به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : ۶۱۵۹۴
پاسخي به گزارش عجیب رييس محيط زيست؛

خانم ابتكار؛ لياقت خوزستان اين نيست كه هست!

پدیده آزار دهنده چندسال گذشته آلودگي آب و هوای کشور و البته در حجم وسیع آن خوزستان بوده است، هجوم ریزگرد و غبارهای آلوده به مواد سمی و شیمیایی است که این نیز به کارشناسان خبره و دستگاههای پیچیده نیازی ندارد.
خانم ابتكار؛ لياقت خوزستان اين نيست كه هست!
مسعود کنعانی

گروه مقالات: خانم ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، بعد از سیل انتقادات و گلایه مندی کارشناسان و فعالان زیست محیطی در صفحات اجتماعی ایشان و چندین مورد نامه نگاری و حتی دعوت وی به برگزاری گفتگوی مستقیم بالاخره گزارشی از اقدامات سازمان متبوعش را در صفحه فیسبوک خویش منتشر کرد.

باتوجه به محتوی و نوع این گزارش، نگارنده به عنوان یک شهروند آبادانی ضمن تجدید دعوتم از ایشان برای برگزاری گفتگویی مستقیم، پاسخ اولیه و مجملی به برخی ابعاد گزارش مذکور را که در پی مي‌آید تقدیم مي‌نمایم. ضمن اینکه از کارشناسان و متخصصان محیط زیست، انتظار مي‌رود با واکاوی تخصصی این گزارش به تبیین هرچه بهتر اقدامات انجام گرفته و همچنین توضیح وضعیت زیست محیطی و بویژه دلایل آلودگی های اخیربپردازند.

نفس پاسخگویی سرکار خانم دکتر ابتکار امری پسندیده و در خور تقدیر و تشکر مي‌باشد. هرچند براساس قاعده لاشکر علی واجب، یکی از اهم وظایف و واجبات یک مقام مسئول همانا مورد سؤال قرار گرفتن و لزوم پاسخگویی است اما پاسخگویی نیز مثل تمام امور موضوعه اجتماعی مستلزم رعایت قواعدی است که متاسفانه در پاسخ ایشان این قواعد رعایت نشده است. البته این شکل گزارش دهی یکی از مهمترین معضلات سیستم اداری در سازمانهای مختلف کشور می باشد و در حقیقت پاشنه آشیل مدیران عالی و حتی استراتژیک گشته است.

زیرا شکل گزارش نویسی مبهم و یا تقسیم یک پروژه واحد به موارد مجزا در جهت افزون نمایی عملکردها و...از بیماریهای اداری و از نتایج بروکراسی حجیم و درهم تنیده سازمانهای مختلف بوده که سازمان محیط زیست نیز از آن مستثنی نیست. ولی وقتی نقطه‌ایی از کشور با فاجعه و بحرانی زیست محیطی، ضمن رعایت معنی و مفهوم این دو واژه و استانداردهای لازم در جهت توصیف یک پدیده در این مقیاس، مواجه می‌گردد. انتظار از مدیران عالی و مسئولانی در اندازه خانم دکتر ابتکار، روی نهادن به سمت مدیریت بحران و اتخاذ تدابیر سریع و صریح و قاطعانه در جهت گذر از بحران و رسیدن به حداقلهای اطمینان بخش و آنگاه پرداختن به موضوعات به صورت استراتژیهای میان مدت و طویل المدت است.

مطمئنا مبحث محیط زیست در بسیاری جهات فی نفسه زمان بربوده و همکاری و هماهنگی های بسیاری را مي‌طلبد. لیکن آنچه ایشان ارائه فرموده اند اغلب صحبت از آغاز دارد و کمتر کاری به تناسب حجم فاجعه به اتمام رسیده و حتی درموضوع صنایع آلاینده بیشتر گشایش پرونده است تا رسیدن به نتیجه و حکم سریع برای کاستن از حجم وحشتناک آلودگی‌ها، که گمان نکنم ایشان مرگ روزانه اطفال معصوم و زجر مداوم بیماران محکوم به مرگ سرطانی و بیماری‌های نوعا جدید و دلهره آور گوارشی و تنفسی را دارای اهمیتی کمتر از حادثه شوم و مشمئزکننده اما محدود اسیدپاشی بدانند. هرچند جان و سلامتی حتی یک انسان ارزش آن را دارد که تمام امکانات بیت المال برای نجاتش بسیج گردد.

عدم صراحت لازم از دیگر شاخص‌های گزارش ایشان می‌باشد. بعنوان مثال در منطقه‌ای که حدود 90% منابع هیدروکربوری کشور در آن حفاری، استخراج و آماده بهره برداری می‌گردد صحبت از پایش و خرید و نصب دستگاههای اندازه گیری در بحبوحه بحران و فاجعه‌ای چنین وحشتناک درد آور و مأیوس کننده است. زیرا در واقع ما دستگاههایی بهتر و مفیدتر و با مارکی ایرانی، برای عرضه به شما در اختیار داریم که باعث تسریع در سنجش ها و حتی پایش‌های منطقه‌ای خواهدبود.

سیل افرادی که هر روز بیشتر از روز پیش به سمت مراکز درمانی روان است. نمونه هایی انسانی و در حد وسیع و چند هزار نفری که گزینه بسیار مفید و موثری در کوتاه مدت برای شناخت عناصر آلاینده و علت اساسی و عمده مسمومیتهای تنفسی و گوارشی و گودزیلای سرطان که شهرها را در چنبره خود گرفته است، به شمار مي‌آیند. منابع آلودگی هم اظهر من الشمس در افق دید هر رهگذری بویژه اگر دوستدار محیط زیست پاک و سالم باشد و ذره‌ای حس نوعدوستی اش یاری نماید به وفور قابل مشاهده و بررسی هستند.

پس از گذشت بیش از صدسال مجاورت مردم با چاهها و دکلهای حفاری نفت و تاسیسات بهره برداری و پالایشی، حتی کسانی که در عمر خود به هیچ مکتب و مدرسه‌ای نرفته اند. با تمام عناصر شیمیایی و سمی و اسیدی بخوبی آشنا هستند و به عبارت دیگر قاتل عزیزان خود را هر روز در مقابل دیدگان خود داریم! سالهاست کارشناسان امر، منابع عمده آلایندگی را عنوان می‌کنند.

تحقیقات متنوع و پژوهشهای متعددی صورت گرفته و می‌گیرد ولی غیر از گزارش‌های اینچنینی چه چیزی عاید مردم شده است؟ سال‌های گذشته نیز کمیته های مختلف، تشکیل و هیأتهایی اعزام شدند اما ماحصل چه بوده است؟ چرا شرکتهای ملی حفاری ایران ومناطق نفتخیز جنوب و صنایع نیشکر را مجاب به حفظ محیط زیست و رعایت احساسات زخم خورده و دلهای مصیبت زده مردم نمی‌کنید؟ چرا از آنها نمی‌خواهید که محل انباشت پسماند و فاضلاب شیمیایی و اسیدی و مواد خطرناک هزاران حلقه چاه نفتی که حفاری شده و می‌شود کجا قرار دارد؟ و اگر چنین محلی وجود ندارد پس کجا سرازیر و یا دفن مي‌شوند؟!

اصلا شاید هم ما در اشتباهیم و آنها نیز در شمار صنایع پاک و دوست محیط زیستنند. پسماندی نیز ندارند و خودشان را محیط بان اصلی زیست ما دانسته اند؟! چرا وزیران محترم نفت و مدیران این شرکتها در اين همه سالها، شفاف با کارشناسان و اهل فن به بحث و گفتگو نمی‌نشینند تا راهکارهای لازم برای عبور از بحران اندیشیده  و بکار گیری شود؟

پرواز دردناک هنرمند احساس و آئینه زنده یاد مرتضی پاشایی برای هر مسئولی باید علامت سؤالی بزرگ ایجاد نماید که براستی علت اصلی و شاید پنهان اقبال عمومی به این هنرمند جوان و تاثرعمیق جامعه از واقعه درگذشتش در قیاس با دیگر بزرگان و نامداران سفر کرده چه مي‌تواند باشد؟ آیا جز این است که بخش عظیمی از جامعه با وی همذات پنداری کرد و آلام و دردهای عزیزان خویش را در آئینه مرتضی دید؟

مرتضی و مرتضی‌های بسیاری که هم اینک در کنار خود داریم شما را بعنوان اولین فرد مسئول در این رابطه مي‌دانند. بدون شک کسی نمی‌تواند مدعی باشد که این انتقادها متوجه شخص سرکار عالی است و شما به قصد، هدف تیرهای انتقاد قرار گرفته اید. خیر حقیقت امر نهفته در جایگاه و منصبی است که در اختیار دارید!

بواسطه وظایف نظارتی و تفوق قانونی بر وزارتخانه های متخلف و توان ایجاد همکاریها و هماهنگیهای الزامی بین وزارتی، انتظارات و توقعات وهمچنین نقد و گلایه ها را به سمت شما سوق مي‌دهد والا چه کسی است که نداند وزارت نفت زیر بار مسئولیتهای زیست محیطی نمی رود و هرگاه اقداماتی هم انجام داده بیشتر سمبلیک، نمایشی و فرار ازتعهدات بوده است. در حالیکه انتظار از سازمان محیط زیست این بوده و هست که اجازه ندهد نفتی‌ها با مانورهای نمایشی، لابی گری و اصرار بر عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی بیش از این جان و حیات هموطنان را به بازی بگیرند.

مسلما مورد دیگری هم که پدیده آزار دهنده چندسال گذشته آلودگي آب و هوای کشور و البته در حجم وسیع آن خوزستان بوده است، هجوم ریزگرد و غبارهای آلوده به مواد سمی و شیمیایی است که این نیز به کارشناسان خبره و دستگاههای پیچیده نیازی ندارد. چون از وقتی آب کارون بواسطه سدها و تونلهای متعدد در فرادست هر روز کم و کمتر شد. تالابها رو به خشکی گرائید و خاک نرم موجود در تالابهای مرده، هر از گاهی با کوچکترین جابجایی هوا میهمان ناخوانده ریه های زخمی و اسیدی ما مي‌گردد.

لذا کوتاه سخن گزارش خانم دکتر ابتکار در مورد خوزستان، بسیار دور از انتظار و در حقیقت شوک آور بود! زیرا تعدد بندها و سرفصلها لزوما به معنای حجم گسترده و بالای اقدامات انجام شده و یا سنجش میزان مفید بودنشان نیست و همه این موارد تک به تک قابل بحث و واکاوی است. اینگونه بیلان کارها و همچنین برگزاری جلسات مختلف و همایش‌ها اگر توفیقی برآنها مترتب بود، تا کنون اثر و نتیجه ایی را ملموس مي‌نمود ولی به صداقت و صراحت باید اذعان داشت که چیزی جز آب در هاون کوبیدن نخواهد بود.

خانم دکتر ابتکار؛ در دولت پیشین هم مدت زمان طولانی محیط زیست کشور را اداره نموده‌اند. مسئولیت‌های این‌چنینی که با جان و مال و سلامت مردم در تمام نقاط ایران عزیز ارتباط مستقیم پیدا مي‌کند، مستلزم سعه صدر، پذیرش صمیمانه انتقادها و مهمتر از همه برخورداری از روحیه و همتی بلند که بسان چتری تمام فضا و محیط زیست کشور را در بر گرفته و هرگز در دهلیزهای تنگ و تاریک جناح و گروه و منطقه گرایی و بخشی نگری گرفتار نگردد. هرگز هیچ مادری به خود اجازه نمی دهد که جان فرزندی را بگیرد تا دیگر فرزندش زنده بماند و اگر غیر از این او را مجال و اختیاری نبود، برای حفظ شآن مادریش چه خواهد کرد؟ شاید، مادر نبودن و نماندن بسیار زیباتر و جاودانه تر از جفا کردن به مقام مادری باشد!

بوم دوست
United States
۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ۱۶:۰۸
شما هم که کلیگویی کرده اید پیشنهاد شما چیست؟ چه اندازه پیشنهاد شما برای سازمان محیطزیست ازنظر توان اداری قابل اجراست؟ به نظر شما آیا دولت به شدت وابسته به لوله های نفت می تواند شیر چاه های نفت را ببندد؟ (266327)
خوزستانی
Canada
۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ۱۹:۴۷
یعنی شما میگید چون نفت لازمه..مردم به فنا برند! بعد این تبعیض نمیشه یه عده ازبین برن و هزار جور مرض تا یه عده دیگه در رفاه باشن؟.بنظر من اتفاقا ایشون دست روی زخم گذاشتن..راهش هم ساده است..رعایت استانداردهای محیط زیستی و پرداخت خسارت به متضررین ..فقط اجراش مشکل است با این مدیران ضعیف که انشالله درست می شود. (266359)
بوم دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ۲۳:۰۶
نه برادر من باور کنید ما که در استان سر سبز گلستانیم ده برابر بیشتر در معرض مواد شیمیایی هستیم سموم و کود های شیمیایی بی نظارت مصرف میشه و سریع وارد چرخه غذایی مردم میشه حکایت تهران و تبریز و ... که هم مشخصه منظورم این بود که اولا اراده کافی و بعد فرهنگ و تخصص استفاده ازتکنولوژی وجود نداره باید خود مردم دست به کار بشن و ازمحیط زندگی خودشون محافظت کنن همیشه منتظر نمونیم دولت کاری بکنه (266411)
چرا؟!!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ۲۱:۳۳
نه لازم نیست شیر چاههای نفت بسته بشه ولی حداقل میتوان از سوزاندن گازهای همراه نفت که الودگی فراوانی ایجاد میکند جلوگیری کرد و البته وزارت نفت میتواند برای اکتشاف و استخراج نفت تالابهای نیمه جان خوزستان(مثلا هورالعظیم) را نخشکاند و ...
راستی چرا وزارت نفت از پرداخت عوارض الایندگی به شهرداریهای مناطق نفت خیز امتناع میکند؟!! (266391)
محمد
United States
۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ۲۳:۵۶
دولتي که بشدت نياز به نفت دارد ميتواند جهت رفاه مردمان آن مناطق کمي از درد و رنج آنان را کم کند...بحث استخراج نفت نيست دولت ها نبايد در امر سازندگي و عمران شهرهاي کشور اولويت گذاري کنند...ما شهروند درجه 3 بودن را لمس کرده ايم... (266419)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۰۷:۴۸
ضعف از مديريت اداره كل محيط زيست استان خوزستان هست خانم ابتكار نياز به تصحيح دارد (266438)
1 مهین‌پرست
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ۱۶:۲۱
تحریمها پدر ملت را درآورده است.هم احمدی نژاد سادلوحانه تحریم را کاغذ پاره نامید هم روحانی گفت : تحریم سلا ح زنگ زده است
ببینید تحریم و سوء مدیریت چه بر سر محیط زیست ایران آورده است.این تحریمها باید برداشته شود.
انتخابات 92 نتوانست مسیر رابطه با جهان را باز کنند.. .
بیش از این نمی شود تحریمها را تحمل کرد.پدر ملت که درآمده است.می گی نه برو نگاه کن. (266329)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ۱۶:۴۶
سلام.
چطور شد؟! جهت باد تغییر کرد؟! به بانوی اصلاحات انتقاد کردید؟!!! نکنید این کار رو! ایشان نظراتشان کارشناسانه و علمی و مستند هست! مثل آلوده بودن بنزین پتروشیمی و پاک بودن بنزین وارداتی!!! حالا بماند که ظاهرا عکسش ثابت شده و به نظر میآید پای دلایل و منافع سیاسی و شخصی در کار بوده! بنازم به این همه تعهّد و وجدان کاری! تازه ایشان در سرطانزا بودن پارازیت ها هم صاحب نظرند! و البتّه این هم بماند که وزیر بهداشت این موضوع را غیر اثبات شده خواندند! و خدمت رسانی و دلسوزی، همچنان ادامه دارد! .. . (266333)
دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ۲۲:۵۰
بنظر من مسائل زیست محیطی میبایست در فضایی کاملا غیرسیاسی و غیر جناحی به بحث گذاشته شود چرا که برخورداری از اب،هوا و بطورکلی محیط زیست سالم از حقوق اولیه هر انسانی با هر عقیده،مذهب و گرایش سیاسی محسوب میشود و لازم است که این حق توسط همه به رسمیت شناخته شود و نباید بحثهای زیست محیطی به میدانی برای تصفیه حسابهای سیاسی و شخصی تبدیل شود (266408)
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ۱۹:۴۹
چند وقتیست که ثبت احوال اقدام به تعویض کارتهای ملی نموده ابتدا وارد سایت ثبت احوال میشین نوبت میگیرین تا اینجاش بد نیست ولی بدون مشکل هم نیست من هم اینکار رو کردم ولی وقتی نوبتم رسید به آدرسی که در سایت بود مراجعه کردم گفتن اصلا همچین چیزی نیس یکی راهنمایی کرد رفتم پستخونه
باورتون نمیشه سیا جمعتی رو دیدم که تونوبت بودن
نفر دویست وپنجاهم بودم ما هم وایسادیم ولی چند دقیقه بعد متوجه شدیم اصلا باجه ها کار نمیکنن
دلیل رو که پرسیدیم گفتن سه روز وضعیت همینهسایت بسته استگفتیم بریم بعدا بیایم گفتن اگه ا (266360)
اهوازی1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ۱۹:۵۹
در سالهای نه چندان دور روزهای بارانی از زیباترین و خاطره انگیزترین روزهای سال برای اهوازی ها بود ولی در چندسال اخیر بارش باران به" کابوس شهر اهواز" بدل شده است بطوریکه بعد از هر بارش باران عده زیادی از مردم به مشکلات حاد تنفسی دچار میشوند و سر از اورژانس و بیمارستانها در می اورند!!
برخی از صنایع به شدت الوده کننده هوا مثل شرکت فولاد خوزستان،کارخانه کربن ایران(کربن بلک) و مشعلهای دائما روشن چاههای نفت _که گاز حاصل از استخراج نفت را میسوزانند_ در وسط شهر اهواز قرار گرفته اند!!
بقیه در کامنت بعدی.. (266366)
اهوازی2
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ۲۰:۰۰
همچنین در یک دهه گذشته وقوع ریزگردهای شدید _که بعضا باعث الودگی هوا تا چندین برابر حد مجاز میشود_ نفس مردم خوزستان را بریده است.
نکته جالب اینجاست که توزیع سوخت پاک(بنزین و گازوئیل یورو4) تاکنون در شهر اهواز اغاز نشده است!! و حال مردم اهواز مانده اند که با بارانهای اسیدی و الوده، ریزگردها،سیستم حمل ونقل عمومی فرسوده ،صنایع الاینده اب و هوا و سوختهای الوده چه کنند؟! (266143 (266367)
ایرانی1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ۲۰:۱۷
متاسفانه سازمان محیط زیست کشور با الوده کنندگان محیط زیست در خوزستان بسیار با اغماض رفتار میکند برای نمونه:
1-فاضلابهای سمی و بسیار خطرناک نیروگاه رامین اهواز مستقیما و بدون کوچکترین تصفیه ای به رودخانه کارون میریزند!!
2-فاضلابهای عفونی بیمارستانهای اهواز_ مثلا بیمارستان فاطمه الزهرا _بدون هیچگونه تصفیه ای به کارون وارد میشوند!!
3-انواع پسابهای کشاورزی که حاوی مواد شیمیایی بسیار خطرناک میباشند به کارون سرازیر میشوند!!
4-بقیه در کامنت بعدی... (266372)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ۲۰:۳۹
باعرض سلام وخسته نباشید آقای کنعانی واقعامقاله خوب وکاملادرست وصحیح نوشته ایدآفرین برشما. (266378)
خسرو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ۲۱:۴۴
بهتر?مطمئني كيهاني كسي نخريدتت؟ (266393)
خوزی
France
۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ۲۲:۰۰
می دانیم وضعیت بودجه کشور خوب نیست ولی این نمی شود که شما فقط مردم تهران و اصفهان را راضی نگه دارید و بقیه مردم هیچ حسابی برای آنها باز نشه مردم خوزستان زجر کشیده هستند به داد جوانان بیکار برسید (266396)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ۲۲:۵۶
خوزستان مظلوم... (266409)
shadi
United States
۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ۲۳:۴۴
واقعا در حق خوزستان داره ظلم ميشه، اشکال نداره خدا بزرگه :-) (266416)
میبخشم اما فراموش نمیکنم!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۰۰:۵۴
در مورد عکس بگم که شهردار اهواز به جزیره سازی داخل کارون روی آورده و کمک بزرگی به خشکاندن سریعتر کارون میکند.نظر شما چیه؟ (266424)
الهه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۰۱:۱۵
ممنون بهار جان حداقل شما هرچند وقت یکبار یادی از خوزستان میکنید (266425)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۰۶:۵۱
دوستان یکی بمن بگه کجای کشور وضع درست و حسابی داره که محیط زیستش داشته باشه. ازدواج, اشتغال , مسکن, اقتصاد, بانکها, خودرو, بهره وری, کشاورزی, نظارت, شایسته سالاری, روابط خارجی, فرهنگ, روابط اجتماعی, احزاب, حقوق مردم, دموکراسی, طلاق, وووووو. هر پارامتری رو نگاه میکنی تبدیل به یه معضل شده و معلوم نیست کی سروسامان پیدا میکنه. اونوقت شما انتظار داری محیط زیست در حد المپیک باشه. اینا همه به هم میاند. انتظاراتمون دوستان واقعی باشه. ما کشوری جهان سومی هستیم. بنیانهای کشور ضعیفه. ظرفیت بیشتری نداریم. (266431)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۰۶:۵۷
ظرفیت کشور بیش از این نیست. کشوری که توی الفبای زندگی مردمش گیر کرده توانش رو نداره که به رفاه و شرایط زیست محیطی مردمش فکر بکنه. بقول معروف: خانه از پای بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است (266432)