به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۰۵
 
۵۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۳۱ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب : ۷۵۰۷۶
پوشیدن کلاه و روسری بخشی از لباس‌های روزانه من است

سفر وزیر خارجه استرالیا؛ از بازار تجریش تا تفاهم لوزان

گروه سياسي: خبرگزاری اسکای نیوز استرالیا در توصیف سفر جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا به ایران به آن لقب "سفر تاریخی" داده است.
سفر وزیر خارجه استرالیا؛ از بازار تجریش تا تفاهم لوزان
به گزارش بي بي سي، خانم بیشاپ در گفته‌هایی که رادیو تلویزیون دولتی استرالیا ABC از قول او منتشر کرد تصویر تازه‌تری از گسترش روابط استرالیا و ایران ارائه داد. جولی بیشاپ بعد از ملاقاتی "طولانی و سازنده" با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته است که "به اعتقاد او توافق لوزان که دولت اسرائیل منتقد آن است، توافقی متوازن است" و آقای روحانی در مورد جزئیات برنامه‌ای که طبق این توافق باید به آن عمل شود، بسیار خوشبین است.

این صحبت‌های خانم بیشاپ و نگاه مثبت او به تفاهم لوزان، نشانه‌ای بود از تلاش برای گشودن فصل تازه‌ای در روابط استرالیا و ایران؛ هرچند دو کشور هنوز در آغاز راه هستند. خانم بیشاپ در سفرش سری هم به بازار تجریش زد و با شهروندان از نزدیک گفت‌وگو کرد. شبکه‌های تلویزیونی استرالیا تصاویری از بازدید جولی بیشاپ از بازار تجریش تهران را پخش کردند که تعدادی از مردم با دوربین‌های موبایل با او عکس یادگاری می‌گرفتند.

گزارشگر روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد نوشته استه که وزیر خارجه استرالیا در شلوغی معمولی بازار تجریش به دیدن مغازه‌های ادویه فروشی رفته و در بین تقلای عکاسان و فیلمبرداران برای ثبت بازدیدش از این بازار سنتی توانسته با مردم هم گفتگو کند. گزارشگر روزنامه می‌نویسد برخلاف معمول که مقام‌های غربی در خیابان‌های تهران دیده نمی‌شوند، وقتی از مردمی که در بازار بودند پرسیده "می‌دانند جولی بیشاپ کیست" به او گفته‌اند که "از استرالیا آمده است چون تلویزیون مرتب درباره او فیلم و خبر منتشر کرده است. "

گرچه سفر بیشاپ به ایران اولین سفر یک مقام بلندپایه استرالیایی‌ست که پس از ۱۲ سال انجام می‌شود و انعکاس رسانه‌ای قابل توجهی در ایران داشته است، اما اصلی‌ترین حاشیه این سفر، یعنی شیوه پوشش خانم بیشاپ، پیش از انجام سفر دامن‌گیر او شد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های رسمی برای سفر مقام‌های خارجی به ایران اگر مقام بازدید کننده زن باشد سفر او باید با حجاب انجام شود و از دست دادن با مردان خودداری کند.

جولی بیشاپ در سفر خود به ایران کلاه و روسری به سر داشت اما در جریان ملاقات‌های رسمی و مطبوعاتی خود از پوشیدن کلاه صرفنظر کرد و با روسری در مراسم مختلف حاضر شد. او در پاسخ به انتقاد رسانه‌های استرالیایی که چرا روسری به سر داشته گفته است "پوشیدن کلاه و روسری بخشی از لباس‌های روزانه من است."