به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۰:۳۷
 
۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ساعت ۰۳:۴۳
کد مطلب : ۵۲۰۵۳
داعش برای آزادکردن فولی ۱۰۰میلیون دلار درخواست کرده بود

آمريكا به دنبال نقاب‌پوشي كه سر خبرنگار را بريد

گروه بين‌الملل: پس از پخش ویدیویی که گرد‌ن‌زدن یک خبرنگار آمریکایی را نشان می‌دهد، ماموران امنیتی غربی تلاش خود را برای شناسایی جلادی که خود را "جان" می‌نامد، آغاز کردند.
جیمز فولی كه توسط جلاد داعش سرش بريده شد
جیمز فولی كه توسط جلاد داعش سرش بريده شد
در و یدیوئی که گروه تروریستی "دولت اسلامی" (داعش) در اینترنت منتشر کرد، روزنامه‌نگار آمریکایی جیمز فولی گردن زده می‌شود. خبرنگار ۴۰ ساله حدود دو سال پیش در استان ادلب در شمال غرب سوریه ناپدید شده بود. "داعش" همچنین با انتشار یک ویدیوی دیگر تهدید کرده که به مواضع آمریکا حمله خواهد کرد. 

این گروه تروریستی، ثابت کرده است که برای مخالفان خود حتی در میان اهل تسنن هم حق حیات قائل نیست. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن، "دولت اسلامی" تنها در دو هفته ۷۰۰ تن از سنی‌مذهبان شرق سوریه را اعدام کرده است. بیش‌تر این افراد غیرنظامی بوده‌اند.

جلاد جیمز فولی که لباس سیاه به تن دارد و چهره‌اش را زیر ماسک پنهان کرده، خود را "جان" می‌‌نامد و انگلیسی را با لهجه بریتانیایی صحبت می‌کند. او به احتمال زیاد یکی از سه نفری است که مسئول مراقبت از اسیران خارجی "دولت اسلامی" هستند. گروگان‌هایی که از دست این گروه نجات یافته‌اند، آنها را به خاطر داشتن لهجه بریتانیایی، "بیتل‌ها" می‌نامند. 

به نظر می‌رسد که سازمان‌های امنیتی غربی از "جان" اطلاعات زیادی ندارند. به گزارش "گاردین" هنگام مذاکره برای آزاد کردن ۱۱ گروگان غربی از اسارت "دولت اسلامی" در ماه مارس سال جاری میلادی، "جان" مذاکره‌کننده‌ی ارشد این گروه بوده است. علاوه بر این به نظر می‌رسد که او چپ‌دست است، زیرا در ویدیوی مذکور چاقو را در دست چپش گرفته است.
نیروهای امنیتی بریتانیا بر اساس لهجه "جان" احتمال می‌دهند که او اهل لندن یا جنوب شرقی انگلستان باشد. به هر حال تحقیقات برای شناسایی او در سطح بسیار گسترد‌ه‌ای در سراسر انگلستان آغاز شده است. یکی از گروگان‌هایی که با "جان" سروکار داشته در گفت‌وگو با "گاردین" او را فردی باهوش و تحصیل‌کرده می‌خواند و می‌گوید که او از طرفداران پروپا قرص اسلام افراطی است. به گفته یک کارشناس بریتانیایی ویدیوی اعدام فولی بیانگر این واقعیت است که جنگجویان بریتانیایی تنها "پیاده نظام" گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه نیستند بلکه در مراکز فرماندهی نیز رخنه کرده‌اند. او حضور "جان" را در این ویدیو نشانه‌ی "ترقی مقام" او در "دولت اسلامی" می‌داند.

نگرانی کشورهای اروپایی
بر اساس برخی گزارش‌ها هزاران جوان اروپایی به گروه‌های افراطی اسلامی در عراق و سوریه پیوسته‌اند و در مبارزه مسلحانه شرکت دارند. به گفته نهادهای امنیتی این افراد از ۱۴ کشور اروپایی، از جمله بریتانیا، بلژیک، دانمارک، فرانسه و هلند هستند. در ژانویه سال جاری دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا و فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه نسبت به پیامدهای این پدیده در کشورشان ابراز نگرانی کردند.
 
به گزارش اشپیگل آنلاین، نگرانی کامرون بی‌اساس نیست زیرا معلوم نیست که چه تعداد از این تروریست‌های کارآزموده به انگلستان برمی‌گردند و پس از بازگشت چه اقداماتی انجام می‌دهند. اشپیگل آنلاین می‌نویسد که نیروهای امنیتی بخشی از این افراد را که به میهن بازگشته‌اند زیر نظر دارند، اما تجربه نشان داده که کنترل تمامی فعالیت‌های آنها غیرممکن است.

عملیات ناموفق برای آزادسازی خبرنگار آمریکایی
به گزارش خبرگزاری آلمان به نقل از روزنامه "نیویورک تایمز"، ارتش آمریکا چند هفته پیش می‌خواسته خبرنگار آمریکایی، جیمز فولی، و دیگر گروگان‌هایی که در بند تروریست‌های "دولت اسلامی" گرفتار آمده بودند را نجات دهد؛ اما عملیات محرمانه علیه این گروه در سوریه موفقیت‌آمیز نبوده است.

به گزارش "نیویورک تایمز"، چندین سرباز نخبه واحد ویژه "دلتا فورس" در این عملیات شرکت داشته‌اند. این نخستین عملیات نظامی‌آمریکا در سوریه از آغاز جنگ داخلی در این کشور در سه سال پیش است که رسانه‌ای می‌شود. پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق بیش از دو سال و نیم پیش، حدود ۸۵۰ سرباز و مستشار نظامی آمریکایی در عراق باقی ماندند. حال وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) می‌خواهند شمار این نظامیان را به یک هزار و ۱۵۰ نفر برساند. 

برای آزاد کردن جیمز فولی ۱۰۰ میلیون دلار درخواست کرده بودند 
گلوبال‌پست، وبسایت خبری کارفرمای جیمز فولی، خبرنگار مقتول آمریکایی، اعلام کرده است که شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی برای آزادی این خبرنگار ۱۳۲ میلیون دلار باج خواسته بودند.  فیلیپ بالبونی، مدیرعامل گلوبال‌پست، گفته است که شبه‌نظامیان دولت اسلامی سال میلادی گذشته برای آزادی آقای فولی درخواست پول کرده بودند.

فولی خبرنگار آزاد بود و در حوزه خاورمیانه برای این وبسایت آمریکایی و بنگاه‌های خبری دیگری از جمله خبرگزاری فرانسه کار می‌کرد. او در نوامبر سال ۲۰۱۲ میلادی (کمتر از دو سال پیش) در سوریه ربوده شده بود. گروه دولت اسلامی (داعش سابق) که کنترل بخش‌هایی از عراق و سوریه را در اختیار دارد، روز چهارشنبه، ۲۰ اوت، فیلمی را از بریدن سر جیمز فولی منتشر کرد که واکنش جهانی گسترده‌ای داشت.

گروه دولت اسلامی اعلام کرده است که این تبعه آمریکا را به تلافی حمله‌های هوایی آمریکا به مواضعشان در عراق کشته است. در پایان ویدئویی که این گروه منتشر کرد، فرد دیگری نشان داده می‌شود که استیون ساتلاف، یک گزارشگر دیگر آمریکایی، معرفی شده است.

ساتلاف حدود یک سال پیش در نزدیکی مرز ترکیه در خاک سوریه ربوده شد. گروه دولت اسلامی تهدید کرده است که این خبرنگار آمریکایی هم می‌تواند سرنوشتی مشابه جیمز فولی داشته باشد و اقدام بعدی آنها به رفتار دولت آمریکا بستگی دارد. با وجود این تهدیدها، گزارش شده است که حمله‌های هوایی آمریکا در نزدیکی موصل ادامه داشته است.

باراک اوباما، قتل جیمز فولی را بی‌رحمانه خواند، ولی گفت که با وجود تهدیدها، آمریکا به مقابله با شبه‌نظامیان دولت اسلامی ادامه خواهد داد. آمریکا اعلام کرده است که تحقیقات جنایی مربوط به قتل آقای فولی رسما آغاز شده است. اریک هولدر، دادستان کل آمریکا گفته است که آن کشور "حافظه‌ای قوی و محدوده دسترسی گسترده‌ای" دارد.

در بریتانیا هم بخش‌های امنیتی در تلاش برای شناسایی هویت مردی هستند که در فیلم بریده شدن سر جیمز فولی حضور دارد. او در این فیلم انگلیسی را با لهجه بریتانیایی صحبت می‌کند و براساس گزارش‌هایی تاییدنشده، گفته شده است که او از شهروندان لندن یا جنوب شرق انگلستان بوده است.