به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۴۴
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب : ۵۳۱۹۷

جنگ با داعش با سلاح طنز در جهان عرب

گروه بین الملل: در میان سلاح، خشونت و کشتاری که افراطی گری عرضه می‌کند، شوخی و طنز راهی است که اعراب برای مبارزه اجتماعی با افراطی‌گری و به ویژه گروه داعش برگزیده‌اند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کارتون‌های تمسخر آمیز این بار گروه داعش را هدف گرفته‌اند؛ گروهی که بعد از تصرف بخش‌هایی از عراق و سوریه ادعای خلافت اسلامی به شیوه خود کرد و تعداد زیادی از زندانیانشان را کشت؛ گروهی که پیشرفت و سربریدن‌های خود را با انتشار ویدئوهایی مشمئزکننده در اینترنت جشن می‌گیرد.

در واکنش به این همه خشونت، شبکه‌های تلویزیونی در سراسر خاورمیانه برای انتقاد از این گروه و ادعایش درباره نمایندگی اسلام، دست به تولید کارتون‌ها و برنامه‌های کمدی زده‌اند. با وجود اینکه هیچ مقابله‌ مستقیمی در میدان‌های جنگ علیه این گروه صورت نمی‌گیرد، این برنامه‌ مشروعیت این گروه و ادعاهایش را مبنی بر اینکه گروه داعش توقف ناپذیر است، خدشه‌دار می‌کنند.
نبیل آصف، یکی از تهیه کنندگان و نویسندگان این برنامه‌های طنز در لبنان در این باره می‌گوید: این گروه نماینده واقعی اسلام نیست و بنابراین تمسخر آن راهی است که نشان می‌دهد ما با آنها مخالفیم. درست است که این یک مساله حساس است اما تمسخر روشی است برای رد افراط گری و ساختن چنین برنامه‌هایی باعث می‌شود مردم نترسند.

گروه داعش که در جنگ عراق متولد شد، اکنون بعد از سرزمین گشایی‌هایش با چالش و جنگ فرهنگی مواجه است. اخیرا حتی یک مقام اسلامی در مصر از خبرنگاران خواسته تا این گروه را "دولت اسلامی" خطاب نکنند؛ تقاضایی که طنز پردازان با خوشحالی به آن تن دادند. در سوریه نیز برنامه‌های خبری طنز با مجریانی که از ترس اقدامات تلافی جویانه گروه داعش تغییر قیافه داده‌اند این گروه را مورد هدف قرار داده‌اند.

حتی در عراق یک برنامه انیمیشن طنز در تلویزیون ملی سیلی از افراد شامل جوانان گروه داعش و فرماندهان اسبق رژیم صدام را نشان می‌دهد که در حال فرار از ارتش عراق هستند. اما در بین این برنامه‌ها کارتونی از پادشاه عربستان نیز وجود دارد که در آن ملک عبدالله متهم به حمایت از سنی‌های گروه داعش می‌شود. ادعایی که مقامات عربستانی آن را رد می‌کنند. با این حال ملک عبدالله از شورشیان در سوریه برای براندازی دولت بشار اسد حمایت می‌کرد. حتی ویدیوهای آزار دهنده از کشتاری که داعش صورت می‌دهد منبع الهامی برای فیلم‌های طنز شده است.
مرجع : ایسنا