به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۶
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۱۴۷۷۶
مردم استرالیا دید خوبی به پناهجویان جدید ندارند

وقتي‌ گفتم: ایرانی‌ام، گفت: با قایق آمدی؟

گروه جامعه: ماه پيش دولت استرالیا قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن هر پناهجویی که به طور غیرقانونی وارد این کشور شود، بلافاصله به جزیره پاپوآ در گینه‌نو منتقل می‌شود و سفیر استرالیا در تهران نيز ديروز به خبرگزاری ایسنا گفت: هیچ راهی برای جلوگیری از اجرای این قانون وجود ندارد و پناهجویان غیرقانونی باید به اردوگاه‌هایی که به همین منظور در جزیره پاپوآ آماده شده، منتقل شوند.
وقتي‌ گفتم: ایرانی‌ام، گفت: با قایق آمدی؟
به گفته سفیر استرالیا در ایران، از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون، ۶۵۰۰ پناهجوی ایرانی با قایق و از راه‌های غیرقانونی وارد استرالیا شده‌اند. این رقم بالاترین تعداد مهاجرانی است که از این طریق به استرالیا می‌آیند و بعد از آن افغان‌ها قرار دارند. شرایط نگهداری پناهجویان در جزایر گینه‌نو شرایط مناسبی نیست و برخی از آنها که پیش از این نیز به جزایر دیگر گینه‌نو فرستاده شده بودند در اعتراض به وضعیت خود و طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده‌هایشان در ماه ژوئیه دست به شورش زدند.

در همين حال "نغمه دانایی" کارشناس امور مهاجرت در استرالیا به دویچه‌وله می‌گوید حدود یک سوم پناهجویانی که در دو سال اخیر با قایق به استرالیا آمده‌اند ایرانی هستند. او می‌گوید هرچند اکثریت این افراد به دلیل تغییر دین و یا فعالیت‌های سیاسی تقاضای پناهندگی می‌کنند اما بعد از طی دوره پناهجویی و پذیرفته شدن در کشور استرالیا جذب کارهای تجاری و اقتصادی می‌شوند و به همین دلیل از سوی بخشی از دولت و مردم استرالیا، عنوان پناهنده اقتصادی گرفته‌اند، لقبی که نخست‌وزیر استرالیا نیز در یک برنامه تلویزیونی به این گروه از پناهندگان داد. وي افزود: همین امر سبب شده تا اعتراضات مردم استرالیا نسبت به روند رو به رشد پناهندگی در این کشور بیشتر شود. امکانات نسبتا مناسبی نیز که در اختیار پناهجویان قرار می‌گیرد، دلیل دیگری برای مخالفت مردم با این روند است چرا که معتقدند این امکانات باید صرف خود مردم استرالیا شود.

آزاده دواچی پژوهشگر مسائل اجتماعی و دانشجوی دوره دکترا در استرالیا هم می‌گوید: «به نظر من جو غالب این است که مردم موافق‌ قانون انتقال پناهجویان به گینه‌نو هستند. به‌خاطر اینکه الان شرایط طوری شده که دولت استرالیا خیلی از بودجه‌ها را کم می‌کند و از لحاظ مالی خیلی مشکل پیدا کرده‌اند و در یکسری از بخش‌ها دارند نیروی کارشان را کم می‌کنند و امکانات‌شان کمتر شده. بنابراین خیلی از مردم می‌گویند تا وقتی امکانات برای خود ما کافی نیست، دلیلی ندارد که با این‌همه قایق دو هفته یکبار یکسری آدم بیایند و دولت استرالیا مالیات بگیرد و بدهد به این پناهجوها و از بچه‌ها و از آینده‌ی بچه‌های ما یا کلاً از بودجه عمومی کشور کم شود، برای آدم‌هایی که بعضی‌هاشان پناهنده واقعی هم نیستند. آن چیزی که من فهمیده‌ام اینکه دولت کنونی استرالیا از وقتی که این قانون را گذاشته محبوبیت‌اش خیلی بیشتر شده است.»

نغمه دانایی می‌گوید: بیشتر ایرانیان مقیم استرالیا از طریق مهاجرت به این کشور آمده‌اند اما می‌گوید در این چند سال اخیر و با زیاد شدن تعداد مهاجران غیرقانونی و انتشار این خبر که بیشتر آنان ایرانی هستند، اوضاع اجتماعی کمی برای ایرانیان تغییر کرده است. آزاده دواچی هم می‌گوید: «برای خود من تا به‌حال اتفاق افتاده که رفتم دکتر و وقتی از من پرسیده که کجایی هستم و من گفتم ایرانی هستم، گفت: با قایق آمدی؟»

Sana
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۰:۱۲
آخه چرا ايرانيا همه جا بايد خودشونو تابلو كنند؟ چرا؟! (114184)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۲۳:۰۱
کسایی که این کار روی می کنن یعنی به صورت غیر قانونی و قاچاق از کشور خارج میشن به نوعی به مرز خود کشی رسیدن یعنی در چنان تنگنایی قرار گرفته که حاضر اند خطر مرگ رو به جون بخرن (114551)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۰:۴۵
خدایا ببین چه بلایی سرمان آورده اند که هر خفت و خواری را قبول می کنیم و مرگ را به جان می خریم تا به یک کشور دیگر مهاجرت کنیم. خودایا خودت به فریادمان برس. (114193)
Behnam
United States
۱۳۹۲/۰۵/۳۰ ۰۴:۰۷
دوست عزیزم خداوند سرنوشت هیچ قوم و گروهی را تغییر نمیدهند مگر اینکه خودشان بخواهند.
اوضاع الان ایران ما ناشی از بی کفایتی ما و پدرمان ماست! شاید آنها هم منتظر بودند خدا یا امام زمان شرایط رو تغییر دهند (114655)
اسطوره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۰:۵۲
واقعا کی باید پاسخگو باشه؟
قطعا جوانی ک تمامی سختیهای مهاجرت را با جان میخره تا بره جایی در دور دستها؛
غیر از این نیست ک شرایط رو برای موندن بد میبینه؟
ن اشتغال؛ ن رفاه؛ ن تفریح؛ ن حداقل
آزادی؛ ن درمان خوب؛ ن امکانات و ... (114195)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۱:۰۲
امیدواریم که شرایط کشورمان طوری بهبود پیدا کند که هموطنان عزیزمان با این همه خطر و تحقیر مجبور نباشند که ۀب و خاک خودشان را ترک کنند و به استرالیا و .. بروند (114199)
۱۳۹۲/۰۵/۳۰ ۰۱:۲۰
بگو مسائل اقتصادی درست شد، با این همه افراد تندرو و خشن که هیچ آزادی اجتماعی را قبول ندارند چه می کنی؟ (114633)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۲:۰۷
واقعا چرا؟منزلت ما ايرانيها دردنيا اينقدر كم شده ما كه تاريخ و تمدن درخشانمان هنوز كه هنوز است چشمان جهانيان را متحير ميكند واقعا چرا؟ما هرچه داريم در گذشته هاست و چرا براي اينده كاري نميكنيم (114214)
عرب ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۳:۲۷
فکر نمیکنی علت اینکه ایرانی ها مشکل داریم بخاطر همینه! یعنی همش به گذشته افتخار میکنیم (کاش فقط افتخار بود! بیشتر توهین به دیگر. . . . ) (114236)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۲۲:۲۴
دوست گرامي اگر دقت كني خودم هم همين مطلب رو گفتم كه وقت اونه كه براي اينده كاري كنيم (114530)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۴:۰۲
اینکه گفتی هر چه داریم از گذشته است, هموطن گرامی دلیلش این است که در زمان های نه چندان دور مسئولان ایران دلسوز و دلسوخته میهن بودند و به ایران و ایرانی عشق می ورزیدند. نمونه اش جناب مصدق. . . . (114243)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۲۲:۲۷
دوست گرامي تقريبا گفته هاي شما صحيح ميباشد ولي عوامل مهم ديگري هم نقش داشته اند خودنهضتهاي مردمي و بينش مدني و فرهيختگي بزرگان نقش بسزايي داشته (114533)
انیس از شیراز
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۲۳:۵۰
مثل روبات حرف میزنی (114574)
رضا
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۵:۵۳
گیرم که پدر تو بود فاضل ...
از فضل پدر تو را چه حاصل؟ (114313)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۲۲:۲۳
از كجا ميدوني منم فاضل نباشم (114529)
۱۳۹۲/۰۵/۳۰ ۰۱:۱۸
چون تاریخ ایران و ایرانی نصفش حذف شده... (114632)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۲:۲۴
اگر آنهایی که رفتند راستی راستی نخبه بودند این حرف ها نبود
باید دید آنهایی که رفتند چه کسانی هستند (114223)
یه مـــــــــــــرد
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۲:۳۳
اینکه چیزی نیست تو ترکیه وقتی میگی ایرانی هستی همه چنان رنگشون می پره ازت می ترسن که یه لحظه به آدم حس مافیا بودن دست میده. (114225)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۴:۰۶
حالا مگه ترکیه چیه!؟ همچین آش دهن سوزی هم نیست.ترکیه در ده سال گذشته پله های ترقی را دارد طی میکند. یه زمانی همین ترکیه(40سال پیش) از ایران راننده ماشین سنگین وارد میکرد. زنده باد ایران آریایی. (114246)
بدمک
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۲۳:۵۶
ایرانی ها جز مسائل مالی و مبحث ازادی عمل چرا باید مهاجرت کنن؟
ایا فراهم کردن این دو مشکل است. (114580)
میثم
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۲:۴۳
طبیعیه دوست من چطور ما از دیدن افغانی ها در مملکت خودمون. . . . اونا هم از دیدن ما همین حس رو دارند بالاترین آمار مهاجرین این کشور ایرانیه قربونشون برم خیلی هاشون هم فاقد تحصیلات عالیه و روابط عمومی بالا هستند وهمین ممکنه در تقابل با فرهنگ و روحیات مردم اونجا باشه (114227)
فرهنگی
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۳:۰۰
نماینده های تندرو خودشون اخر فتنه و فتنه گری هستند....
ما فرهنگیان به حضور نجفی امیدوار شدیم اما الان بیشتر معلمان حوصله مهر سر کار رفتن و تدریس ندارن و به دنبال رونق شغل دوم هستند چون لیاقت و شایسته سالاری مرده . باید بفکر درامد و تامین نیاز خانواده بود؟؟؟
با حقوق 650هزار تومن چه میشه کرد؟؟؟؟
پول یه اجار خونه هست؟؟؟؟ (114232)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۴:۳۱
من به عنوان معلم اصلاح طلب اعتدال گرا تاکید میکنک حقوق من 1.5 است نه 650 چرا مغلته میکنی؟؟؟؟ (114256)
دوست
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۷:۱۶
عزیز من شمت صدرصد سابقه کار زیاد و مدیریت داری دریافتی مجرد معلم تازه استخدام در نظر بگیر؟؟؟؟؟
افتاد؟؟؟ (114368)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۲۰:۰۰
من به عنوان یک دبیر کاملا این حرف رو قبول دارم... (114455)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۲۳:۵۵
کدوم یکی را قبول داری؟ همه چیز اینجا قاطی شده! (114579)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۳:۳۵
آفرین گل گفتی (114237)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۵:۴۸
چرا باید به خاطر. . . . یا «فعالیت سیاسی» کسی مجبور به ترک کشورش بشه؟!
تا کی باید وضع به این شکل باشه؟! (114305)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۷:۱۳
سالها قبل ویتنامی ها اکثریت پناهندگان را تشکیل میدادند متاسفانه از برکت دولت های خدمتگزار این مقام رفیع به ملت شریف ایران رسیده است (114366)
بنده خدا
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۲۲:۲۷
کسی که به غیرخدا پناه ببرد سزایش همان است که تمسخر شود. (114534)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۲۳:۵۸
امیدوارم شرایط کشور خودمون بهتر بشه تا این مهاجرتها کمتر شه (114582)
۱۳۹۲/۰۵/۳۰ ۰۱:۰۷
کوچکترین خوشی در ایران نیست و اگر هم هست در پنهان است. آخر این چه روش کشورداریست؟ (114627)