به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ساعت ۰۸:۰۵
کد مطلب : ۶۱۶۸۴
در نخستین روز سفر سه روزه خود به ترکیه

دعوت پاپ به مقابله مشترک با افراطی‌گری

گروه بين‌الملل: پاپ فرانسیس در نخستین روز سفر سه روزه خود به ترکیه، خشونت اسلام‌گرایان افراطی در سوریه و عراق را محکوم کرد و گفت مسیحیان و مسلمانان باید به‌طور مشترک با خشونت و افراطی‌گری مقابله کنند.

رهبر کاتولیک‌های جهان روز جمعه زیر شدیدترین تدابیر امنیتی وارد آنکارا شد. او پس از قراردادن تاج‌گلی بر آرامگاه مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه، در کاخ جدید ریاست جمهوری مورد استقبال رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه قرار گرفت. پس از این دیدار، پاپ و اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت کردند. پاپ در این کنفرانس از حق آزادی دینی و مشکلات مذهبی اقلیت مسیحیان در ترکیه سخن گفت.

پاپ خطاب به رجب طیب اردوغان که از سوی منتقدانش به اسلامی‌‌کردن خزنده جامعه ترکیه متهم است، گفت، این یک مسئله اساسی است که مسلمانان، یهودیان و مسیحیان ترکیه از حقوق یکسان برخوردار شده و مسئولیت‌های برابر بر عهده بگیرند. پاپ در ادامه سخنان خود گفت، اقلیت‌های قومی و دینی در خاورمیانه به‌ویژه مسیحیان و ایزدی‌ها هدف پیگرد‌های سنگینی قرار دارند. صدها هزار نفر ناچار شده‌اند خانه و شهر و دیار خود را ترک کنند تا بتوانند جان خود را حفظ کنند و یا به باورهای دینی خود وفادار باقی بمانند.

پاپ افزود، ترکیه به عنوان پلی طبیعی میان قاره‌ها، در دیالوگ میان ادیان نقش کلیدی بازی می‌کند. رهبر کاتولیک‌های جهان، با توجه به خشونت‌های اسلام‌گرایان در خاورمیانه و شمال افریقا، باورمندان به ادیان مختلف را به دیالوگ دعوت کرد. او تاکید کرد که دیالوگ میان ادیان و فرهنگ‌ها، می‌تواند در پایان دادن به همه اشکال بنیادگرایی و تروریسم نقش مهمی بازی کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنان خود در این کنفرانس مطبوعاتی، از "رشد سریع اسلام‌هراسی" در غرب انتقاد کرد. او گفت: نژادپرستی و پیش‌داوری نسبت به مسلمانان رو به افزایش است. به نظر رئیس جمهور ترکیه، مسیحیان و مسلمانان باید به‌طور مشترک برای از بین بردن بی‌اعتمادی میان یکدیگر تلاش کنند. اردوغان افزود: "برابردانستن اسلام با تروریسم و افراط گرایی"، بسیاری از انسان‌ها در جهان اسلام را می‌رنجاند. رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که گروه‌هایی مانند "دولت اسلامی" در عراق و سوریه، یا بوکوحرام در نیجریه از اسلام سوءاستفاده می‌کنند.

اردوغان در عین‌حال از نادیده گرفتن "تروریسم دولتی" رژیم بشار اسد اظهار تاسف کرد و گفت، در غرب به ندرت از "تجاوز به حق مدنی فلسطینی‌ها" و "فعالیت‌های تروریستی پ‌‌ک‌ک" سخن گفته می‌شود. او افزود: «این "استانداردهای دوگانه" در جهان اسلام قابل درک نیستند.» رهبر کاتولیک‌های جهان، امروز شنبه نوامبر از آنکارا به استانبول خواهد رفت و در استانبول از مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی، دو بنای تاریخی استانبول، دیدن خواهد کرد. ایاصوفیه پیش از ظهور عثمانی‌ها کلیسای مسیحیان بود. پس از فتح استانبول توسط سلطان محمد فاتح، این کلیسا به مسجد تبدیل شد.
مرجع : دويچه وله