییر سیاست احمدی نژادی رای دادند و امروز همین ستادیان تدبیر و امید، پس از گذشت یک سال باید به مردم پاسخگو باشند که چگونه شده هنوز مدیران احمدی نژادی پست های خود را ترک نکرده اند و حتی در مواردی ارتقاء نیز یافته اند و یا این روند که پست های مدیریتی حساس در اختیار افرادی تازه از راه رسیده قرار گیرد که به تدبیر و امید اعتقادی نداشته و ندارند، غیرقابل قبول است.

از این رو نقش ستادیان را در ترغیب مردم برای رای به تدبیر و امید نباید فراموش کرد، چرا که خانه نشینی آنها، حامیان اصلاح طلب دولت را در آستانه انتخابات سرنوشت ساز مجلس، منزوی کرده و به تبع آن مردم را بار دیگر از اصلاحات دور خواهد ساخت. قطعاً برخوردهای غیرمعمول و گاهاً قهرآمیز برخی از ستادیان در ماه های اخیر نیز بیشتر از بی توجهی و یا بایکوت آنها در برخی از مناطق کشور سرچشمه می گیرد تا اینکه ناشی از سهم خواهی آنان باشد! 

هرچند که عملکرد و تندروی های برخی از نیروهای ستادی هم در یک سال گذشته، شایسته تدبیر و امید نبوده و این گروه ها نیز در برخی موارد باید تجدیدنظر کنند؛ نباید تصور کرد که چون ستادی در فلان شهرستان یا استان در اختیار آنها بوده، پس تمام پست های مدیریتی آن منطقه نیز باید در اختیار این گروه قرار گیرد؛ همچنین نباید فراموش کرد که پیام تدبیر و امید، ایستادگی در برابر بی قانونی ها و میدان دادن قانونی به نخبگان و نیروهای شایسته بوده و انتظار اینکه سلیقه ستادها با روند تغییری مدیران توسط دولت، یکسان باشد، خواسته ای پذیرفتنی و منطقی نیست.

رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۰۸:۴۷
بنده به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی آقای روحانی که با مسئولین شهر نیز در انتخابات درگیر شده بودم وضعیتم نسبت به قبل بدتر هم شده فرماتدار و مسئولینی که به دنبال رای برای دیگر کاندیداها بودند همچنان بر سر کارند.(آذربایجان غربی) (241491)
فرامرز
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۰۸:۵۴
ای بابا دادش من تا قبل از انتخابات همه تحویل میگیرن ال میکنیم بل میکنیم وقی انتخابات تمام شد دیگه حتی جواب گوشی هامون ندادن هیچ حتی یه تشکر خالی هم نکردن (241492)
بيرمنگامي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۰۸:۵۶
اصلاح طلبها دو نوع هستند يك دسته سرباز هستند كه بايد هميشه در حال پيكار و نبرد و زندان و كتك خوردن باشند و نوع دوم كه هميشه در سايه هستند پس از پيروزي از كنج خانه بيرون بيايند و پستها را قبضه كنند
شما متاسفانه جز دسته اولي ببم جان (241493)
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۰۸:۵۸
وقتي دكتر عارف كه مهمترين نقش رو در آراء روحاني داشت فراموش ميشه.
وقتي ......سيد محمد خاتمي بي همتا .....فراموش ميشه.
وقتي وعده رفع حصر با وجود يكسال از عمر دولت فراموش ميشه.
وقتي فراهم كردن شرايطي براي تجمع حاميان دولت و اصلاحات فراموش ميشه.
ديگه ستاد و ستادي معنايي نداره. (241494)
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۱۴:۳۳
قا این چه حرفیه میزنید یکم تحمل کنید!!!!!همه چی یه شبه نمیشه که!!به مرور..
ابتدابایدارکان اصلی حکومت مثل مجلس رو ازدست اصولگراهاخارج کرد بعدجو دلخواه رو ایجادکردو..
واقعیت هارو ببینید.. (241519)
عمو رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۰۹:۰۶
متاسفانه این یه باب غلط تو ایران شده
حتی توشهرستانها وقتی واسه یه نماینده کار ستادی میکنی وقتی رفت تومجلس همه چیز رو فراموش میکنه و آنقدر با بی مهری و کم لطفی برخورد میکنه که خودت دیگه ازش دوری کنی ودوباره موقع انتخابات سراغت میاد
این رویه های غلط باعث سرخوردگی خیلی از نیروهای خوشفکر و صادق تور زمینه انتخابات میشود (241495)
iman
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۰۹:۱۵
يكي از نقاط ضعف دولت جديد، عدم انجام سريع تغييرات مديريتي لازم و احياي سازمان مديريت بوده و هست. (241497)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۰۹:۱۹
آنچه که مسلم است کسی فراموش نشده و همه در راس کار قرار دارند ولازم است برای گفته خود سند بیاورید که برای مثال کدام مسئول ستادی مانده که فراموش شده ؟ (241498)
روح الله - مشهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۱۷:۰۸
برای مثال استانهای فارس، آذربایجان غربی و... استدلالهای پایداری چی ها رو میاری برادرمن؟ سند میخوای برو ثبت احوال و بنگاه، اینجا بحث فکریه و نبایست وارد جزئیات شد.نمیخواستم اینوبگم، نمیخواستم اینو بگم، نمیخواستم اینو بگم ولی نذاشتید: ای کاش عارف عزیزمون می موند... (241529)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۲۰:۲۹
در استان لرستان همه فراموش شده اند (241539)
مازيار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۰۹:۲۴
جانا حرف دل ما را زدي اما كو گووووووووووووووووووووووش شنوا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (241499)
لاله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۱۰:۰۶
ستادیان؟؟؟؟ منظورتون ستادی هاست؟؟؟؟؟!!!!! کلمه های جدید می سازی بهار جان!!! (241502)
روح الله - مشهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۱۷:۰۹
لاله جان! تو ازکل مقاله فقط همین دستگیرت شده؟؟؟؟؟؟؟؟/ (241530)
مهدی
Romania
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۱۰:۵۶
به والله هنوز یک نفر فرماندار در خراسان رضوی تغییر نکرده روسای ادارات همچنان روسای دوره احمدی نژاد هستند ، هیچکدام از معاونین و مدیران کل استانداری تغییر نکرده اند و همه کمر بسته تخریب دولت ، آقای روحانی ما به امید تغییر رأی دادیم کاری نکن که پشیمان شویم (241505)
اقا دايي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۱۲:۳۴
متا سفانه در اردبيل وضع به مراتب بدتر است . به غير ازرييس ستاد و جانشينش بقيه اعضاي ستاد خانه نشين شده اند ودولت گوش به فرمان تمايندگاني است كه براي قاليباف ستاد زده وفعاليت مي كردند. بدنه اداارات به خصوص معاونتها در اختيار طرفداران قاليباف است. وقتي هم اعتراض مي كنيم پاسخ دولتمردان تدبير واميد اين است كه عزيزان اين دولت روحاني است نه دولت خاتمي!!!!!!!!!! (241510)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۱۳:۲۰
. . .قابل توجه آقایانیکه اکنون بعنوان معاون رییس جمهور و یا درنهاد ریاست جمهوری،وهمچنین بعنوان وزیر ازآن ستاد ویا از مرکز تحقیقات استراتژیک صاحب منصب شده اند.یادآوری میکنم روزهایی را که درساختمان کریمخان پرنده هم پر نمیزد و آقایان صاحب منصبان امروز با روی باز همه را به اسم هم میشناختند،ولی امروز دچار آلزایمر شده اند .براتون متاسفم (241516)
قاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۱۶:۴۶
روحانی با اون سخنران تیرماه 78چه فرقی کرده که بشه ازش توقعی غیر از این داشت؟! (241526)
بهراد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۱۷:۰۶
رأيمو به عشق خاتمي بهت دادم
اما ... (241528)
اصولگرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ۰۴:۴۵
روحاني اصولگراست
دور خورديد
:)) (241562)
آلامتو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۴ ۲۳:۱۲
به یک مسئله مهم اشاره کرده اید ، تا دیر نشده دولت باید تکلیفش را با حامیانش روشن کند. چگونه میخواهد در مقابل هجمه های پی در پی تندروها از سیاستهای خود دفاع کند؟ چگونه میخواهد در سال 96 رای مردم را جذب کند؟ پاسخ به این سوالات روشن کننده اذهان مردم و سیاستهای آینده دولت است . از یاد نبریم که در دوره احمدی نژاد افراد به صرف حمایت از ایشان و بدون توجه به شایستگی به مقامات عالی منصوب میشدند مثلا شاطر نانوایی به عنوان فرماندار یکی از شهرستانها منصوب شد . (241546)