به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۵ ساعت ۱۶:۲۹
کد مطلب : ۷۹۰۴۵
اشغال بزرگترین معدن فسفات سوریه توسط داعش

توافق برای‌ایجادمناطق پروازممنوع در سوریه

گروه بين الملل: وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که به صورت اولیه با آمریکایی‌ها به توافق رسیده‌اند که مخالفان سوری را تحت حمایت هوایی خود قرار دهند و مناطقی را برای آنها در سوریه منطقه پرواز ممنوع اعلام کنند.
توافق برای‌ایجادمناطق پروازممنوع در سوریه
به گزارش ایسنا به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، بنا به گفته مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه این توافق برای حمایت از مخالفان میانه‌رویی است که قرار است طی یک برنامه چند ساله توسط آنکارا و واشنگتن در خاک ترکیه آموزش ببیند.

بنا بر این گزارش، حمایت هوایی آمریکا و ترکیه پوشش لازم برای تامین مناطقی در خاک سوریه را به وجود خواهد آورد که قرار است 15 هزار نظامی سوری که توسط دو کشور آموزش دیده‌اند، در این مناطق مستقر شوند. به گفته مسوولان آمریکایی هدف از آموزش این نیروها صرفاً رویارویی با داعش و تلاش برای عقب راندن آنها از مناطق تحت اشغالشان است اما کارشناسان معتقدند که در آینده از این نیرو علیه دولت سوریه نیز استفاده خواهد شد.

وزیر خارجه ترکیه اشاره‌ای به جزئیات این توافق اولیه میان آنکارا و واشنگتن نکرد اما گفت "ما باید از گروه‌هایی که تحت آموزش هستند حمایت هوایی لازم را انجام دهیم و اگر این مساله محقق نشود برنامه آموزش نیروهای مخالف سوری هیچ فایده‌ای ندارد." چاووش اوغلو تاکید کرد که توافق برای ارائه پشتیبانی هوایی از مخالفان سوری میان آنکارا و واشنگتن در سطح سیاسی است و چگونگی ارائه این کمک‌ها و میزان آن به ارتش و نهادهای نظامی واگذار شده است.

ایجاد مناطق امن برای مخالفان سوری در خاک این کشور به این معناست که کشورهای ایجاد کننده مسئولیت حمایت از افرادی که در این مناطق مستقر می‌شوند را بر عهده می‌گیرند و حریم هوایی این مناطق تحت نظارت خواهد بود. گرچه دولت سوریه اعلام کرده که از هر تلاشی برای رویارویی با داعش استقبال می‌کند اما با توجه به مواضع خصمانه آنکارا در قبال دمشق، ایجاد چنین نیرویی می‌تواند در آینده برای ارتش و دولت سوریه مشکلات زیادی به وجود بیاورد.

مسوولان آمریکایی نیز به وجود مذاکرات مستمر میان آنکارا و واشنگتن در زمینه حمایت از مخالفان سوری برای جنگ با داعش اذعان دارند. واشنگتن تاکنون از درخواست ترکیه مبنی بر ایجاد «مناطق امن» برای مخالفان سوری سر باز زده است اما ظاهرا فشارهای آنکارا و نیز گسترش تحرکات و دایره نفوذ داعش در سوریه و عراق مسوولان کاخ سفید را مجاب کرده تا در این زمینه با ترکیه همراه شوند.

برنامه آموزش مخالفان سوری توسط آمریکا و هم‌پیمانانش تاکنون چند بار به تعویق افتاده اما اخیراً پنتاگون اعلام کرده که این برنامه را آغاز کرده است و در مرحله اول تعدادی از شبه‌نظامیان مخالف سوری که مورد تایید آمریکا هستند در اردن و ترکیه تحت آموزش قرار می‌گیرد.

ترکیه بارها تاکید کرده که برنامه آموزش مخالفان سوری بخشی از یک استراتژی کلی برای بکارگیری این نیروها علیه دولت سوریه است اما آمریکایی‌ها می‌گویند هدف از آموزش این نیروها شکست داعش است.

اشغال بزرگترین معدن فسفات سوریه توسط داعش
منابع سوری اعلام کردند که داعش بزرگترین معدن فسفات سوریه در پالمیرا را به اشغال خود درآورده و این معدن می‌تواند منبع درآمدزایی خوبی برای تروریست‌ها باشد. به گزارش الجزیره، منابع مذکور تصریح کردند که تروریست‌های داعش معدن «فسفات خنیفیس» را اشغال کردند که از نظر تولید فسفات در سوریه، بزرگترین معدن به شمار می‌آید.

استخراج از این معدن که در جنوب غرب شهر پالمیرا در منطقه بیابانی مرکز سوریه قرار دارد سالانه به 850 هزار تن می‌رسد. در همین راستا، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که داعش با کنترل بر این معدن، مساحت‌های جغرافیایی گسترده‌تری که دارای اهمیت اقتصادی زیادی است، اشغال کرد. داعش در پنجشنبه گذشته شهر پالمیرا را اشغال کرد که در فهرست میراث جهانی قرار دارد.