به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ساعت ۰۸:۱۵
کد مطلب : ۳۰۹۷۶
«واقع بینی» را به فرهنگ عمومی تبدیل کنیم

اوضاع‌فعلی‌كشور را با چه‌زمانی باید مقایسه‌کرد؟

حرکت اصلاحیِ مستمر، که بایستی رو به سوی بهبود و پیشرفت و در امتداد توسعه همه جانبه و پایدار باشد؛ حرکتی دشوار، تدریجی و زمانبر است
اوضاع‌فعلی‌كشور را با چه‌زمانی باید مقایسه‌کرد؟
کورش شفیعی‌ایران‌نژاد

گروه سياسي: دو دوست اندیشمند تصمیم به صحرانوردی گرفتند و عازم کوه و دشت شدند... شب هنگام؛ چادری برپا نموده و در زیر چادر به خواب رفتند. نیمه‌هاي شب یکی از آن دو بیدار شد و به آسمان نگاه کرد. رفیقش را هم بیدار نمود و پرسید: نگاهی به آن بالا بینداز و به من بگو چه مي‌بینی؟
رفیقش گفت: میلیونها ستاره مي‌بینم!
پرسید: و چه نتیجه‌اي می‌گیری؟
رفیقش گفت: در عالم معنا؛ نتیجه مي‌گیرم که خداوند بزرگ است و ما چقدر در این دنیا حقیریم. در عالم ستاره شناسی؛ نتیجه مي‌گیرم که زهره در برج مشتری است، پس باید اوایل تابستان باشد و در عالم فیزیک؛ نتیجه می‌گیرم که مریخ در محاذات قطب است، پس ساعت باید حدود سه بعد از نیمه شب باشد! دوستش سری تکان داد و گفت: نه! عزیز من! نتیجه اول و مهم تری که باید بگیری این است که چادر ما را برده اند!

..........
واقعیت این است که:
هنوز؛ انتظاراتِ پدیدآورندگان حماسه 24 خرداد، از عملکرد دولت تدبیر و امید بطور کامل برآورده نشده است. هنوز؛ بسیاری از مطالباتی که مردمِ طرفدار اصلاح و اعتدال -مخالفِ تمامت‌خواهی و تندروی - در ذهن خود داشته و دارند، محقق نشده و در برخی موارد، آنها حتی نشانه‌هايي امیدبخش از امکان تحققِ خواسته‌هاي ابتدایی و برحق خود را، مشاهده نمی کنند.

هنوز تغییرات انجام شده در مدیریت‌های کلان و میانی کشور، در تطابق کامل با خواست عمومیِ ملت نیست. هنوز مخالفان رأی و انتخاب ملت - همان طرفداران سوء‌مدیریتها و بی‌تدبیری‌هاي پیشین-، طلبکارانه بر مواضع خود پای مي‌فشارند و بواسطه رانت‌هايي که برخوردارند و نفوذی که در رسانه ملی و برخی مطبوعات و رسانه‌ها و تریبون‌هاي رسمی دارند؛ دولتِ برخواسته از خواست و اراده ملت را با اهرم‌هاي قدرتِ پنهان خود مي‌نوازند و ظفرمندانه مي‌تازند...

حال با این اوصاف؛ آیا اولین و مهم‌ترین چیزی که در نگاه به عملکرد دولت تدبیر و امید مي‌بینیم همین‌هاست؟ در زمینه ارزیابیِ عملکرد چندماهه دولتی که هنوز حتی رضایت طرفداران خود را نیز بطور کامل جلب نکرده و میراث دار انبوهی از نابسامانی‌هاي پیشین است، چه رویکردی باید داشت؟ در مقابل هجمه پروپاگاندای مخالفان این "نو سفر" چه باید کرد؟ چه مسائلی باید توسط اندیشمندان و فرهیختگانِ دلسوز، مستمراً برای قاطبه ملت یادآوری و تشریح شود؟ و نهایتاً؛ چگونه می‌توان انتظارات و مطالبات ملت را در مسیری درست و واقع بینانه هدایت نمود؟

بنظر می‌رسد گام نخست در این روشنگری
مانع از دلسردی زود هنگام مردم شویم. به خود و اطرافیانمان بباورانیم که دیگر دوره ناجی و قهرمان گذشته است. گذشته خود را فراموش نکنیم و به آینده بنگریم. منصف باشیم
و تبیینِ شرایط؛ کمک به انتخاب زاویه دید مناسب و تعیین مبدأ مختصات برای انجامِ مقایسه باشد. در این راستا باید با یادآوریِ مکرر شرایط کشور در دوره مدیریتی پیشین و مسیری که در حال پیموده شدن بود، اجازه نداد که شرایط بد آن گذشته نه چندان دور به محاق فراموشی سپرده شود. مهم است که مشخص شود اوضاع فعلی را با چه زمانی باید مقایسه کرد؟...

در صحنه سیاست خارجی که بی تردید موفق ترین عرصه خدمات دولتِ اخیر بوده است باید اذعان نمود که شرایط بین‌المللى کشورمان بسیار بهبود یافته و کفه ترازو به سمت منافع ملی ما، سنگینی مي‌کند. بهبود وجهه دولتمردان ما در مجامع و اجلاس‌هاي جهانی، غیر قابل انکار است. امروز؛ فرو ریختن سازمان تحریم آغاز شده و دورنمای ریزش کامل این بنا، کاملاً قابل تصور است. امروز قطعنامه‌هاي صادره تحریم، مسیری جز به سمت دستگاه کاغذ خردکنیِ سازمان ملل طی نمی‌کنند تا در عمل – و نه در لاف! – تبدیل به "کاغذپاره" شوند.

تردیدی نیست که این تغییرات مشهود در روابط و تعاملات بین‌المللی، در حدوث شرایط موجود و وضعیتِ رو به بهبود داخل کشور تأثیرگذار بوده و قطعاً آثار آن در افق‌هاي میان مدت و بلند مدتِ پیشِ روی کشور نیز متجلی خواهد بود. ولی برای جلوگیری از انباشتِ توقعات و انتظاراتِ رؤیایی و دست نیافتنی و مآلاً پیشگیری از ایجاد فضای یأس و نومیدی در آینده (که خواسته و هدف مخالفین دولت است)، لازم است تا انتظارات مردم نیز به درستی کانالیزه و سطح بندی شوند و واقع بینانه تر، زمانبندی گردند.

آیا اتوپیای ساخته ذهن مردم ما اساساً قابل دستیابی است؟ و اگر هست نباید به صراحت به ایشان گفت که برای سکونت در آن مدینه فاضله؛ چه میزان زمان، هزینه، تلاش، همدلی، همراهی و ریاضت لازم است و چه اندازه اتحاد، انسجام و استقامت می‌طلبد؟ چاره‌اي نداریم جز اینکه "واقع بینی" را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنیم. باید انتظارات و توقعات را معقول و محدود نمائیم. باید قضاوت‌هاي عمومی را به سمت منطق و عقلانیت سوق دهیم. باید فراموش نکنیم که از چه مسیر خطرناکی بازگشته‌ایم و امروز با وجود اینکه هنوز آثار سوء عملکرد دولت‌های نهم ودهم را احساس می‌کنیم در چه مسیری، با چه سرعتی و به سوی کدامین مقصد در حال حرکت هستیم.

همه باید بپذیریم و مروّج این حقیقت باشیم که حرکت اصلاحیِ مستمر، که بایستی رو به سوی بهبود و پیشرفت و در امتداد توسعه همه جانبه و پایدار باشد؛ حرکتی دشوار، تدریجی و زمانبر است. امیدواری به آینده این راه را ترویج کنیم. مانع از دلسردی زود هنگام مردم شویم. به خود و اطرافیانمان بباورانیم که دیگر دوره ناجی و قهرمان گذشته است. گذشته خود را فراموش نکنیم و به آینده بنگریم. منصف باشیم. یقین بدانیم که: اصلی ترین پیش شرطِ انصاف، همدلی، همراهی و درک صحیح از شرایط؛ آموزشِ "درست دیدن" و ممارست در بهره مندی از چشمانی "واقع بین" است...

مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۰۹:۰۲
مگه نظر مردم مهمممه؟
رای ها مهندسی شدست، روحانی اینجوری رای آورد!!!!!!!!! (205873)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۲۲:۳۷
دوستان درسته که هنوز گرانی هست ،بیکاری هست و.... اما واقعا دکتر روحانی و هیئت دولتشان برای خدمت به مردم قدم برمیدارند مانند دکتر ظریف ، وزیر بهداشت و ... اما خودتان شاهد هستید که چقدر کسانی که مشکلی ندارند جلوی پای دولت سنگ می اندازند. من به عنوان یک هموطن از نمایندگان خواهش میکنم با طرح وزیر بهداشت برای اختصاص بودجه برای سلامت مردم موافقت کنید . (206017)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۰ ۱۲:۲۳
دوستان اصلاحات چی!بازمان ناصر الدین شاه چطور؟!یانادرالدین شاه؟!اصلا انوشیروان الدین شاه؟!! (206039)
کاریکاتور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۰ ۱۲:۳۰
هرچی کرمتون!لطف کنید باهر زمانی مقایسه میکنید فقط یه خورده سریعتر حق رو به خودتون بدهید چون تاریخ معطل تصمیم شماست!! (206041)
کامران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۰۹:۰۸
مردم ایران باید یاد بگیرند کار کنند .در خارج هم همینطور هست .هزینهزندگی بسیار بالاست برای همین هم همه کار میکنند پدر خانواده مادر خانواده فرزندان خانواده .نصفی از حقوقشان را هم مالیات میپردازند.ولی ملت ایران دوست دارند کار نکنند پول از اسمان نازل شود. (205875)
هان ؟
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۱۳:۰۶
کار سراغ داری رئیس جمهور ؟ (205933)
کلاه قرمزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۱۴:۰۹
این درسته ولی کو کار؟؟؟؟ (205950)
مسلمان ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۰ ۰۰:۳۶
سلام،بدون تعلق به هیچ گروهی ومنصفانه می گویم؛از دولت تدبیر، که نمی خواهد و یانمی تواندتدبـیـرعـاجـلی برای توقف سیاست های اشتباه دولتِ گذشته ؛ازجمله روال جاری ِهدفمندی یارانه ها،اتخاذ کند مأیوس شدم .
باوجوداعتراضِ مکرر ِکارشناسان به نادرستی شیوه وآمــار هدفمندی یارانه ها؛ ازاولین ماه روی کارآمدنِ دولت تدبیروامید تاکنون،باوجودِ خزانه خالی وکسری وبدهی به جامانده ازدولت قبل،گروه هدف یارانه نقدی بایدبه درستی تشخیص وتعیین و فقط به نیازمندانِ واقعیِ کشور،یارانه پرداخت می شد. (206024)
شفق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۰۹:۲۹
"فروش روزانه نیم میلیون بشکه نفت ایران به روسیه"
کیا بودن تو سال 88 می گفتند سفارت روسیه لانه جاسوسیه !!؟ حالا افتادند به گسترش روابط با روسیه (205884)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۱۵:۵۰
خیلی خوب بود.
به نظر من باید دیدمون رو از اینکه دیگرا چه بکنند عوض کنیم به اینکه ما در هر لحظه بهترین کاری که می توانیم بکنیم چیه.
هنوز هم فکر می کنم رای به روحانی بهترین کار ممکن در آن زمان بوده و نتایج مثبتی هم داشته. و اینکه حالا چی شده یا بعدا چی میشه موضوع دیگه ای هست. دید یک قربانی رو متاسفانه خیلی هامون داریم. (205958)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۲۰:۴۳
روابط اقتصادی یک چیز است و دخالت در تصمیمات مردم یک چیز دیگر (206001)
مرغ سحر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۰۹:۴۱
بايد ناله سر كرد از جماعتي كه تنها به منافع دو روزه جناحي مي انديشند و چيزي كه برايشان مهم نيست جايگاه اين ملت بزرگ در انظار جهانيان است و موقعيت خطير كشور در حال حاضر. آن ها نيز بر همان كشتي سوارند كه همه ملت، هر گونه خلل در اين كشتي همه سرنشينان را غرق خواهد كرد. (205888)
كمال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۱۰:۴۷
حرف بسيار درست و منصفانه اي است... درود (205903)
omid
United States
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۱۱:۵۵
خیلی خوب بود . ممنوون . (205916)
مین ـآ
Thailand
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۱۳:۰۶
اما الان 3 درصد غنی سازی داشته باشیم؟ مگه میشه؟ یادش بخیر دوران احمدی نزآد در مجامع بین االمللی سر 20 درصد غنی سازی حرف میزدیم... کسی جرات نداشت بگه 5 درصد یا 3 درصد./. هر چی ایران میگفت باید همون میشد... اما الان چی؟ کارمون به جایی رسیده که داریم سر 3 درصد چونه میزنیم... چی بدست آوردیم؟ هیچی! دارن یه مقدار ناچیزیپول خودمون رو که دزدیده بودن در 8 قسط پس میدن بعدشم میگن با پول ما دارن ثروتمند میشن (205932)
دردمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۲۱:۲۲
یادش به شر دوران احمدی نژاد:
سانتریفیوژها میچرخید ولی چرخ زندگی ملت ایستاد!...
قیمت ارز در مملکت را جمشید بسم ا.. تعیین میکرد!
در مجامع جهانی، شروع صحبت رئیس دولت ما، به شیپور تخلیۀ صندلیها تبدیل شده بود!
... و اگر ملت در 24 خرداد حماسه نمی آفرید، پول خودمان را نه تنها قسطی هم نمیتوانستیم پس بگیریم بلکه مجبور بودیم به جایش از هند و چین و ماچین کماکان جنس بنجل پایاپای بگیریم!!! (206004)
لاله ولادن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۰ ۰۸:۵۵
و بسیار خرسندیم که الان داریم به یک کشور پیشرفته تبدیل میشیم.
جنسها روز به روز ارزانتر میشه.
اقتدار ملی مون هم با کرنش جلوی استکبار حفظ شده.
پولهامون رو یا نمیدن یا با هزار منت پرت میکنن جلومون.
... (206033)
ملت ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۰ ۱۲:۰۳
پرت کردن پول جلوی شما که نتیجه رفتارتون و سیاست 8 سال دولت بی قانونی و بی شرمی هست اما از همین ادبیات پرت کردن پول مشخص است که از کوزه همان برون تراود که در اوست (206038)
محمدب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۰ ۰۷:۳۴
دمت گرم. حرفت اساسی بود.ولی این اصلاح طلبان را اگه باهاشون اینگونه حرف بزنی میگند شما افراطی هستید بی سوادید و... از ریس جمهورشون یادگرفتند که اگه بهشون بگی گل فکر میکنند داری یهشون میگی خل. درصورتی که ما هنوز از گل کمتر بهشون نگفتیم اینطوری به آدم میپرند. (206027)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۰ ۱۲:۳۹
کارنامه شما عزیزان در 8 سال گذشته، کاملا روشنه. 8 سال با شعار بگم بگم مردم رو سر کار گذاشتید و صدها میلیارد دلار از منابع کشور رو یا تاراج کردید و یا به باد فنا دادید. کسی که دم از پاکترین دولت تاریخ میزد، از آستینش هزاران نفر امثال"محمودرضا خاوری" و "بابک زنجانی" بیرون اومد. ضربه ای که شما آقایون چپاول گر، به اعتقادات و باورهای دینی مردم زدید، هزاران برابر بزرگتر از آثار تهاجم فرهنگی غرب و صهیونیسم بود. (206045)
محمدب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۰ ۰۷:۳۷
جوجه را آخر پاییز میشمارند. اون مثل را فراموش نکنید بچه از حواب بیدار شد به مادرش گفت مامان من هنوز ..... مادر گفت ...... شب درازه. (206028)
شیخ نهایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۱۳:۱۴
درود بر شما ، خواندیم و لذت بردیم ، و مشروحاً در وبلاگ نظر دادیم !
شاد باشید (205936)
مین ـآ
Thailand
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۱۳:۳۲
ورود به بازاهای جهانی خیلی عالیه! اما زمانی خوبه که تو اقتصادت به سمت تک محصولی نره.... وقتی دولت روحانی، نفت را اساس اقتصاد قرار بده ینی با کوچکترین تحریم نفتی بیچاره میشیم.. اما وقتی این رویه ادامه یابد دولت هم حرص ورود به بازار جهانی داشته باشه چی میشه..؟ بهار چی میشه؟ با کوچکترین تغییر در بازار جهانی دچار زلزله میشیم .... اگر تغییرات مثبت باشه به ما کمک میکنه اما بهار امان از روزی که بازار جهانی شاهد اتفاق منفی باشه.. چی میشه؟ فرو میریزیم با این تغییر منفی... بدبختیمون کجا بیشتر میشه؟ (205947)
مین ـآ
Thailand
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۱۳:۳۵
اون جایی که اقتصادمون تک محصولی شده! چون تک محصولی شده بیشترین ضرر رو میبینم از بازار جهانی .... میشکنیم .و... فرو می ریزیم ....این چیزیه که دولت روحانی دقت نمیکنه....دولت روحانی فقط و فقط میخواد با برنامه های کوتاه مدت حلّال مشکلات باشه اما یادش رفته ایران فقط همین دو سال و چهار سال.... برنامه ی بلند نداره تا آینده ی ایران رو بسازه... مجبوره سر مردم رو گرم کنه ! آره بهار جون (205948)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۱۹:۳۳
کی گفته دولت فقط برنامه های کوتاه مدت داره؟؟ (205985)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۱۴:۳۳
رابطه واقع بینی واذهان ملت ما به رابطه جن وبسم الله می ماند.مردم مطالعه نمی کنند نه مطالعات پژوهشی که مطالعات مقدماتی.تنها فرهنگ شنیداری برآنها حاکم است همان که در فرهنگ عمومی به فرهنگ پدر روحانی یا در ایران به فرهنگ منبری معروف است.بیشتر دوست دارندتماشا کنند واظهار نظر تا بخوانند وبیاندیشند.خیلی ها حتی قانون اساسی رایکبار هم نخوانده اند.از جایگاه ملت در انظار جهانی هم سخن گفتن واقع بینی نیست آنطورکه مرغ سحر ناله سرکرده است.بسیاری از مردم دنیا حتی جای ایران در روی نقشه را نمی دانند.متوهم نباشیم. (205953)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۱۴:۴۵
با سپاس از مقاله وزینتان،
به اعتقاد بنده، با توجه به سرخوردگی کنونی حاکم بر فضای عمومی جامعه در اثر عدم تحقق اکثریت قریب به اتفاق شعارها و برنامه های گذشته، تنها راه ایجاد فضای "واقع بینی" توام با "امیدواری به آینده" در کشور؛ ایجاد اطمینان عمومی درخصوص عدم تکرار اشتباهات گذشته از طریق اصلاح ساختارهای اداری، نظارتی، قضایی و مدنی حاکم بر جامعه است. (205954)
عم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۱۵:۳۵
دزساه اما با این سرعت مثل در جا زدن میمونه باید کمی عجله کرد تا روند اوضاع به جای خودش برگرده (205956)
نسل سوخته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۱۶:۰۱
با حرفتون موافقم، ولی وقتی اکثر مدیران میانی "دوران دولتهای نهم و دهم"، هنوز در حال فرصت سوزی در مناصب خودشون هستند، چه امیدی به تغییر شرایط میشه داشت ؟ به قول معروف ((از کوزه همان تراود که دراوست)) و با این مدیران تحمیلی، به جایی نمیشه رسید. (205961)
دردمند
United Kingdom
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۲۰:۲۳
منهم با این پیام "نسل سوخته" موافقم:
کاش رئیس جمهور روحانی، معاون اول خود یا آقای دکتر نوبخت یا رئیس دفتر خود را مأمور کنند تا برایشان گزارش دهند که بر خلاف تبلیغات مخالفان دولت (که البته جنگ زرگری است!) چه تعداد کثیری از مدیران دولت قبل هنوز بر مصدر کارهای مهم باقی مانده اند؟... چه تعداد از مدیران احمدی نژادی که در فرآیندهایی غیر از شایسته سالاری به مسئولیت رسیده بودند هنوز هم در دولت تدبیر و امید عهده دار مسئولیتهای کلیدی در مدیریتهای میانی دولت هستند؟... پاشنۀ آشیل این دولت همینها هستند. (205998)
محمدب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۰ ۰۷:۳۰
فکرکردی مدیران الان شایسته اند.اگه شما اینا را مدیران برتر وخوب میدونید پس حقتونه هرچه به سرتون بیارند.البته انصاف بایدداشت ما مثل شما نیستیم که همه را زیر سوال ببریم ما قبول داریم یعضی از مدیران آقای روحانی خوب هستند وشایسته پس همیشه وهمه جا انصاف داشته باشید. (206026)
اکبریان
United Kingdom
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۱۹:۴۳
بعد از مدتها غیبت چشممان بازهم به یک مقاله خوب از آقای شفیعی ایران نژاد در بهار روشن شد. ولی نمی دانم چرا احساس می کنم این مطلب بیشتر بوی حکومتی می دهد تا بوی اصلاح طلبی!؟؟؟!!! (205987)
ع- الماسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۲۰:۵۷
بدون شک توقع هیچ عاقلی اصلاح چند ماهه ، حتی چند ساله خرابیها نیست ، ساختن دهها برابر خراب کردن طول میکشد ، یک ساختمان چند روزه خراب میشود ، ولی ماهها برای بازسازی آن زمان لازم است ، سامان دادن هشت سال بی تدبیری حداقل هشتاد سال تدبیر میخواهد!
اما آنچه که برای امثال حقیر مهم است: امیدوارم شرایطی مهیا شود که در آینده مجدداً صاحبان آن بی تدبیری ها نتوانند سرنوشت ملک و ملت را در دست گیرند ، چه در این صورت ما دچار سعی و خطایی تاریخی خواهیم شد ، چرخه ای بیمار ، از عقلانیت و شعار ! (206003)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۲۱:۴۲
با شما موافقم. معتقدم باید فکری به حال صدا و سیما نمود. صدا و سیما بیشترین نقش را در مخدوش نمودن چهره دولت تدبیر و امید خواهد داشت. همچنین این سازمان خواهد کوشید انتظارات مردم را بالا و بالاتر ببرد و دولت را ناکارآمد نشان دهد.کاری که در هشت سال دولت اصلاحات انجام داد. آقای روحانی باید تدبیری برای این معضل داشته باشد. این نقطه پاشنه آشیل دولت اصلاحات بود و احتمالاً برای دولت تدبیر هم خواهد بود. (206008)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۲۳:۰۴
دوست من رسانه های اقتدارگرایان بر شاخه نشسته بن می برند.نمی دانند تخریب دولتی با این کیفیت ودر این شرایط فقط تخریب اتحاد سیاسی اصلاح طلبان تکنوکراتها وراستهای میانه نیست.این دولت سر بزنگاهی آمده که دوچرخ کشور در لبه پرتگاه بود.جک زده اند وبا مصیبت دارند ماشین شکسته را به جاده بر می گردانند. ابلهان در این شرایط به کسی که جک زده وراننده وآنها که دارند زور می زنند ماشین از پرتگاه دور شود حمله می کنند! . . . (206020)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۹ ۲۲:۱۵
با سلام
دوست عزیز وهمکار گرامی در راستای اطلاع رسانی به موقع اخبار شهر و دیارمان(اردکان) بر آن شدیم تا پایگاه اطلاع رسانی اردکان ما را با نشانی
www.ardakanema.ir
راه اندازی نماییم تا سهمی ناچیز در رساندن اخبار و رویدادهای شهرستان به مردم خوب و صمیمی دیارمان داشته باشیم.با آرزوی موفقیت وشادکامی برای شما همشهری گرامی ما را در جهت معرفی هر چه بیشتر به مردم عزیز اردکان یاری فرمایید.
باتشکر-علی اردکانی (206013)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۰ ۰۷:۴۹
با بخشی از مقاله که هنوز به آرمان انتخابات نزدیک نشدیم هنوز زوده که اظهار بشود ..کشوری که در طول هشت سال با یک دیپلوماسی نفرت از دنیا و نابودی دیگران همراه بوده و همه را به وحشت انداخته که نزدیک ما بشوند توقع ده ساله میخواهد تا این اعتماد نهادینه و دولت ما رضایت جهانیان را جلب کند. شعار آقای ظریف در آلمان که: بنی آدم اعضای یک پیکرند در همین راستا عنوان شد که ما با دنیا سر جنگ نداریم هر چند هم اکنون هم مسؤلین رده بالای مملکت بر همین دهل بی صدا میکوبند آرامش دیپلوماسی تا بخواهد جان بگیرد غائله ای (206030)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۰ ۰۷:۵۹
برای جهانیان مهم است که بدانند در ایران ثبات سیاسی وجود دارد نه اینکه دولتی بیاید و جلب رضایت کند و دولت دیگری همه را آوار کند .علت تردید دنیا در مقابل ما و حرکت لاکپشتی آنان حکایت از آن دارد که آیا میتوان به آینده امیدوار بود .بهمین خاطر حاضر به سرمایه گذاری کلان نخواهند شد چون تضمینی در کار نیست. علت تردید جامعه اروپا در نپذیرفتن ترکیه فعلی هم برهمین اساس نداشتن ثبات و امنیت است که مهمترین آن درسیاست دولت هاست تا این اطمینان حاصل شود که سرمایه گذار میتواند این امنیت رادر دراز مدت ببیند .. (206031)
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۰ ۰۹:۲۲
با دوره قاجار (206034)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۰ ۱۱:۰۶
با زمان هاشمي چون تمام نوچه هاي هاشمي روي كارآمده است (206036)
م.م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۰ ۱۴:۳۱
موافق پیام این متن هستم. اما تغییرات و اصلاحات لاک پشتی البته بدون دلیل و توجیه که رسیدن به هدف را به تعویق بیاندازد و میدان را بی جهت در اختیار مخالفان قرار دهد قایبل پسند نیست و برخلاف خواسته های حماسه آفرینان است. (206072)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۲ ۰۱:۵۵
فقط قسمت اول مقاله و اون داستان جالب بود.بقیه مقاله تکرار مکررات بود. (206294)