به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۷ ساعت ۰۷:۳۸
کد مطلب : ۸۹۳۰۵
بخاطر نمایش کاریکاتور نتانیاهو

ابراز تاسف سوئیس از كار سفیرش در ایران

گروه سياسي: دولت سوئیس از این که سفیر این کشور در ایران در جریان سخنرانی در مراسمی، کاریکاتوری از بنیامین نتانیاهو، را نشان داده ابراز تاسف کرده است.
ابراز تاسف سوئیس از كار سفیرش در ایران
به نوشته بي بي سي، جولیو هاس، سفیر سوئیس در تهران این کاریکاتور را در جمع صدها تاجر و صاحب صنعت سوئیسی و ایرانی در هتلی در شهر زوریخ نشان داه است. این مراسم با هدف ترغیب و تشویق برای سرمایه‌گذاری در ایران بعد از اعلام توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی برگزار شده بود. در بیانیه وزارت خارجه سوئیس آمده است که این "کاریکاتور سوال‌برانگیز" بدون اطلاع این وزارت‌خانه به نمایش گذاشته شده است.

وزارت خارجه سوئیس از نمایش این طرح ابراز تاسف کرده و این اقدام را ناشی از "بدسلیقگی" دانسته است. سفیر سوئیس در ایران در سخنرانی‌اش در جمع صاحبان تجارت و صنایع، ایران را "قطب ثبات در منطقه‌ای بسیار بسیار ناامن" خواند و از تجار سوئیسی خواست که برای سرمایه‌گذاری در ایران تعلل نکنند.

در بیانیه وزارت خارجه سوئیس گفته شده است که هاس "قصد توهین به هیچ‌کس را نداشته، با وجود این او ابراز تاسف می‌کند و از هر کس که احساس می‌کند مورد توهین قرار گرفته پوزش می‌خواهد". کاریکاتوری که جولیو هاس نشان داده، به توافق هسته‌ای ایران مربوط می‌شود که با انتقاد و اعتراض شدید نتانیاهو روبرو شده است. در این طرح دو کبوتر با نقش پرچم‌های ایران و آمریکا روی سینه‌هایشان، روی سر نتانیاهو مدفوع می‌کنند.

هاس این کاریکاتور را زیر عنوان "ایران: حالا یا هرگز" روی صفحه نمایش بزرگی که برای سخنرانی‌اش از آن استفاده می‌کرده، نشان داده است. روابط سوئیس و اسرائیل در مقاطعی با تنش همراه بوده است. در سال ۲۰۰۹ اسرائیل سفیر خود در سوئیس را در اعتراض به شرکت احمدی‌نژاد، در کنفرانس سازمان ملل متحد در ژنو فراخواند. اسرائیل در گذشته هم به دلیل خرید گاز ایران به سوئیس اعتراض کرده است.