به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۴ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : ۴۹۵۱۶

مخالفت ارشاد باتفکیک جنسیتی کنسرت​ها

گروه فرهنگي: حاشیه برگزاری کنسرت های موسیقی در شهرستان ها به "تفکیک جنسیتی" رسیده است.
مخالفت ارشاد باتفکیک جنسیتی کنسرت​ها
پس از لغو چند کنسرت موسیقی پاپ در یزد، تبریز، آبادان و برخی شهرهای دیگر، هفته گذشته برخی رسانه ها خبردادند نامه هایی در اداره های ارشاد تبریز و ارومیه مشاهده شده که برخی مسئولان بومی شمال غرب ایران به صورت هماهنگ طرخح "تفکیک جنسیتی" در کنسرت های موسیقی را مطرح کرده اند. بر اساس این طرح، از این پس سالن‌هایی که فاقد صندلی‌های ثابت و تهویه مناسب نیستند، اجازه برگزاری کنسرت‌های موسیقی را ندارد و ممنوعیت اجرای این قبیل برنامه‌ها در سالن‌های عروسی شهرستان‌ها نیز از دیگر بندهای این نامه است.

تهیه‌کننده‌های کنسرت در شهرستان‌های ارومیه و تبریز نیز بایستی یک روز مانده به برنامه‌شان ریز چرخش مالی کنسرت را در اختیار مسئولین مربوطه قرار دهند. نکته مهم در این نامه را طرح تفکیک جنسیتی در کنسرت‌های پاپ خوانده است. طرحی که در آن اشاره شده کنسرت‌های پاپ حداکثر در دو شب در هر شهرستان برگزار شود و در شب اول بانوان و در شب دوم آقایان اجازه دارند در سالن‌های کنسرت حضور پیدا کنند.

در واکنش به انتشار این خبر، پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی گفت با طرح تفکیک جنسیتی به شدت مخالف است و به کنسرت هایی با شرط تفکیک جنسیتی، مجوز نمی دهد. ارجمند گفت: دفتر موسیقی تنها برای کنسرت سیروان خسروی در خراسان شمالی چنین مجوزی را صادر کرده بود و پس از آن مجوزی که در آن شرط تفکیک جنسیتی وجود داشته باشد برای هیچ تهیه کننده و برگزار کننده ای، صادر نشده و نمی شود. او هم چنین درباره اتفاقات اخیر برای اجرای کنسرت در اداره‌های ارشاد تبریز و ارومیه گفت: به تازگی نیروی انتظامی در شورای سیاستگذاری برگزاری کنسرت های استان آذربایجان غربی، درخواست برگزاری کنسرت ها به صورت تفکیک جنسیتی را داده است و خواسته است نامه ای تنظیم و ابلاغ شود و این ربطی به سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی ندارد.

مدیرکل دفتر موسیقی گفت: "شأن مردم ایران بالاتر از این حرف هاست. برگزاری کنسرت، مانند برگزاری تئاتر و سایر هنرها، از سالم ترین هنرهاست. مردم برای دیدن یک اتفاق فرهنگی، همراه با خانواده خود در سالن حاضر می شوند و این اشکالی ندارد. حال اگر فرد یا افرادی خاطی و هنجار شکنی در جمع حضور دارند، باید نیروی انتظامی با آن ها برخورد کند. درست نیست که به دلیل رفتار یکی، دو نفر این طور برخورد کنیم."

در همین حال «علیرضا قوجاری» مسئول ارشد موسیقی اداره ارشاد ارومیه در توضیح طرح ابلاغ شده به برخی از برگزارکننده‌های کنسرت در این شهرستان به سایت موسیقی ما گفته است:‌ "شرایط فرهنگی در بخش‌های مختلف کشور متفاوت است. هر منطقه از ایران آداب فرهنگی و بومی مختص به خود را دارد اما چنین طرح‌هایی که در آنها موضوع تفکیک جنسیتی در سالن‌های کنسرت عنوان شده، بیشتر به سالن‌های برگزاری این برنامه‌ها در شهرستان‌ها برمی‌گردد. متأسفانه سالن‌های استانداردی در شهرستان‌ها وجود ندارد و همین باعث می‌شود که برخی از ناظرین نهادهای مختلف، چنین تصمیماتی را برای برنامه‌های فرهنگی بگیرند." قوجاری در ادامه افزود:‌ "این طرح در ارومیه در حال چکش‌کاری است ولی تعدد جریان‌های موازیِ تصمیم‌گیرنده در این حوزه‌ها باعث شده کمی سوءتفاهم به‌وجود بیاید. در حال بررسی هستیم و به زودی این ماجرا به صورت رسمی رسانه‌ای خواهد شد."

یک مقام اداره ارشاد شهرستان تبریز نیز در همین باره گفت:‌ «متأسفانه در این موضوع، اداره ارشاد چندان تصمیم‌گیرنده نیست.» این مقام مسئول که نمی خواست نامش منتشر شود ادامه داد:‌ "بعد از برگزاری چند کنسرت پاپ و استقبال چشمگیر از این برنامه‌ها در تبریز، برخی جریان‌ها وارد عمل شده‌اند و این طرح یکی از طرح‌های پیشنهادی بوده که به نظر می‌رسد با توجه به قدرت نهادهای دخیل در این جریان، از بعد از ماه رمضان به عمل در بیاید." با وجود توضیحات مقام های استانی و مخالفت صریح مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد با اجرای این طرح به نظر می رسد بخشی از مسئولان دولتی علی رغم وعده های حسن روحانی در حال پذیرفتن خواسته های محافظه کاران هستند و ماجرای فشارها و عقب نشینی های استانداران و دیگر دولتی های استانی بیش از پیش موجب ایجاد یاس در بنه حامی دولت خواهد شد.
مرجع : موسيقي ما