به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۳۰ ساعت ۲۰:۰۵
کد مطلب : ۷۵۰۶۷

واكنش بیشاپ به روسری زدنش در تهران

گروه بین‌الملل: روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد روز یکشنبه نوشت: استرالیا اطلاعات محرمانه خود را با ایران به منظور مقابله با داعش به اشتراک می گذارد.
واكنش بیشاپ به روسری زدنش در تهران
به گزارش ایرنا، این تارنمای روزنامه استرالیایی پس از سفر 36 ساعته جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه این کشور به تهران و مذاکره با محمدجواد ظریف همتای ایرانی اش و دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، نوشت: به اشتراک گذاشتن اطلاعات با ایران که در گذشته بخشی از محور شرارت خوانده می شد، غیرقابل تصور است.

جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2002 میلادی ادعا کرد ایران یکی از محورهای شرارت است و این ادعا بهانه ای برای مقام های آمریکا بود تا فشارها را علیه ایران آغاز کنند. سیدنی مورنینگ هرالد در ادامه نوشت که به اشتراک گذاشتن اطلاعات محرمانه با ایران به وسیله استرالیا به احتمال زیاد نشانه افزایش خوش بینی برای توافق ایران، آمریکا و قدرت های جهانی است.

این روزنامه نوشت: بیشاپ نشان داد استرالیا برای نخستین بار پیشنهادهای غیررسمی برای شروع تبادل اطلاعات با ایران را ماه اکتبر گذشته و پس از پذیرش دعوت برای دیداز از تهران ارائه کرده است. بیشاپ بحث تبادل اطلاعات با ایران را مربوط به زمان گرونگیری سال گذشته میلادی در سیدنی دانست و گفت که پس از ماه دسامبر گذشته که هارون مونس پناهنده ایرانی گروگانگیری در سیدنی را انجام داد، تبادل اطلاعات فوری تر شد.

وی گفت: اشتراک گذاری اطلاعات با ایران مزایای عمده ای از جمله پیگیری استرالیایی هایی که با داعش همکاری دارند را بدنبال دارد. وزیر امور خارجه استرالیا ادعا کرد نیروهای نظامی زیادی از ایران در عراق حضور دارند و در حال کار با نیروهای امنیتی هستند. آنها در حال انجام عملیات در تکریت و جاهای دیگر و همه جا هستند.

بیشاپ توافق برای اشتراک گذاری اطلاعات را امر فوق العاده ای دانست و گفت که ایران اطلاعات زیادی از جمله در مورد نقش ابوبکر الغدادی رهبر داعش در رژیم سابق عراق و دوره صدام حسین دارد. سیدنی مورنینگ هرالد نوشت: ایران و استرالیا برای مقابله با افراط گرایی همکاری می کنند.

وزیر امور خارجه استرالیا با اشاره به مذاکرات خود با رئیس جمهوری اسلامی ایران، گفت که ایران مصمم به استفاده از منابع و انرژی خود برای شکست داعش است. آنها در حال حاضر داعش را مهمترین تهدید جهانی می دانند. وی پیش بینی کرد نتایج عملی همکاری با ایران در ماه های آینده به دست آید و گفت من پیش بینی می کنم سازمان های اطلاعاتی استرالیا فرصت برای کار بیشتر و نزدیکی داشته باشند.

روزنامه استرالیایی با اشاره به اینکه بیشاپ در دیدار 36 ساعته از ایران با روحانی و دیگر اعضای اصلی رهبری ایران ملاقات کرد، نوشت وزیر خارجه استرالیا معتقد است اعتماد به نفس زیادی برای یک توافق هسته ای وجود دارد. بیشاپ در خصوص تاثیر مناسبات استرالیا با رژیم صهیونیستی بر روابط با ایران، گفت: ایران بزرگترین جامعه یهودی در خاورمیانه و خارج از اسرائیل را دارد و حدود 20 هزار یهودی در ایران زندگی می کنند.

وی گفت از این که ایران موافقت کرده است هیاتی را برای مذاکره با مقامات استرالیا در خصوص بازگشت پناهجویان ایرانی اعزام کند، خوشحال است. وزیر امور خارجه استرالیا همچنین انتقاد برخی افراد و گروه ها از تصمیمش برای برسر کردن روسری در تهران را بیجا دانست. وی گفت: این نخستین بازدید ما پس از 12 سال از ایران بود و من نمی خواهم آخرین دیدار باشد. بنابراین اگر فردی از من بخواهد برای دیدار مجدد رئیس جمهور ایران روسری بر سر کنم من این کار دو باره انجام می دهم.