به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۹ ساعت ۲۳:۰۲
کد مطلب : ۶۷۹۴۹
وزیر نیرو:

بحران آب با برنامه‌های موقت رفع نمی‌شود

گروه جامعه: وزیر نیرو گفت: مشکل کم آبی و بحران های موجود در این حوزه با برنامه های موقت و گذرا رفع نمی شود چرا که این مشکل به جزیی از طبیعت کشور ما تبدیل شده است.
به گزارش ایرنا، حمید رضا چیت‌چیان در آیین بهره برداری از سد سرابی تویسرکان افزود: مدیریت مصرف مهمترین راه برون رفت از این مشکل است. با بکار بردن کشت گلخانه ای برای کاشت محصولات صیفی می توان مصرف آب را به یک دهم و با آبیاری قطره ای مزارع و باغات نیز این میزان مصرف را به یک سوم کاهش داد. مسئله تعادل بخشی به آبهای زیرزمینی بسیار با اهمیت است چرا که اگر در این بخش کوتاهی شود حیات مردم منطقه، کشاورزی و اقتصادشان به مخاطره می‌افتد.

وزیر نیرو اظهار کرد: استاندار همدان همت خوبی در پر کردن چاه های غیر مجاز استان به کار گرفته است به گونه ای که طبق گزارش ها 500 چاه غیر مجاز در سالجاری در این استان پر شده است. چیت چیان با بیان اینکه عملیات اجرایی سد سرابی از 10 سال پیش آغاز شده بود گفت: در استان همدان کارهای خوبی در حوزه آب در حال انجام است که نمونه آن ساخت هفت سد در این استان است. وی با بیان اینکه این سدها با صرف اعتبار 12 هزار میلیارد ریال بهره برداری خواهد شد ادامه داد: سد کلان ملایر، سرابی، گرین، شنجور و سد نعمت آباد در اسدآباد و سه پروژه عظیم آبرسانی از جمله این طرح ها است.

سد مخزنی سرابی تویسرکان از نوع سنگریزه ای با هسته رسی است و حجم مخزن آن 9 میلیون و 200 هزار مترمکعب است. این سد قابلیت تنظیم سالانه 11 میلیون و 500 هزار مترمکعب را داراست که از این میزان هفت میلیون مترمکعب برای مصارف آشامیدنی شهرهای سرابی، تویسرکان و سرکان تا افق 1420 با جمعیتی افزون بر 100 هزار نفر پیش بینی شده و دو میلیون و 200 هزار متر مکعب آن برای بهبود کشاورزی باغات پایین دست و دو میلیون و 300 هزار مترمکعب دیگر نیز سهم محیط زیست است.