به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۴ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۸۶۸۰۳

ايرباس؛ پرواز لندن به نيويورک در يک‌ساعت!

گروه فناوري: ايرباس، سازنده بزرگترين هواپيمای جت مسافربری جهان که مقر آن در پاريس است، موفق به ساخت يک هواپيمای مسافربری مافوق صوت شده است که می‌تواند فاصله پاريس تا توکيو را در عرض سه ساعت طی کند.
ايرباس؛ پرواز لندن به نيويورک در يک‌ساعت!
به گزارش خبرگزاری رويترز، شرکت ايرباس موفق به ثبت اختراعی برای سرعت هواپيمای مافوق صوت شده است که تندتر از سرعت صوت حرکت می کند. اما نامحتمل است که در زمان نزديک قادر به جايگزين شدن هواپيماهای مافوق سرعت نسل «کنکورد» قبل از خود باشد که سوخت موتور آنها با ترکيبی از سوخت هيدروژن و اکسيژن کار می‌کرد. اين هواپيما قادر است که فاصله ۱۲ ساعتی معمول بین پاريس تا توکيو را در سه ساعت و فاصله لندن تا نيويورک را در يک ساعت طی کند.

بر اساس تاييد اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ايالات متحده آمريکا اين هواپيما قادر است تا چهار برابر سرعت صوت نيز حرکت کند.  اين هواپيما قادر است که ۲۰ مسافر يا باری با وزن دو تا سه تن را تا ۵۵۰۰ مايل (بیشتر از ۸۸۵۰ کيلومتر) حمل کند. به گزارش روزنامه تلگراف، قدرت اين هواپيما از سه موتور توليد می شود: استفاده از يک موتور جت معمولی که در بدنه اصلی‌ست، استفاده از يک يا چند «رم جت» که برای فشرده‌سازی هوا پيش از ورود به توربين، و موتوری مانند موتور موشک‌ها که از ترکيب سوخت هيدروژن و اکسيژن استفاده می‌کند.

وظيفه نيروی صعود هواپيما بر عهده جت معمولی و موتورهای موشک است که هواپيما را به سرعت بالای صورت می‌رسانند و سپس رم‌جت‌ها شروع به ايفای نقش خود می‌کنند، به طوری که اين هواپيما بالاتر از ارتفاع ديگر هواپيماها پرواز می‌کند. قبلا دو نوع هواپيمای کنکورد مافوق سرعت صدا در سال ۱۹۷۶ توسط يک شرکت هواپيمايی بريتانيا و خود ايرباس امتحان شده بود که دو برابر سرعت حرکت می‌کرد و قادر به حمل ۱۲۰ مسافر بود، اما به سبب بروز مشکلاتی، از جمله آتش‌سوزی و سقوط، خيلی از آنها از رده خارج شدند. از سه سال پيش سفر با هواپيماهای مافوق صوت، به جز چند مورد، همگی متوقف شده است. اکنون باید دید آيا نسل جديد هواپيماهای مافوق سرعت صوت قادر به ايفای نقش در بازار مسافربری خواهند بود يا نه.