به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۶۳۳۷۶
روشنفكري كه توهین به مردم کشورش را افتخار می‌داند!

روشنفكراني كه نسل من را نمي‌فهمند

...مرگ تدریجی مردم سیستان، اسف‌ناک است. اوضاع فرهنگ و جامعه و روان در ایران غم‌انگیز است. اما هیچ‌کدام فلاکت‌بارتر از آن نیست که کرسی‌های استادی دانشگاه‌ها و تریبون‌های سخنرانی مجامع علمی و از همه فاجعه آمیزتر، بیرق روشنفکری جامعه ایران، در اختیار امثال آقایوسف‌ها باشد.
روشنفكراني كه نسل من را نمي‌فهمند
میثم رضوانی

گروه مقالات: سی روز از مرگ مرتضی پاشایی خواننده موسیقی پاپ گذشته است. هنرمندی که هرچند در زمان حیاتش، محبوب‌ترین نبود و در سرخط خبرهای روز جایی نداشت، اما مرگ غم‌انگیزش و اتفاقات پس از آن، ازجمله مراسم باشکوه تشییع پیکرش او را به پدیده‌ای ارزنده مبدل کرد برای تحلیل جامعه‌شناختی.

این‌که پاشایی که بود؟ چه کرد؟ و چرا جمعیتی عظیم در سوک او گرد هم آمدند و ترانه‌خوان جوان شهر را تا واپسین منزل مشایعت کردند. سمینارهای متعدد برگزار شد و جامعه‌شناسان و روانشناسان هرکدام به بخشی از علل و عوامل پرداختند، تا نوبت به یوسفعلی اباذری استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران رسید.

استقبال شایان مردم در روانه کردن مرحوم پاشایی به آرامگاه ابدی، در لایه بیرونی حاصل پیوند سه ضلع مثلث "جوانمرگی"، "مرگ‌آگاهی" و آگاهی‌بخشی شبکه‌های ارتباطی" بود. پاشایی هنوز به بلوغ هنری نرسیده، اما در اوج شهرت و جوانی تسلیم مرگ شد. و آیین سوکواری در مرگ جوانان، سابقه‌ای تاریخی در فرهنگ ایرانیان دارد. از سوک سیاوش تا مرگ سهراب و شهادت علی اکبر(ع) و مواردی بسیار در تاریخ ملی و مذهبی ایران.

پاشایی در عین حال، آینه‌ی تمام‌نمای "نسل و پسل" ـ عبارت به‌کارگرفته‌شده در سخنان اباذری ـ خود بود. جوانان دهه‌ی شصت که برخلاف نظر اباذری، نسل خود را سوخته می‌دانند. آنان که در اوج سال‌های دفاع مقدس به دنیا آمده، در دوران کمبودها و نابودها کودکی کرده، در نوجوانی به اصلاحات در بطن جامعه‌شان دل بسته و در جوانی سرخورده از آزمودن مکرر آزموده‌ها شده‌اند. با این‌حال امیدوارانه در پی زندگی هستند.

پاشایی نماینده نسل ناکامی است که بیش از هر نسل دیگری غمگین است و هم‌زمان در جستجوی زندگی و شادی ازدست‌رفته‌ی خویش. و موسیقی پاشایی، تجلی رنج و حرمان "نسل و پسل" من است. تجلی خواستن‌ها و نداشتن‌ها، دویدن‌های مستمر و نرسیدن‌های پیاپی.

او آگاه به مرگ حتمی خویش است. هنرمند محبوب من، به‌رغم بیماری مهلک، به ضرب و زور مسکن‌ها، شهر به شهر روی صحنه می‌رود و از عشق و جدایی می‌خواند. پاشایی می‌داند که مرگش نزدیک است، از همین روست که ترانه‌ها و ملودی‌هایش که گویی ساخته و پرداخته ذهنی فرورفته در خلسه است، هم‌زمان که عشق را فریاد می‌زنند، فراق را وعده می‌دهند و همین است که مرگ او برای طرفداران مشتاق و حتی دیگرانی که نمی‌شناسندش و از او کم شنیده‌اند، جانگداز است.

گذشته از این دو، نقش شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی ممنوعه جدید، ازجمله فیس‌بوک و وایبر و.. در پروبال دادن به زندگی و مرگ پاشایی آن قدر پررنگ است که نظر اباذری، درباره‌ی ربط پدیده‌ی پاشایی با پروژه‌ی سیاست‌زدایی دولتی را یک‌سره باطل می‌کند.

در لایه‌های زیرین نیز، تشییع پیکر هنرمند فقیدمان ـ برخلاف تحلیل اباذری ـ نه نتیجه‌ی سیاست مذکور، بلکه اتفاقا حاوی پیام انتقادی ضمنی به حاکمیت است. جوان ایران امروز، هرچند بتهوون و موتسارت گوش نمی‌دهد و در گناهی نابخشودنی ترانه‌های مبتذل پاشایی دروغ‌گو ـ عبارت‌های موهن از متن سخنان اباذری نقل شده ـ را می‌پسندد، اما حق زندگی و آزادی دارد. جوان عوام‌زده‌ی پاپ‌گوش‌کن امروز! که از تشکیل اجتماعات و کارناوال‌های شادی محروم است، دلخوش به رفتن توپ خودی به دروازه‌ی حریف است برای فریاد زدن بی‌دردسر در خیابان. در آرزوی رأی آوردن رئیس‌جمهور منتخب خود است برای شادی کردن در شهر بی‌آن‌که نگران عواقبش باشد.

او حتی به گریستن دسته‌جمعی راضی است؛ چه بهتر که این گریستن همراه باشد با خواندن ترانه‌های هنرمند محبوب جوان‌مرگ‌شده‌اش. این جمع‌شدن‌ها و دیده‌شدن‌ها، دلخوشی‌های کوچک جوان ایران امروز است که البته هرکدامش علی‌رغم بی‌خطر بودن، با اکراه از سوی حاکمیت پذیرفته می‌شوند. پس شرم کنید آقایوسف، از القای همداستانی سوگواران پاشایی با پروژه‌ی سیاست‌زدایی موردنظرتان.

بی‌باکی و صراحت لهجه، دو ویژگی روشنفکر است. و افسوس که روشنفکر زمانه‌ی ما صراحت لهجه را با هتاکی و توهین خلط کرده و البته او را آن‌قدر جسارت و بی‌باکی نیست که سراغ منشأ فلاکت برود و پدیده‌هایی از قبیل اعتیاد و فساد و فحشا و قاچاق و... و حتی پایین‌تر سراغ سوژه‌ی دم‌دست‌تری هم‌چون فوتبالِ به غایت دولتی برود که علاوه بر آن‌که سیاست‌زداست و تخدیر اذهان جوانان ملت، هم‌زمان سیل هنگفت ثروت ملی را در کشوری که مردم سیستانش به‌زعم روشنفکر مذکور در حال احتضارند، به جیب باندهای مافیایی فوتبال و در بهترین شکل ممکن، جوانان تازه‌به‌دوران‌رسیده‌ای سرازیر می‌کند که خود را تافته‌ی جدابافته از جامعه دانسته و به لطف ساق‌های نه‌چندان طلایی‌‌شان هر ممنوعی را بر خود مجاز می‌دانند و از هر فریبی برای دور زدن قانون بهره می‌برند. نمونه‌ی اکنونش کارت‌های معافیت خدمت جعلی و نمونه‌های تاریخی بسیار.

اباذری، جسم نحیف و روبه‌موت موسیقی پاپ را لگدمال می‌کند. عرصه‌ای که نه مافیایی به قدرتمندی فوتبال دارد و نه گردش مالی سرسام‌آوری که محل فساد باشد. بدتر آن که آقایوسف، در این میان پاشایی را برگزیده، او که رفته و مجال پاسخش نیست. اباذری، به سادگی و بی‌تفاوت از قدرت گرفتن باندهای قدرت و ثروت در سال‌های گذشته عبور می‌کند، از فسادی که سرتاپای این مُلک را گرفته تیتروار و سرسری می‌گذرد، از خود نمی‌پرسد که نقش "او"ی روشنفکر در ایجاد فلاکتی که از آن دم می‌زند، چیست؟ اما موسیقی پاشایی را "صدای پای فاشیسم" معرفی کرده و در ذم تشییع باشکوه جنازه‌ی هنرمندی محبوب رگ‌گردن کلفت کرده و احساس خفگی می‌کند!

اباذری در جایی دیگر از سخنانش، توهین به مردم کشورش را افتخار می‌داند: "به مردم ایران باید توهین بشه تا بفهمه"؛ گزاره‌ای به‌شدت نادرست. که اتفاقا همین توهین و تحقیرها، عامل فلاکت امروز ایرانیان است که اباذری از آن می‌نالد. محدودیت‌های فراقانونی، تفسیر به رأی قانون، برخورد نامناسب در ادارات و سازمان‌ها و حتی خیابان‌ها و بسیاری موارد دیگر، باعث این نابسامانی است. وقتی "تو"ی روشنفکر دردمند جامعه، توهین به دیگری را حق خود و بلکه افتخار خود می‌داند، از دیگران ـ که این قلم می‌هراسد از ذکر نام و سمتشان ـ چه انتظار می‌توان داشت؟!

هرچند "نسل من"، هرگز با ادبیاتی چنین سخیف بیگانه نبوده و لحظه‌ای از گزند توهین‌ها در امان نمانده است. کودکی ما در خانواده‌هایی مردسالار گذشته که کوچک‌ترین اعتراضی، تن کبود از ضرب کمربند را در پی داشته، در مدارسی که چوب و فلک و شلاق هم‌چنان در آن‌ها کاربردی گسترده داشتند. دوران ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها که هر اعتراضی با توهین و تنبیه پاسخ داده می‌شد. با این حال، این نسل، مستحق رگبار این همه توهین از گلوی فردی داعیه‌دار روشنفکری و جامعه‌شناسی، نیست. این قلم تنها در بحث فلاکت با آن یارو ـ واژه ای که اباذری در توصیف مرحوم پاشایی به کار برد و من این‌جا بر خود او روا می‌دارم ـ کاملا هم‌داستان است.

مرگ تدریجی مردم سیستان، اسف‌ناک است. اوضاع فرهنگ و جامعه و روان در ایران غم‌انگیز است. اما هیچ‌کدام فلاکت‌بارتر از آن نیست که کرسی‌های استادی دانشگاه‌ها و تریبون‌های سخنرانی مجامع علمی و از همه فاجعه آمیزتر، بیرق روشنفکری جامعه ایران، در اختیار امثال آقایوسف‌ها باشد.
مرجع : فرارو

حبيبي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۳:۴۱
عالي بود. اما به اين بابا (اباذري) زياد بها ندهيد. امروز يكي از دوستاش (سعيد شريغتي) با افتخار گفته كه « ...صاف و رو راست برگشت گفت: آقا، طبقه متوسط در ایران ولدالزناست»! ادبياتش دقيقا ادبيات پايداري ها و اقتدارگرايان هستش. واقعا تاسف براي سيستم آموزشي كه امثال اين افراد اساتيدش باشند! (269795)
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۳:۵۸
من قصد توهین ندارم ولی نگاه کنید ، رضا شاه که سواد چندانی نداشت ایران را از تجزیه نجات داد ، مدرسه ساخت ،دانشگاه ساخت،بیمارستان ساخت،ارتش مدرن ساخت ، خلاصه ایران مدرن را بنا نهاد.اما روشنفکران تا کنون چه سودی برای ما داشته اند .غیر از اینکه مردم را فریب دادند و موجب حرکتی شدند که به مردم صدمات بسیاری وارد آورد و مردم تنها هزینه دادند؟؟؟؟؟
ما نیازی به روشنفکر نداریم ما میهن پرست می خواهیم تا به ایران و نسلش خدمت کند .
روشنفکران دست از سر ما بردارید .
نسل من دوست دارد آزاد باشد. (269801)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۸:۲۹
روشنفکربرای ما دین متحجرانه و خرافی را ازدین اندیشمندانه جداکرد.
روشنفکر پشت جریان ملی شدن صنعت نفت ایستاد و هزینه داد و جان داد.
روشنفکربه من درس داد که میتوانی درسرنوشت خودت شریک باشی ورای بدهی و...
والبته به من درس داد مدرنیته ی زورکی به هیچ دردکشورنمیخورد و خیلی زود جای خودرا به افکاررادیکال میدهد. نتیجه ی مدرنیته رضاشاهی پدیدآمدن صفهای طویل فحش و لعنت به مدرنیته و انقلاب دینی بود!!!!
سلطنت طلبی دیگربین اعراب هم طرفدارندارد روشنفکر دهه ی 20!!!!!!!!!!! (269890)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۹:۲۱
درضمن روشنفکر هرحرکتی ایجادکرده، خودشم تاوانش رو داده. چون هیچ وقت درتاریخ معاصر مردم همراه روشنفکران نبودند!
یک تاریخ بخون برادر من و پای حرف پیرمردهایی نشین که همش ازخوبی زمان شاه گفتن و خودشون هم توخیابون بهش فحش دادند! کی مردم تاوان روشنفکران رو دادند؟ یک سند بیارتامن سکوت کنم!!!!!!!! (269916)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۳:۵۹
اگر نحوه بيان آقاي اباذري را به كناري نهيم، به نظر من هدف سخنان اباذري نه شخص پاشايي است و نه ايشان مي خواهد آزادي انتخاب ملت در نوع موسيقي را نفي كند، هدف اين سخنان اشاره به فرآيندي است كه در آن بدليات به جاي اصل مي نشيند چه در عالم سياست چه در عالم فرهنگ و از قضا به موسيقي هم محدود نمي شود و به تغيير و تنزل اذواق ملت در معماري سينما و ... نيز مي انجامد، خدا روح مرحوم پاشايي را رحمت كند ولي از نظر هنري و موسيقايي حتي از خوانندگان موسيقي پاپ داخل هم در رده پائينتري قرار دارد (269802)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۴:۰۴
اتفاقا آقای اباذری خیلی خوب این نسل را شناخته اند (269804)
ن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۴:۲۶
اول بگم من هم با لحن صحبت های ایشون موافق نبودم. این لحن یعنی پایان گفت و گو و شروع دعوا.
ولی موضوعات دیگه ای هست. اگر هر کس رو در جایگاه خودش بپذیریم این واکنش ها هم به وجود نمیاد. چرا تا وقتی فوت میکنه اسطوره سازی شروع میشه. چرا هی تاکید میشه روی جمعیت پرشکوه. من باور نمیکنم شخص ناراحت از خودش سلفی بگیره که بله من هم رفتم تشییع جنازه.
من هم خواننده نسل جوان و مردمی و صدای نسل جوان و ... را نمی فهمم. یعنی تمتم دغدغه های نسل جوان ناله های عاشقانه ست؟و همینه که میشه هنر بی خاصیت جدا از مردم. (269815)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۴:۴۰
متاسفم اینو میگم ولی جدیدا استبدادی درکشور پدیدآمده به نام استبداد دهه شصتیها!!!! چون جمعیتشون ازبقیه ی نسلها و دهه ها بیشتره میخوان مرجع همه چیز باشند!!! من حرفم بادهه شصتیها اینه: شما نسل سوخته اید؟ پس دهه پنجاهیهاچه؟ دهه پنجاهیها: کودکیشان مصادف با انقلاب و تعطیلی مدارس، نوجوانی و جوانی شان که سن شادابی و تفریح و آسایش بود مصادف باجنگ تحمیلی و فضای بسته ی دهه ی شصت.ازدواجشان مصادف بادوران سازندگی و تورم تحمیلی50 درصدی و تحریمهای وحشتناک! ادامه... (269821)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۴:۴۲
اگر شرف، وجدان و انصاف دارید بگویید: کدام نسل سوخته ترند؟
برای اینکه خودم به استبداد متهم نشوم میگویم: بنده دهه پنجاهی نیستم!! به شرفم سوگند دهه پنجاهی نیستم!!!!!!!!!!!!!!! (269823)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۵:۱۴
الان این صحبت ها رو خاتمی انجام داده بود همه شور و شعف سر می دادین اما چون اباذری چپ این نظرات رو اظهار کرده بالاخره باید یه جوری کوبیدش دیگه...درست نیست بهار نیوز.درحالی که می دونم کار رسانه جز فریب نیست.کوه ساختن از کاه و بالعکس... (269847)
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۹:۰۸
خاتمی هیچ وقت به مخالفاش توهین نمیکنه (269910)
abas
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۵:۱۶
تو دیگه کیستی سوسول و لات! مشخصه دکتر یوسف اباذری را نمی شناسی، از وقتی هر ننه قمری شده خبرنگار مثلن، خجالت بکش بهار نیوز با این چرندیات مزخرف ت، که نشون میده این سایت هم توسط 4 تا بچه بی سواد اداره میشه! (269849)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۸:۳۳
من که دکتر اباذری رو میشناسم و براش احترام قائلم و میدونم چه سطح سوادی دارند که جامعه ی ماچندسال دیگه به حرفهای ایشون میرسن؛ ولی برادرعزیزم این لحن تندی هم که شما داری درست نیست! (269892)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۵:۵۱
آفرین بر اباذری. گرچه می دانم که روح حقیقت پرستش از همه ی آفرینها بیزارست و از هوراها و کف زدنها هراس می کند. او همان کسیست که وقتی موج ما را دارد می برد ایستاده است و خیره به ما و موج نگاه می کند و حرفش تلنگریست برای خوابی که همیشه برایمان تدارک می بینند. توهین کردنش ابزاریست برای بیدار کردن ما، که بفهمیم جالب نیستیم وقتی که بی فکر و بی هدف تنها به خیابان آمدن فکر میکنیم و نه به حقیقت جامعه ای که در آن نفس می کشیم! (269868)
سمیه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۵:۵۳
آق میثم می خای بیرق روشنفکری و مجامع علمی را -80 درصدش را که دادن به همفکران شما و آقازاده ها-باقیشون را هم بازنشسته کنن بدن دست شما همچین درستترش کنی از این هم بدتر که دیگه کسی دانشگاه روزانه نیاد؟! استاد اباذری فرصت طلب و نان به نرخ روز خور نیست و این برای ما که خاک شاگردیش را می خوریم حسرت و برای شما فرصت می سازد!!! (269870)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۸:۳۸
ده سمیه جان اگر استادتان نان به نرخ روز خوربود که میومد وسط و ازپاشایی دفاع میکرد تا صفحه ی فیس بوک ایشونم بیشترلایک بخوره!!!
خودتوناراحت نکن ما پشت جریان روشنفکری هستیم و میدانیم که ایشان چه شخصیت بزرگی هستند. این فحشها به اندازه ی عمر روشنفکری درکشورهای جهان سوم قدمت داره... امثال اینها بودند که مصدق خانه نشین شد، سحابی کتک خورد، بازرگان استعفاداد و... دغدغه های الان ما حرفای 40 سال پیش بازرگانه.ولی چون عده ای عمق این افرادرودرک نمیکنن بهشون توهین میکنند تا تحقیرنشن! (269896)
باران زمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۶:۰۷
جناب رضوانی! صد افسوس ک از این اقا یوسف ها خیلی زیاد داریم چون اینک تنها مدرک است ک حکمفرمایی میکند نه علم ونه سواد یادمه سال 69 معلم باسواد ودانشمند دانشگاه ب ما میگفت: شماها انگشت کوشیکه لیسانسیه های دهه 50 هم نمیشین یعنی ما اگاهی اونارو نداشتیم. تازه ما اطلاعاتمون نسبت ب پیرامون وجهان خیلی زیاد بود یادش بخیر ! جامعه ما دچار سرخوردگی و یاس شده با تمام وجود اونو حس میکنم فقط نگرااااااااااااانم برای همه چی!!! (269875)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۸:۳۹
معلومه خیلی ایشون رو میشناسی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (269897)
مادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۷:۰۵
فرزند عزیزم در هر جای ایران که هستی با هر مسلکی و هر لهجه ای که هستی بدان که مادرت ایران تورادرک می کند قلب مهربانت را می شناسد ومی داند توهم از تبار ان والاگهرهایی هستی که در هنگام گرفتاری وسختی وورود بیگانه به خاکت تن نجیبت را در مقابل انها سپر میکنی .از این سخنان سخیف ونابخردانه دل رنجه مدار .این زمانی است که انسانها عملکردها را عرضه می کنند وخداوند برحق است وانتقام کشنده سختی است (269880)
بیسواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۷:۴۱
در صحنه ایسوگواران محترم پاشایی جوانمرگ صد موبایل بر دست ازتشییع او فیلم میگیرند معنی حضور آنها فقط همین است دیده شدن (269884)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۹:۲۷
هرچه لایکت بیش شعور وفهم و دانشت بیشتر!!! این است شعار شبکه های اجتماعی. درود برتو که ازباسوادان آگاه تری هم وطن!
نیکی کریمی پاهاشو بدون جوراب میندازه روی هم ومیگه: یکروز خسته کننده! ده هزار لایک میخوره!!!! حالاکافیه یک سخن ازبزرگان بنویسی و ببینی که چقدرنقدش میکنن!
چالش سطل آب یخ هم ازهنرنمایی مردم همیشه درصحنه مون بود یادتون رفته؟اصلا میدونستن قضیه چیه؟ حالا اگه اونرو اول بار یک بدبخت انجام میداد کسی دنبالش رو میگرفت؟ آخرسرهم به طنز کسیده شده بود این چالش عظیم و تاریخ ساز!!!!!!! (269918)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۷:۴۶
کی گفته نسل دهه شصتی ها از ما هفتادی ها سوخته تره؟!!!
شما مایکل جکسون داشتین ما جاستین بیبر
شما دلار نهصد تومنی داشتین ما سه و پونصدی (269885)
بهناز
Spain
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۲۰:۵۱
ممنونم از مقاله زیبا و تاثیرگذارتون...واقعا حرف دل ما دهه شصتیا رو زدین.....تو دهه 60 فله ای بچه تولید شد بدون اینکه به نیازها و شرایط تحصیلی و آینده شغلی و ....توجه بشه
ما دهه شصتیا مثل یه گره کور بزرگ وسط یه طنابیم که باهم میریم جلو....باهم تو کلاسای 40 نفره نفس کشیدیم...باهم تو دفترهای کاهی مشق نوشتیم و روش خط زده شد..باهم پشت سد کنکور موندیمو برای بدر کردن هم شب و روز بیشتر و بیشتر درس خوندیم...باهم فارغ اتحصیل شدیم و کسی برنامه ای برای اشتغال ما نداشت...باهم بیکاریم الان.... (269947)