به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۱ ساعت ۰۲:۲۳
کد مطلب : ۷۳۲۱۲

الزاما نياز به ارسال ذخاير اورانيوم ايران نيست

گروه سياسي:​ خبرگزاری رویترز در گزارشی از واشنگن به قلم ارشد محمد نوشت: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ایران براساس یک موافقتنامه هسته ای با قدرت های جهان الزاما مجبور نخواهد بود ذخایر اورانیوم غنی شده سطح بالا خود را به خارج از این کشور منتقل کند.
الزاما نياز به ارسال ذخاير اورانيوم ايران نيست
ماری هارف در کنفرانسی تلفنی با اشاره به هدف افزایش زمان مورد نیاز ایران به منظور دستیابی به ماده شکافت پذیر کافی برای ساخت یک بمب اتمی افزود :« به منظور تحقق زمان یک ساله برای فرار هسته ای ایران نیاز نیست ذخایر اورانیوم این کشور به خارج منتقل شود. برای کنترل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران و تحقق هدف طولانی تر شدن زمان فرار هسته ای این کشور راه های مختلفی وجود دارد.»

ایران و شش قدرت جهان در تلاش برای دستیابی به یک موافقتنامه هسته ای با ایران از طریق مذاکره هستند تا حساس ترین فعالیت هسته ای ایران در ازای کاهش تحریم های اقتصادی علیه این کشور متوقف شود.هارف مانند دیگر مقامات آمریکایی گفت :« شانس دستیابی به یک موافقتنامه وجود دارد. من می توانم بگویم احتمال دستیابی به موافقتنامه 50-50 است.»

سه شنبه ضرب الاجل تعیین شده توسط انگلیس ، چین ، فرانسه ، آلمان ، روسیه و آمریکا برای دستیابی به یک موافقتنامه هسته ای چارچوب با ایران است.اگرچه برخی مقامات در مصاحبه با رویترز گفته اند ایران نشان داده مایل است بخش زیادی از اورانیوم غنی شده خود را به خارج از این کشور منتقل کند اما عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران روز یکشنبه چنین چیزی را تکذیب کرد و گفت :« چنین چیزی در دستور کار ایران قرار ندارد.»

هارف گفت دو طرف هرگز درمورد انتقال اورانیوم غنی شده به خارج توافق نکرده اند. راه های مختلفی برای تحقق هدف آمریکا در افزایش زمان فرار هسته ای ایران به یک سال وجود دارد.