به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۳۶
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۳۰ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۴۲۵۰۴

قطاری با سرعت 2900 کیلومتر بر ساعت!

گروه فناوري: محققان چینی در حال کار بر روی پروژه قطار مغناطیسی هستند که در درون تونل خلاء حرکت می‌کند. در صورت موفقیت این پروژه سرعت این قطار به 2900 کیلومتر در ساعت خواهد رسید.
محققان در دانشگاه ژاتونگ در چین نمونه اولیه و آزمایشی از قطاری مغناطیسی را ساخته‌اند که که در مسیر خود با محفظه نزدیک به شرایط خلاء از لحاظ تئوری می‌تواند به سرعتی نز دیک به 2900 کیلومتر یر ساعت دسترسی پیدا کند. در حال حاضر سریعترین قطار مغناطیسی موجود در جهان می‌تواند با سرعت 431 کیلومتر بر ساعت حرکت کند و رکورد آزمایشی آن نیز 581 کیلومتر بر ساعت است.

طبق گفته‌های دکتر دنگ ژانگ، مدیر پروژه این مقدار سرعت به کمک ایجاد شرایط نزدیک به خلاء و در جایی که اصطکاک هوا وجود نداشته باشد بدست می‌آید. هنگامی که سرعت به بیش از 400 کیلومتر در ساعت برسد، 83 درصد انرژی به دلیل اصطکاک هوا از بین می‌رود. علاوه بر این نیروی لازم برای غلبه بر اصطکاک هوا صدای بسیار بلندی را ایجاد می‌کند که برای مسافران قطار ناخوشایند و آزار دهنده خواهد بود.

در داخل تونل ابداعی محققان فشار هوا را تا 10 برابر پایینتر از فشار استاندارد سطح دریا آورده‌اند و شرایطی مشابه با با شرایط خلاء ایجاد کرده‌اند. بدین صورت انرژی لازم برای غلبه با اصطکاک هوا تا حد بسیار زیادی كاهش پیدا کرده است. در صورت عملی شدن این پروژه سرعت قطارهای مغناطیسی در داخل این تونل به 2900 کیلومتر در ساعت ( تقریبا 3 برابر سرعت هواپیماهای مسافربری معمول) خواهد رسید.

مرجع : بازارخبر