به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۳۰
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب : ۵۳۳۲۲
خشکی زاینده رود هم ابزاری برای منافع سیاسی

پايداري‌ها؛ پشت صحنه تجمع زاینده‌رود

گروه جامعه: خشکی زاینده رود هم به ابزاری برای منافع سیاسی گروه پایداری (حاميان احمدي‌نژاد و جليلي) تبدیل شد، در حالی که برپایی تجمع اصفهانی ها در محل سی و سه پل با عنوان یک تجمع مردمی برای حمایت از زاینده رود منعکس شد اما اخبار دیگری حکایت از آن دارد که این تجمع با هدایت جبهه پایداری اصفهان و به هدف افزایش فشار به دولت و همچنین جدی تر کردن بحث استیضاح وزیر نیرو انجام شده است.
پايداري‌ها؛ پشت صحنه تجمع زاینده‌رود
به گزارش پیام نو، نمایندگان اصفهان طی ماه های گذشته به شدت بر روی بحث خشک شدن زاینده رود تمرکز کرده اند و البته از این موضوع به عنوان بستری برای استیضاح وزیر نیرو هم سود می‌برند. این در حالی است که پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم و در دوران احمدی نژاد این نمایندگان تقریبا هیچ تلاش خاصی برای نجات زاینده رود از خشکی انجام نداده بودند. در همان دوران تشکل های محیط زیستی استان که بحث نجات زاینده رود را دنبال می کردند در مقاطعی با برخوردهای امنیتی محدود شده بودند.

در جلسات رای اعتماد مجلس به وزرای دولت یازدهم این نادرقاضی پور، نماینده ارومیه بود که بحث خشک شدن زاینده رود را در کنار بحران دریاچه ارومیه مطرح کرد و همین مساله باعث شد تا برخی از اهالی اصفهان نسبت به عملکرد نمایندگان این استان معترض شوند. اعتراض آنها به سکوت این نمایندگان در قبال اوضاع زاینده رود بود.

از آن زمان تحرکات نمایندگان اصفهانی آغاز شد و خیلی زود آنها به دلیل مساله ای که سال ها در قبال آن سکوت کرده بودند، بحث استیضاح وزیر نیرو را پیش کشیدند. نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری استان اصفهان همچون عباس مقتدایی، احمد سالک و یا حسینعلی حاجی دلیگانی سه هفته پیش به همین بهانه محرک اقدامی شدند که منهایتا منجر به تحصن اعضای مجمع نمایندگان استان در نهاد ریاست جمهوری و یک روز بعد از ان تحصن همین عده در جایگاه هیات رئیسه مجلس در یک جلسه علنی شد.

هر چند در جریان استیضاح وزیر نیرو بیشتر اظهارنظرها به نادرقاضی پور، نماینده ارومیه بر می گردد اما نمایندگان اصفهانی مجلس در حقیقت هدایت کنندگان اصلی این استیضاح هستند. تجمع زاینده رود در حالی انجام شده که تنها سه روز قبل از آن وزیر نیرو و معاون اول رئیس جمهوری در سفری به استان اصفهان بررسی مسایل زاینده رود را در دستور کار خود داشتند.

نشانه های هدایت جبهه پایداری در تجمع با شعارهای علیه استاندار اصفهان آشکار شده است. همچنین ترغیب تجمع کنندگان برای دادن شعار علیه حسن کامران، نماینده اصفهان در مجلس که علی رغم اینکه در تیم منتقدان دولت قرار دارد اما دارای زاویه هایی با جبهه پایداری هم هست، یکی از زوایای دیگر رویکرد سیاسی این تجمع بود.

چه آنکه بلافاصله بعد از سفر جهانگیری و چیت چیان به اصفهان، حسن کامران نیز محمدباقر نوبخت را به اصفهان دعوت کرد تا در قالب یک سخنرانی و دیدار با نمایندگان کشاورزان شرق اصفهان در حاشیه آن از قافله آب رسانی به زاینده رود عقب نماند. آنجا نوبخت قول های جدی برای حل بحران آب داده بود و همین موضوع می تواند در آینده به نفع پایگاه رای حسن کامران و البته همسر او، نیره اخوان بی طرف باشد. البته لازم است گفته شود که این قول پیشتر در سفر جهانگیری مصوب شده بود.

گفتنی است شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان هم به دلیل هدایت این تجمع توسط نزدیکان جبهه پایداری برای حضور و مشارکت در آن تصمیمی نگرفته بود. چرا که مشخصا جبهه پایداری بیشتر از این موضوع قصد بهره برداری سیاسی برای استیضاح و نهایتا برکناری وزیر نیرو را دارد. شورای اصلاح طلبان اصفهان اما خود با تشکیل کمیته ای اختصاصی با محوریت زاینده رود در چند ماهه گذشته تلاش کرده است با همراهی کارشناسان و سازمانهای مردم نهاد محیط زیستی، دولت و استانداری را در حل این بحران همراهی نماید.

سکوت سال های گذشته مخالفان دولت در قبال موضوع خشک شدن زاینده رود و همچنین برخورد امنیتی با فعالان محیط زیستی از دلایلی است که باعث بدبینی نسبت به تلاش های این طیف برای احیای زاینده رود شده است. با همه این مسائل باید توجه داشت که خشکی زاینده رود به واقع یکی از مطالبات به حق مردم اصفهان است و حضور این جمعیت فارغ از مسائل پشت پرده آن نشان از معضل بزرگی دارد که در صورت عدم رسیدگی دولت می‌تواند آثار جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.