به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۳۸۵۲۷
بهای بنزین حداقل ۲۰ درصد افزایش می‌یابد

ارتباط نرخ‌ جديد بنزين با تعداد انصرافي‌ها

گروه اقتصادي: دولت اجازه دارد از محل هدفمندی یارانه‌ها، ‌۴۸ هزار میلیارد را تأمین کند، یک از راهکارهای رسیدن به این درآمد افزایش نرخ حامل‌های انرژی است؛ اما دولت تا کنون ‌شفاف در خصوص میزان این افزایش در هیچ جایی صحبت نکرده ‌و در واقع منتظر پایان مهلت ‌نام‌نویسی از متقاضیات دریافت یارانه است.
ارتباط نرخ‌ جديد بنزين با تعداد انصرافي‌ها
به گزارش «تابناک»، میزان تعداد افراد متقاضی بر بهای بنزین و گازوئیل موثر است؛ این را می‌توان از سخنان اخیر معاون راهبردی رئیس جمهور فهمید. سخنگوی دولت در این باره‌ گفت: هر چه شمار انصراف دهندگان از دریافت یارانه بیشتر باشد، خدمات‌رسانی دولت به مردم بیشتر و شیب آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی نیز کمتر می‌شود. محمدباقر نوبخت سه‌شنبه شب در برنامه تلویزیونی افزود: دولت از هم‌وطنانی که از دریافت یارانه انصراف می‌دهند، با ارایه تسهیلات دیگر قدردانی می‌کند، تا آن‌ها بدانند احسان با احسان پاسخ داده می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری گفت: بنا بر مصوبه هدفمندسازی یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ باید ۵۰ درصد از درآمد هدفمندی یارانه‌ها در بخش تولید و عمران هزینه شود، ولی متأسفانه تا پایان سال گذشته، علاوه بر پرداخت کل درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها، دولت ناچار شد از خزانه نیز برای پرداخت مستقیم یارانه‌ها برداشت کند.

سخنگوی دولت افزود: این پرداخت‌ها منجر شد تا بانک مرکزی با افزایش حجم پول در بازار، موجب گرانی و تورم ۴۳ درصدی شود که با اقدام دولت تدبیر و امید، حجم نقدینگی در بازار کنترل شد و در نتیجه آن تورم به ۳۲ درصد کاهش یافت. نوبخت خاطرنشان کرد: این موضوع بسیار اهمیت دارد که دولت در زیرساخت‌های حمل و نقل، بهداشت و درمان و آموزش، سرمایه‌گذاری بیشتری کند، زیرا این خدمت‌رسانی منافع عام دارد و سبب کم شدن تورم و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

اما علی محمد احمدی با بیان اینکه دولت هنوز نظر قطعی خود ‌درباره نرخ بنزین و گازوئیل‌ را اعلام نکرده است، گفت: حساسیت جامعه بیشتر برای نرخ بنزین و گازوئیل است و دولت بدون افزایش قیمت بنزین نمی‌تواند درآمد ۴۸ هزار میلیارد تومانی از محل اجرای مرحله دوم هدفمندی را محقق کند. نماینده دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه میانگین مصرف بنزین ۶۵ تا ۷۰ میلیون لیتر در روز است، تصریح کرد:‌ بخش عمده درآمد دولت از محل افزایش قیمت بنزین است. وی گفت: قطعا بهای بنزین آزاد ۷۰۰ تومانی فعلی حداقل ۲۰ درصد افزایش می‌یابد، به طوری که در بهترین حالت، ‌بنزین آزاد حدود ۸۴۰ تومان می‌شود.

این نماینده مجلس نهم افزود: البته احتمالا دولت هنوز به جمع‌بندی برای بررسی سناریوهای گوناگون قیمت بنزین نرسیده، ولی تعیین نرخ‌گذاری حامل‌های انرژی بر پایه قانون بر عهده دولت است و مجلس در این زمینه ورود نمی‌کند. با توجه به اینکه دولت در نظر دارد، نرخ بنزین را با شیب ملایم افزایش دهد به احتمال زیاد میزان بهای بنزین بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان در نظر گرفته شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه یک تورم روانی و یک تورم ناشی از هزینه وجود دارد، گفت: تورم ناشی از هزینه معمولا در ماه‌های تیر و مرداد که سامانه‌های تولید شکل می‌گیرد حاصل می‌شود، اما تورم روانی متأسفانه همیشه در ماه‌های نخستین سال هست که دولت باید آن را مدیریت کند.

نماینده دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: افزایش قیمت حامل‌های انرژی، ‌موضوع جدی نیست؛ اما متأسفانه بر کل اقتصاد اثر می‌گذارد، این در حالی است که در دنیا اگر متوسط قیمت یک حامل یا بخشی افزایش یابد، شاخص عمومی قیمت‌ها ‌یکباره افزایش نمی‌یابد؛ بنابراین، تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین روانی است که اگر دولت این تورم را کنترل کند، می‌تواند آثار منفی ناشی از افزایش قیمت حامل‌ها را نیز از بین ببرد.

مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۱۶:۲۵
از کی تا حالا افزایش 100 درصدی شده شیب ملایم؟!!!
آقای روحانی من و 51 % به شما رای دادیم که از مسئولین دروغی نشنویم. امیدوارم که گرفتار افراد تندرو نشین که مطمئن باشین اونا خیر شما رو نمیخوان و از خداشونه که دولت شما کله پا بشه، که امیدواریم هیچ وقت همچین چیزی اتفاق نیفته. (219500)
دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۲۳:۳۸
اگر نفس نکشیم تورم پایین میاد؟ بگین تا ما خودمون نفس خودمونو ببریم! (219552)