به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۷۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۰ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۴۷۹۶۹
استیضاح تاوان محرومیت نماینده از بورسیه غیر قانونی دکتری

افشاگري تازه در باره استيضاح وزير علوم

گروه سياسي: سايت معادله (صداي دانشگاهيان) در گزارشي افشاگرانه نوشت: تعدادی از نمایندگان مجلس جزو 3000 دانشجوی بورسیه تحصیلی دکتری هستند و دست کم بورسیه تحصیلی یکی از آنها نیز در آبان 92 لغو شد. در اين گزارش مشروح كه اسامي افراد از آن حذف شده چنين آمده است:
استیضاح تاوان مبارزه با رانت چهارم آذر ۹۲، وقتی رانت خواران علمی دانشگاه ... بدون اعلام دلیل واقعی از دانشگاه اخراج شدند، به فاصله چند ماه از آن روز، فرصتی دست داد تا با بازخوانی مجدد این موضوع، نگاهی دوباره بر این پرونده که متاسفانه تا کنون هیچ گونه برخوردی با مسببان داخل دانشگاه و خارج از آن صورت نگرفته است بیندازیم.

ماجرا از آنجایی آغاز شد که دانشگاه ... در روزهای ابتدایی مهر سال 92 اقدام به برگزاری مصاحبه تخصصی از ۳۰ نفر از پذیرفته‌شدگان بورس خارج تبدیل به داخل در رشته روابط روابط بین‌الملل نمود و گروه علوم سیاسی با ارسال نمرات و رتبه این افراد به رئیس دانشکده علوم انسانی، نفرات برتر را مشخص و ریاست این دانشکده نیز طی نامه‌ای رسمی، نفرات برتر را در قالب جدولی به معاون آموزشی و رئیس دانشگاه ... اعلام نمود اما رئیس وقت دانشگاه با هماهنگی معاون آموزشی وقت، در هنگام اعلام نتایج، اسامی برخی از افراد انتهایی لیست مزبور و تعدادی از افرادی که اصلاً در مصاحبه گروه شرکت نکرده بودند را ، برای ادامه تحصیل معرفی نمود. افراد پذیرفته شده این رسوایی علمی عبارت بودند از:

۱- آقای......... نماینده مردم....... در مجلس شورای اسلامی و عضو کمسیون........
۲- آقای................... ، از نزدیکان آقای.............
۳- آقای..................... ، معاون....................، باجناق فرماندار........
۴- آقای.....، مشاور........ و مدیرکل.....، و البته داماد..... رئیس..... وزارت علوم
۵-...................... مراکز آموزش عالی کشور
۶-.............. مدیر امور فرهنگی دانشگاه................ این درحالی بود که تاریخ نامه‌های اشتغال به تحصیل این افراد پیش از برگزاری مصاحبه به امضای رئیس دانشگاه رسیده بود.

نکته جالب عدم همخوانی مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد این افراد که بعضاً هیچ‌گونه سنخیتی با رشته روابط بین‌الملل نداشت و از خاک‌شناسی تا حقوق خصوصی را در بر می‌گرفت. این رانت خواری علمی به حدی واضح و آشکار بود که حساسیت نهادهای نظارتی را برانگیخت و با رسانه ای شدن این موضوع واکنش منفی دانشگاهیان و افکار عمومی را هم در پی داشت. پیگیری نهادهای ناظر و بازرسین اعزامی وزارت علوم و فشار افکار عمومی باعث گردید تا دانشگاه ... با تحصیل شش نفر از پذیرفته شدگان در بورس دکتری مخالفت نموده و با ارسال نامه‌ای به رئیس وقت دانشکده علوم انسانی دانشگاه قبولی آنان را کان لم یکن نماید.

رسانه های آن استان در پیگیری این موضوع صرفا نماینده‌ای که در این رانت خواری برای خود و حامی مالی اش رانت ایجاد کرده بود را در سیبل حملات قرار دادند و دیگرانی که مانند او باید مواخذه می‌شدند از قبل سیبل بودن ایشان از مهلکه گریختند. برخی از نزدیکان ... که در این پرونده همسفره نماینده مذکور بودند فتیله را پایین کشیده‌ و بعضا علیه نماینده موضع گیری نمودند و با تهدید رسانه‌ها مترصد این بودند که با افتادن آب‌ها از آسیاب، بار دیگر به میدان بورس دکتری برگردند.

متاسفانه مسببان اصلی خیلی‌ها را آلوده ‌و درگیر کرده که کسی نتواند به عمق ماجرا راه یابد. (ناگفتنی‌ها بسیارست) حکایت غمبار مذکور چیزی جز پروژه ای برای فروش اعتماد مردم به دستگاه‌های حکومتی به ثمن بخس نیست. پیش از مصاحبه دکتری نفرات معلوم شده و نامه هایشان زده شده و عملا مصاحبه حالت فرمالیته داشته است. 

این معنی‌اش اینست که مسولان دانشگاه، اعتماد نخبگان و فرهیختگان کشور را به ثمن بخس می فروشند و حتی به اعضای هیات علمی خود و نظراتشان وقعی نمی نهد. آیا مفهوم این اقدام چیزی به جز خیانت به اعتماد مردم و نخبگان و نظام است. مهمترین راهبرد ضد انقلاب و معاندان نظام اسلامی گرفتن امید از جامعه و تزریق یاس و نخوت و نامیدی به جامعه است. تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص امید بخشی به جوانان و نخبگان و جامعه بارها و بارها از رسانه ها پخش شده و در اختیار همگان قرار گرفته است.

خوبست مسولان دانشگاه ...به این سوال پاسخ گویند که همانگونه که ضدانقلاب به دنبال سیاه نمایی و زدودن اعتماد مردم به مسولان نظام اسلامی است آیا اقداماتشان در جذب رانتی و پس از آن پاک کردن صورت مساله، در راستای اعتماد بخشی به نخبگان و جامعه بوده و یا در راستای منافع ضد انقلاب قدم برداشته اند؟ آسیبی که آقای...و همدستانش به آبروی دانشگاه ...؛ وزارت علوم و جمهوری اسلامی ‌ وارد کرده‌اند، حتی اگر موارد آشکار و پنهان دیگری پیرامون آن نمی‌بود، برای محاکمه آنان کافی بود. پرونده‌هایی از باند بازی رانت خواری و تضییع حقوق بیت المال مطرح است که کاملا آشکارند و رسانه ای شده‌اند و مسئولیت دست اندر‌کاران و همدستانشان در آنها محرز است؛ اینجاست که مسئولان متعهد باید ورود کرده و مواخذه نمایند که تا کنون چنین اتفاقی نیافتاده و حداقل رسانه ای نشده است.
 
افزون بر این‌ها، گفته‌ها و شنیده‌های فراوانی‌ از مسائل مالی گرفته تا …… پیرامون برخی از مسولان سابق دانشگاه ... وجود دارد که بسیاری از کارکنان دانشگاه و برخی از بزرگان و مسولان استان هم درباره آن‌ها سخن گفته‌اند و باید به آن‌ها پرداخته شود، ولی از همه مهم‌تر، آسیبی که رانت خواران و باند بازان و هم‌دستانش به آبروی نظام وارد کرده، حتی اگر این موارد آشکار و پنهان هم نمی‌بود، برای محاکمه ایشان کافی بود.
 
باید یادآوری نمود که تأثیر این قبیل رسیدگی‌ها، تأثیر فرجام نیافتن امثال پرونده رانت دانشگاه گیلان پس از حدود یکسال و موارد مشابه در جامعه چه خواهد بود؟ آیا نمی‌توان بخشی از مشکلاتی را که اخلاق عمومی به آن مبتلا شده، برگرفته از اینگونه مسائل دانست؟ آیا وقت آن نرسیده که رییس فعلی دانشگاه به افکار عمومی پاسخ دهد که چه کسانی از فرصت جذب هیات علمی بهره مند شده اند و چه کسانی و با چه میزان تحصیلاتی در دانشگاه به عنوان بورس دکتری و یا هیات علمی جذب شده اند و آیا این جذب‌ها برا ساس قانون بوده است یا خیر ؟ 

به نظر می‌رسد که موضوع بورسیه ها آنقدر برای برخی از نمایندگان حیاتی باشد که همچنان بر طرح استیضاح فرجی دانا تا جایی که می توانند اصرار بورزند. کسانی چون آقای... که از سوی وزارت علوم دولت روحانی از دانشگاه اخراج شده و درگیز چالش رسانه ای گردید. البته این فقط رسانه ها نبودند که این موضوع را به رخ يكي از امضا کنندگان طرح استیضاح کشیدند بلکه وی توسط همکاران خود نیز در صحن علنی مورد عتاب قرار قرار گرفت. در جریان طرح تقاضای تحقیق و تفحص تعدادی از نمایندگان مجلس از دانشگاه پیام نور که در کمیسیون آموزش و تحقیقات رد شده بود و موفق به اخذ رأی نمایندگان در صحن علنی نیز نشد، نماینده‌اي در پاسخ به واکنش تعدادی از نمایندگان به سخنا‌نش، گفت: بنشین تا نگویم چه خبر است؟ مگر مجلس خریدنی است؟!