به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۶:۱۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۹ ساعت ۰۰:۳۴
کد مطلب : ۴۹۸۵۹

تاکتیک‌ها و استراتژی‌های هیات‌مدیره داعش

گروه بين الملل: درک وظایف، نقش ها و محدودیت های تیم رهبری، تعیین استراتژی و انتصاب افراد در جای مناسب همگی از جمله شروط لازم برای موفقیت شرکت های تجاری هستند. این موضوع درباره گروه تروریستی داعش نیز قابل تعمیم است چرا که "هیئت مدیره" آن گروه نیز هم چون یک شرکت اقتصادی به رعایت این موارد توجه داشته است.
تاکتیک‌ها و استراتژی‌های هیات‌مدیره داعش
به گزارش "تدبیر"، نشریه "نشنال اینترست" در مقاله ای جدید به مقایسه رفتار اخیر گروه تروریستی داعش و تشبیه کادر رهبری آن گروه تروریستی با هیئت مدیره یک شرکت قدرتمند و بزرگ تجاری پرداخته و در این باره می نویسد:"حضور "ابوبکر البغدادی" رهبر گروه داعش در مقابل دوربین توانست توجه بخش قابل ملاحظه ای از مخاطبان در جهان را به سوی خود جلب نماید تا جایی که ناظران به تجزیه و تحلیل ساعت مچی "بغدادی" هم پرداختند.

علاقه آنان به این موضوع قابل درک است این که رهبر گروهی که تا پیش از آن تنها کلیپ های صوتی از او منتشر شده بود در مقابل دوربین ها ظاهر شد. اما قسمت وسوسه انگیزتر این فیلم احتمالا اواخر آن است زمانی که دوربین تصویری تاری از چند مرد را نشان داده که پشت سر "بغدادی" ایستاده اند.

زمانی که "بغدادی" ژست خلیفه بودن را به خود گرفته احتمالا مردان پشت سر او نیز "معاونان ارشد" او بوده اند. در سال های اخیر گروه داعش موفق شده به طور موثر مجموعه ای منابع و نیروی شبه نظامی قوی را ایجاد کند نیرویی که چندین بازیگر منطقه ای را تهدید می کند. در واقع، ساختار رهبری موثر گروه داعش در تضاد کامل با ساختار دیگر گروه های شورشی در سوریه یا عراق قرار دارد. همین موضوع سبب شده تا گروه داعش از مزیت های کلیدی در مقایسه با گروه های شبه نظامی دیگر برخوردار باشد. نکته ای که وجود دارد آن است که سرنوشت گروه داعش بیش از آن که وابسته به مدیرعاملان شرکت باشد به طور فزاینده ای به تصمیم مدیران ارشد بستگی دارد.

کاهش اقتدار یکی از مشکلات عمده ای است که معمولا مدیران شرکت های تجاری با آن مواجه می شوند: رمز اصلی موفقیت هر گروهی از جمله شرکت های تجاری بیش از آن که وابسته به قابلیت مدیریت یک فرد باشد در دستان تیم هدایت کننده می باشد. علیرغم آن که افسانه هایی درباره مدیرعامل قدرتمند شرکت و توانایی های او همواره مطرح شده اند با این حال، باید گفت که چنین توصیه هایی امروزه کهنه و منسوخ شده اند. این موضوع توجه بسیاری از دانشجویان و چهره های دانشگاه و تحلیلگران اقتصادی و تجاری را به سوی خود جلب کرده است.

نتیجه بررسی های آنان مدلی را در اختیار ما گذاشته که می توانیم بهتر فعالیت های داعش را درک کنیم و پیروزی های اخیر آن گروه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. در سال 2008 میلادی، چندین تن از چهره های برجسته دانشگاهی کتابی را تحت عنوان "تیم های هدایت کننده ارشد: آنچه آنان را بزرگ می کند" را منتشر کردند. نتیجه نه سال پژوهش و ارزیابی آنان درباره عملکرد 120 شرکت تجاری سه ویژگی اساسی تیم های رهبری را نشان دادند."

نشریه "نشنال اینترست" در ادامه می افزاید: "نخستین عامل مهم درک وظایف، نقش و محدودیت های اعضای تیم رهبری است. این موضوع درباره گروه داعش کاملا صدق می کند گزارش منتشر شده ای از سوی نشریه "دیلی تلگراف" نشان می داد که رهبری داهش دارای سلسله مراتب سخت گیرانه ای است. در این گروه فرماندهان مسئولیت نظارت بر عملکرد نیروهای عملیاتی در منلطق خاص از جمله حمل و نقل بمب های انتحاری و چگونگی آن را برعهده دارند. این ساختار منظم ارتباطی به رهبران ارشد آن گروه توانایی خاصی را بخشیده است.

شرط دوم تعیین جهت قانع کننده است که در حوزه کسب و کار از آن تحت عنوان "استراتژی" یاد می شود و امر مهمی است. در حالی که بسیاری از تحلیلگران غربی و حتی پژوهشگران در کشورهای اسلامی اعلام خلافت از سوی "بغدادی" را مورد تمسخر قرار دادند با این حال واقعیت آنست که رهبر داعش با این کار نشان داد که یک استراتژی را ترسیم کرده است. او در سخنرانی اخیر خود خطاب به اعضای داعش توصیه کرد که جاه طلبی خود را در سراسر جهان افزایش دهند تا آن طریق بتوانند روم را فتح کنند." 

نشریه "نشنال اینترست" با ذکر آخرین عامل مهم در موفقیت یک شرکت تجاری و تطبیق آن با عملکرد گروه داعش می نویسد:"آخرین و شاید سخت ترین سازوکار انتصاب افراد درست بر سر جایگاه های مختلف به منظور همکاری برای تحقق استراتژی شرکت ها می باشند. به نظر می رسد داعش از این نظر موفق بوده چرا که افرادی را بر سر مناصب مهم قرار داده که سال ها تجربه جنگ در برابر نیورهای امریکایی ها داشته اند از شبه نظامیان قبیله ای گرفته تا نیروهای پیشین ارتش بعثی عراق. از جنبه دیگر در مقاله ای که در سال 2002 میلادی در نشریه اقتصادی "هاروارد" منتشر شد آمده بود که رهبران موفق اغلب کسانی هستند که قدرت غلبه بر شکست های بزرگ را دارند. بسیاری از رهبران ارشد داعش احتمالا با مرگ یاران شان مواجه بوده و مدت زمان طولانی را در زندان گذرانده اند."

"نشنال اینترست" در بخش دیگری از این مقاله اشاره می کند که تحلیلگران مسائل اقتصادی معتقدند که فقدان پاسخگویی، تعهد و عدم صداقت از جمله آفت یک تیم رهبری کننده می باشند. این گروه با انطباق این موضوع درباره گروه های ترویستی از جمله داعش می نویسد:  "این موضوعی است که گریبانگیر سایر گروه های تروریستی شده است. برای مثال در موردی در سال 2012 میلادی کتابی نوشته شده که نشان می داد رهبران القاعده در شمال آفریقا دچار انفعال، عدم توان مانور سیاسی و نگهداری ضعیف اطلاعات شده اند. طبق اسناد منتشر شده دولت امریکا حتی اسامه بن لادن نیز یک سال پیش از مرگ تلاش کرد تا نظم و انضباط را به میان فرماندهان خود بازگرداند. داعش نیز قطعا با چنین چالشی از جمله ناکارآمدی اعضا مواجه شده با این حال موفقیت های کنونی آن گروه نشان می دهد که این چالش تا امروز در سطحی جدی نبوده است." 

"نشنال اینترست" در پایان اشاره می کند که شاید فرهنگ رهبری قوی داعش موقت و کوتاه مدت باشد و در این باره می نویسد: "همان گونه که در سال 2012 میلادی نشریه "فورچون" با انتشار مقاله ای نشان داده خطای مدیریتی در مقایسه با ضعف اقتصادی مهم ترین عامل در شکست شرکت های بزرگ بوده است. در صورتی که داعش به رشد خود ادامه دهد آن زمان در امریکا و کشورهای متخد آن کشور این انگیزه ایجاد خواهد شد که مانع از گسترش سیتسم رهبری آن گروه از طریق اتخاذ تمهیداتی مقابله ای شوند و رهبری آن گروه را تشویق کنند تا تکرار اقدامات بپردازند که دیرزمانی باعث شکست بسیاری از شرکت ها شدند."