به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۶
 
۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب : ۷۵۳۲۸
مقاله وارده

سالهاست که از معلمان فقط انتظار داریم

غلام‌عباس کاظمی – معلم و فعال اجتماعی

گروه جامعه: بارها شنیده ایم که "معلمی شغل انبیاست" وشان ومقام معلم نیزهم شان وانبیاء واولیاء بزرگ خدا عنوان می شود . این تعریف وظایف معلمی رانیز سنگین وبس دشوار می شمارد. وظیفه ساخت وپرداخت روح وروان فرزندان ما این نوگلان باغ زندگی. دانش آموزانی که قرار است با دستان کوچک خود چرخهای بزرگ علم وصنعت کشور را به حرکت درآورند. سالهاست که از معلمان فقط انتظار داریم. انتظار داریم بیشتر تلاش کند، اخلاق، تربیت وعلم را به فرزندان ما بیاموزد.

آما آیا به همان اندازه که از آنها انتظار داریم بیشتر تلاش کنند، به مشکلات ومعضلات زندگی آنان توجه شده است. چه میزان برای برطرف کردن مشکلات آنان تلاش شده است؟ این روزها با توجه به رونق گرفتن بحث بودجه ، دوباره مسئله بی توجهی به این قشر بزرگ کارمند دوباره به سر زبانها افتاده است. کمتر روزی است که از نامه نگاری‌ها و نارضایتی های معلمان به وضع درآمد و معیشت خود در فضای مجازی رخ ننماید. تمام دولتهای پس از انقلاب مدعی توجه و رفع مشکلات این قشر زحمت کش جامعه بودند ولی دوره به دوره دریغ از اثر و توجهی در خور.

توجه به مشکلات فرهنگیان و تلاش برای رفع معضلات معیشتی آنان همیشه از اهداف وبرنامه های تبلیغاتی کاندیداها (چه ریاست جمهوری وچه نمایندگی مجلس)بوده است. وقتی که هیچ دولت و مجلسی به وعده هایش دراین مورد عمل نمی نماید، چگونه همان عزیزان سطح انتظارات خودرا مدام بالاتر می برند. باید شان این عزیزان را در جامعه حفظ کرد و حرمت آنان را بجا آورد. به این معنی که باید معاش معلمان تامین باشد تا بخاطر جبران هزینه های زندگی به کارهای دون شان یک معلم دست نزنند.

بطور مثال وقتی حقوق کم و نامناسبی به معلم می دهیم ، او نیز مجبور به تدریس خصوصی در منزل شاگرد خود می شود و با این کار شخصیت معلم را نزد شاگرد خورد و خمیر کرده ایم. سالهاست که شخصیت معلم را روز به روز خرد کرده ایم و به شان و مقام واقعی وی وقعی ننهاده ایم و بجای آرامش و طیب خاطر یک معلم برای آموزش و تدریس مناسب به فرزندان این مرز و بوم درآمد کم، بدهی و هزاران مشکل را به آنان هدیه داده ایم و موجب شده ایم که بخش مهم جامعه که آینده کشور بدست آنهاست درگیر مشکلات خود و اسیر تامین مایحتاج زندگی خود باشد و این یعنی بزرگترین زیان و ضرر به فرهنگ و آینده کشور.

پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ۰۹:۱۳
14% اضافه حقوق سالیانه آموزش و پرورش خجالت آوره...بخصوص برای بازنشستگان!!حقوق یک معلم در ژاپن و آلمان برابر یک جراح است،،علت پایین بودن سطح آموزش و رشد قارچ گونه انواع کلاس های تقویتی آموزشی و خالی کردن جیب مردم نتیجه بی برنامه گی و ندانم کاری و کم سوادی اطرافیان وزیر محترم است.فروش پایان نامه ها کنار خیابان هم نتیجه همین بی برنامه گی هاست؟؟مرکز رفاهی و اسکان معلمان هم در سطح موش های جوی آب است ،،اینهم رفاه معلم!! هر چه بد میخواهی جایی نروید،،آموزش و پرورش در دستان شماست.. (301187)
فرهنگی بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ۱۲:۳۷
من حقوق بازنشستگی می گیرم به خدا قسم نمی دونم باید به فیش حقوقیم بخندم یا گریه کنم حقوق یک و صد سال گذشته بنده شده یک و دویست و خرده ای با بچه هایی که تو سن بین 20 و 30 هستن و همه با تحصیلات عالی بیکارن و مجرد.به خدا قسم توان هزینه ازدواجشونو ندارم. اونا از روی من شرمنده و من از روی اونا. هیچ کدوممون کوتاهی نکردیم ولی چه کنم نه پولی دارم و نه پارتی.
شما بگید من چه کنم به کی شکایت کنم؟! (301214)
000
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ۱۲:۴۲
وضع ما بازنشستگان فرهنگی که آینده همین معلما هستیم چه بسا بدتره. افزایش 14 درصدی که خیلی خیلی پایین تر از ترخ تورمه نتیجه ش اینه امسال حتی میوه از سبد خانواده مون حذف شده. چه کنم که پرتقال 14 درصد نمی شناسه و 150 درصد بیشتر شده.
بیمه ما جدیدا تعهداتشو کم کرده و بیشتر هزینه ها رو باید از جیب خالیمون بپردازیم. لطف بفرمایید و موقع بازنشتگی گردنمونو بزنید که دیگه براتون خرج نداشته باشه چون مرگمون از این زندگی با شرمساری برامون بهتره. کل حقوقم باید بره به حساب آب و برق و گاز و ... (301215)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ۱۴:۳۳
عالی بود بهار نیوز ممنون کاش مسولین دولت و مجلس بیشتر ب معلم و مدرسه توجه میکردند
معلم معترض منزلت و معیشت معلم از مشهد (301235)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ۱۴:۴۲
معلمین عزیز توجه کنید:
طبق فرمایش حضرت فانی "اموزش و پرورش یک وزارت خانه مصرفی است" (301239)
فردوس توسیوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ۱۸:۱۷
شایسته معلم و فرهنگی کاریکاتور روزنامه همشهری یا توهین نیست (301259)
یک معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ۰۹:۱۹
روی کاغذ همه چیز خوب وعالی است وبه قول فرمایشات این اقامعلمی شغل انبیاست.ویابه قول شهید بزرگوار شهید رجایی معلمی شغل نیست معلمی عشق است .وبرای داشتن همچین عشقی نمیشود با بادهوازندگی کردو.............. (301190)
جباری
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ۰۹:۲۶
بهار جان خسته نباشی باز گلی به جمال تو لااقل یک اشاره ای به مشکلات این قشر آبرومند کردی . چند روز پیش صداوسیمای میلی اعتراض معلمان ایتالیایی رو نشون می داد اونجا من به حال معلمان وطنی تاسف خوردم که بخت آن آموزگار ایتالیایی را هم در رسانه ای شدن اعتراضشان ندارند (301192)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ۰۹:۳۵
و این احمدی نژاد نبود که 3700 بورسیه غیر قانونی را بر مراکز علمی تحمیل نمود.روابط بین المللی در زمان ایشان به بد ترین شکل ممکن در تاریخ چند هزار ساله ایران خود نمایی خواهد کرد..احمدی نژاد دیگه با این مملکت چه ها نکرد آقای دکتر، فرمانده حزب الله ،،حزب الله کارش فقط جدل با دیگران نیست راه پیشرفت را شما بستید و به چند موشک قناعت کردید؟؟!! (301195)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ۱۴:۴۰
زمان خاتمی هم معلمان تحصن و اعتصاب داشتند (301238)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ۱۰:۰۷
شغل انبیاء قانون هندوانه زیر بغل است که برای ساکت شدن معلمان استفاده می شود (301197)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ۱۰:۱۱
لایحه رتبه بندی یک فریب کاری بیش نیست. می خواهند به معلمان صدقه بدهند (301198)
حسن فردین فر -فرهنگی- قم-
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ۱۰:۱۴
سلام
همه نیک می دانند تمام بار مسوولیت فرهنگی و آموزشی و تربیت نسل نوجوان و جوان کشور با دامنه وسیع هجمه های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و ..با وجود شدیدترین ابزار تهاجم فرهنگی و رسانه های مجازی مخرب غرب و شرق تنهاو تنها با اراده و صلابت وهشدار های دلسوزانه معلمان فرهیخته جامعه به نسل جوان کشور اصلاح و به سعادت رهنمون خواهد شد. لذا تغییر و تغییرات اولویت های سیاسی و اقتصادی کشور باید انجام گردد و طبق فرمایشات مدبرانه رهبر فرزانه باید معلمان و آموزش و پرورش در راس امور بودجه ای و نگرشی قرار گیرد (301199)
----------
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ۱۰:۴۶
مسولان باید حقوق معلمان را افزایش بدهند (301202)
حسين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ۱۰:۴۸
مي درخشي چون ستاره در دل شبهاي تيره هم زري هم گوهري هم كيميايي اي معلم. يكي از مشاغل سخت و حساس معلمي است كه متاسفانه در كشور ما در حد مقام آنها مورد تكريم قرار نمي گيرند. يكي از دوستان مي گفت كه در كشور آلمان معلمان و پزشكان بالاترين حقوق را دارند. (301203)
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ۱۱:۲۷
جانا سخن از زبان ما می گویی ... (301206)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ۱۱:۳۹
به دلیل آنکه درمملکت ارزیابی درستی از شغل وشاغل وجود ندارد و از سوئی تصمیم گیرندگان بدون توجه به ساختارها و معنویات نهفته درسازمانها تنهابراساس در آمدمکتسبه آنهاتصمیم گیری می نمایند لذا عدالت سازمانی درپرداخت حقوق کارکنان وجود نداردوبا آنکه معلمان اززحمتکش ترین وخدوم ترین ودلسوزترین اقشار جامعه هستند ولی به دلایل گفته شده بالا و اینکه درظاهر در آمدمادی ایجاد نمی نمایند باید از وضعیت بسیار اسف باری برخوردار باشند ودر مقابل کارکنان صنعت نفت به دلیل استخراج ثروت خدا دادی ملت حقوق وامکانات بهتر و . (301207)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ۱۷:۰۵
جناب آقای صالح :کار در صنعت نفت وحشتناک سنگین و مرد افکن است که در این صنعت خانم های مهندس هم زود پیر میشوند و جزء مشاغل سخت است ،شما به چند کارمند پشت میز نشین تهران نشین نگاه نکنید ،بدانید که تمام پالایشگاه های ما بجز اراک در مناطق بشدت گرمسیری است و در تابستان سخت و طولانی وقتی بین دو یونیت تصفیه با آن صدای وحشتناک و درجه حرات بالای 60 بدن ذوب میشود ،،اما و اما خیلی قبول دارم که تبعیض زیاد است اما نگاه نظام و دولت به آموزش و پرورش یک نگاه مصرف کننده است که در دیگر کشورهای جهان نیست. (301253)
پور امینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ۱۳:۰۹
لزوم وتوجه به اصل تحصیل رایگان در مقطع دانش اموزی از ظرفیتهائی بشمار میرود که باید فعال نمودن انرا امکان پذیر نمود که معلمان جزئی از ان ظرفیتها بحساب می ایند که در یک روند قابل قبول وتدریجی پس از رفع مشکلات منابع مالی دولت تدبیر وامید که همه میدانند به ان پرداخته شود (301223)
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ۱۴:۴۰
بهار ممنون بابت مطلبت تازه بیشتر معلما علاوه بر حقوق پایین محیطهای کاریشون هم فاجعه است مدارسی با حداقل امکانات حالا ببین اوصاع تعلیم و تربیت جامعه چه خواهد شد (301236)
عباسی فر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ۱۵:۴۷
تمام مسولان میگن به مشکلات معلمان رسیدگی شود وخودشان نه تنها در این ماه یه ریالی اضافه نداده اند بلکه مالیات بر درامدی که این ماه به جیب خود اقایان رفته است ان را دو برابر کرده اند عوامفریبی تا کی ما نمیدانیم به کی بگیم این چه حقوقی است که به ما میدهید که از ان ماهانه هشتاد هزار تومان هم مالیات کم میکنید. (301247)
علی. رسولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ۱۶:۲۸
مسولین امر در توجیه پایین بودن دریافتیهای معلمان همواره به تعداد و آمار بالای معلمان اشاره وافزایش حقوق آنان را دارایی بار مالی میدانند.این در حالی است که بیشتر اعتراضها در ارتباط با تبعیض در دریافتی کارکنان همین دولت هست. به طوری که تفاوت‌ها چند درصد نیست بلکه چند برابر است. با این توصیف اگر افزایش حقوق برای معلمان دارای بارمالی است دولت نمیتواند حقوق دیگر کارکنان را درجهت رفع تبعیض به میزان حقوق معلمان پایین آورد؟که برای دولت هم از لحاظ درآمد بد نیست وهم قابل اجراست. (301251)
م رپ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ۲۲:۳۷
بکوشیم تا بهانیوز در صدر پر بازدیدکننده ترین سایتهای ایران قرارگیرد واین پتانسیل رادارد که مخاطب صاحبنظران ومردم وگروه ها ئی از سلائق اجتماعی وسیاسی وفرهنگی گردد ودرشدوتوسعه سیاسی واقتصادی پیشگام باشد (301266)
علي پور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ۲۳:۰۷
ما معلمين واقعا با توجه به مدرك و سابقه از ساير كارمندان دولت حقوق كم دريافت مي كنيم كه بر همگان چو خورشيد عيان است ولي جاي تعجب و خجالتي اينجاست كه اين حقوق كم هم به موقع پرداخت نمي شود و پرداخت مطالبات و معوقات فرهنگيان سوژه ي خوبي شده است براي مسئولين و نشريات . واقعا متاسفيم . (301268)
محمدزاده
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ۲۳:۲۶
هیچ جامعه ای فراتر از اندیشه معلمان خویش نمی تواند رشد کند. به احترام همه معلمان بزرگوار کشورم کلاه ازسر برمی دارم. (301270)