به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۱:۰۳
 
۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۹ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب : ۵۷۴۵۴

دعاونذر زیباکلام برای باران و توافق هسته‌ای

گروه سیاسی: صادق زیباکلام در مقاله‌اي نوشت: تفاوت خشکسالی با گره کور هسته‌ای در این است که در مورد اولی خیلی نیازی به توضیح در خصوص ابعاد فاجعه‌آمیز آن نمی‌رود. شبانه‌روز رسانه‌ها و مسئولین دارند در خصوص ضرورت کمتر مصرف کردن آب هشدار می‌دهند.
دعاونذر زیباکلام برای باران و توافق هسته‌ای
در ادامه اين مقاله آمده است: آثار کم‌آبی را از هم‌اکنون در زردی و پژمردگی بسیاری از مناطق سرسبز و باغات کشور می‌توان مشاهده نمود. خیلی نیازی نیست که تصاویر دریاچه‌های خالی شده پشت سدها را نشانمان بدهند. بنابراین وقتی که گفته می‌شود که برای باران دعا کنیم، کسی نمی‌گوید که "چه ضرورتی دارد؛ مگر چه شده؟". اما به عکس خشکسالی، کمتر کسی متوجه هیولای شکست مذاکرات هسته‌ای شده است. کمتر کسی متوجه شده که اگر مذاکرات هسته‌ای به سرانجام مثبتی نرسد و نهایتاً ما بازگردیم به دوران اصولگرایان و باز ماشین تحریم‌ها به کار بیافتند، یقیناً مشکلات خیلی بیشتری بر مشکلاتی که تا به حال داشته‌ایم هم اضافه خواهد شد.

البته عده‌ای می‌گویند: "ما در جریان تحریم‌ها آبدیده شده‌ایم" و "تحریم‌ها نه تنها نتوانسته‌اند ما را از پای دربیاورند بلکه عزم و اراده ما را برای پیشرفت و شکوفایی بیشتر هم کرده‌اند" و... مابقی حرف‌هایی که با آنها آشنا هستیم. اما گفته نمی‌شود که ترکیه، مالزی، چین، هند، برزیل و ... در گذشته کجا بودند و امروز آنها کجا هستند؟ و ما از نظر رشد و توسعه و پیشرفت‌های صنعتی و کشاورزی کجا بودیم و امروز در مقایسه با آن کشورها در کجا قرار گرفته‌ایم؟

نمی‌خواهم بگویم شکافی که از نظر توسعه و پیشرفت میان ما و ترکیه یا میان ما و هند امروزه وجود دارد صرفاً بواسطه تحریم‌ها بوده. نه؛ بدون تردید ساختار اقتصادی دولتی ما بزرگترین مانع پیشرفت اقتصادی کشور بوده و هست. در عین حال آثار و تبعات منفی برنامه هسته‌ای و تحریم‌ها را بر جلوگیری از رشد و توسعه اقتصادی کشور را هم به هیچ روی نمی‌توان نادیده گرفت. به گفته بسیاری از مقامات واقع‌بین‌تر کشورمان، تحریم‌ها نقش منفی در اقتصاد داشته‌اند. بنابراین برای اینکه تحریم‌ها برداشته شوند نه تنها دعا، که می‌بایستی نذر و نیاز هم بنماییم. همچنان که من نذر کرده‌ام که ظرف روزهای باقی مانده سرانجام بتوانیم با آمریکایی‌ها در مورد پرونده هسته‌ای‌مان به توافق برسیم تا گره کور هسته‌ای که بیش از یک دهه به کشور صدمه وارد کرده و سد راه پیشرفت و شکوفایی اقتصادی‌مان بوده سرانجام باز شود.

من فی‌الواقع معتقدم که اگر باران ببارد، اما گره کور هسته‌ای همچنان بسته بماند، ما راه به جایی نخواهیم برد و می‌رسیم به وضعیت سال‌های 84 تا 92. اما اگر خدای ناکرده خشکسالی ادامه پیدا کند، اما اگر گره کور هسته‌ای باز شود، لااقل می‌توان با سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی داخلی و خارجی در بخش آب و کشاورزی و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های مدرن (کارهایی که در گذشته از آنها غفلت کرده‌ایم) مشکل کم‌آبی را تا حدودی برطرف کرد. به همین خاطر است که من برای باران دعا می‌کنم، اما برای باز شدن گره کور هسته‌ای، افزون بر دعا دست به دامان نذر و نیاز هم شده‌ام.

سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۹ ۱۷:۲۵
کوروش از خداوند خواست این سرزمین را از خشکسالی و دروغ محفوظ نگاه دارد. این دعا بهترین دعا برای همیشه است. اگر دروغ ها نبود الان ایرانی زیبا و مردمی شاد و دیندار داشتیم. (255235)
تاریخی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۹ ۲۰:۴۹
داریوش نه کورش (255266)
فرامرز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۹ ۲۲:۴۷
حالا مگه چه فرقی داره مهم روح و هدف این گفتار است... (255283)
آرشاک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۹ ۲۱:۵۷
این افراطی های منفعت طلب مگر می گذارند این ملت در آسایش و رفاه زندگی کنند. (255275)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۹ ۲۰:۲۸
بدون حل مشکل هسته ای هیچکدام ازمشکلات اساسی مملکت حل نخواهد شد و قطعنامه های حاصل از بی سیاستی زمان احمدی نژاد کماکان گردن مملکت را رها نخواهند کرد (255257)
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۹ ۲۰:۳۳
الانه که عده ای بگن زیبا کلام آمریکایی به فکر مردم نیست و فقط دوست داره با آمریکا رابطه برقرار کنیم. (255259)
هموطن
Belgium
۱۳۹۳/۰۷/۱۹ ۲۰:۳۷
کاری را که با عقل و درایت می شه انجام داد نیاز به دعا و نذر و نیاز ندارد! (255260)
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۹ ۲۰:۴۳
امیدوارم به اصلاح طلبان دلسوز هم مجال وفرصت حضور در صحنه سیاسی و اقتصادی کشور بدهند تا دوران خوش رونق اقتصادی دولت اصلاحات دوباره در کشور تکرار شود و هموطنان به رفاه برسند. (255264)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۹ ۲۱:۵۹
با آقای زیبا کلام موافقم تا گره هسته ای به سرانجام نرسد راه به جایی نخواهیم برد . ما اشتباهات فرا منطقه ای هم زیاد انجام دادیم و در خواب مبارزه با امریکا واقع بین نبودیم در حالیکه جامعه جهانی به رهبری امریکا تمام انقلابات منطقه را یکی پس از دیگری سرنگون کرد, در سوریه هم وقتی مطمئن شدند که تمام سلاحهای شیمیایی اسد از بین رفت حالا به بهانه داعش باید مترصد سرنگونی اسد باشیم,یمن هم در هاله ای از ابهام قرار دارد.ما باید منطقی باشیم. (255277)
یک دونه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۱۹ ۲۳:۲۹
روزگارماروببین!!تاسف بار،اشکبار،غم باره،همه چی روسرملت خراب شده،با ندونم کاریهاشون،انتخاب های اشتباهشون،همه چی نابودشده (255290)
Salam
Sweden
۱۳۹۳/۰۷/۲۰ ۰۱:۱۱
دوستان آخه چرا میگید افراطی ها یا افراطیون؟ بگید عده وسیعی از اصولگرایان و به ظاهر دینداران که به خاطر منافع شخصی و گروهیشان برای منافع ملی مردم ایران پشیزی قایل نیستند. (255309)