به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب : ۵۳۳۱۳

شهرام ناظری: 30 سال سکوت کردم

گروه فرهنگ و هنر: شوالیه آواز ایران گفت: من 30 سال سکوت کرده‌ام و این راه را ادامه خواهم داد. این اخلاق قدیمی من است و فکر می‌کنم باید همین‌طور حرکت کنم زیرا اگر بخواهم حرف بزنم یک سینه سخن دارم.
شهرام ناظری: 30 سال سکوت کردم
شهرام ناظري که قرار است بزودی در تالار وزارت کشور کنسرت داشته باشد، گفت:‌ برنامه‌های من سال گذشته در خدمت امور خیریه بود. اتفاقاتی که در مدرسه شین‌آباد افتاد مرا تحت تأثیر قرار داد و از طرفی اجراهایی را هم برای بیماران جزامی و بیماران بی‌بضاعت سرطانی کردستان داشتیم.شواليه اواز ايران افزود: شاید این موضوع چند دلیل داشته باشد، اول اینکه بنده کرد هستم و بیشتر این حادثه‌ها در مناطق کردنشین رخ داده است و از طرفی قوم کرد همیشه بیشتر از سایرین تحت فشار بوده و محروم مانده‌اند. شهرام ناظری تأکید کرد: هر هنرمندی وظیفه دارد که سرمشقی برای سایرین در زمینه کارهای انسانی باشد. همه ما انسانیم. اینکه فقط خوب ساز بزنیم و یا خوب بخوانیم کافی نیست بلکه عملکرد انسانی و تفکر یک هنرمند بسیار مهم است.

او ادامه داد: به زعم بنده هنرمندانی که خط واقعی هنر و نگاه انسانی را ادامه می‌دهند ماندگار می‌شوند و کسانی که از این مدار عشق و انسانیت خارج می‌شوند در انتها هنر خود را از دست خواهند داد. بنده هم کار مهمی نکرده‌ام اما آنچه را از دستم برمی‌آمد، انجام داده‌ام. به هر حال دریافت همین جوایز انسان‌دوستانه است که برای هنرمند مهم است. شهرام ناظری که در نشست خبری صبح 11 شهریورماه در خانه هنرمندان سخن می‌گفت درباره کنسرت پیش رویش توضیح داد: این کنسرت قرار بود توسط یک گروه خارجی و با همکاری بنده و حافظ ناظری برگزار شود. برنامه‌ریزی‌های ما از 6 ماه قبل آغاز شد، با یک گروه خارجی قرارداد بستیم و بسیاری از دست‌اندرکاران آماده بودند تا این برنامه انجام شود، برنامه‌ای که قرار بود به نام صلح ایران به روی صحنه برود.

ناظری در همین‌باره اضافه کرد: متأسفانه به دلیل اینکه همیشه موسیقی در کشور جدی گرفته نمی‌شود این برنامه لغو شد و ما دچار خسارت‌های مادی و معنوی شدیم. زیرا آن گروه‌ خارجی وقت‌شان را در شهریورماه خالی گذاشته بودند و فکر می‌کردند قرار است به ایران بیایند. وی افزود: این کنسرت قرار بود در سالن وزارت کشور برگزار شود و برای اینکه خسارت بیشتری نپردازیم خودم جور این موضوع را کشیدم و قرار شد برنامه‌ای در وزارت کشور داشته باشم.

شهرام ناظری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا صلاح دیده برای این کنسرت نشست خبری برگزار کند، توضیح داد:‌ مهمترین دلیل برگزاری این نشست خبری لغو برنامه ما با گروه خارجی بود و این رویداد مشکل زیادی برای ما بوجود آورد. در این برهه که دولت اصرار دارد روابط خارجی بهتری داشته باشیم اما گویا ایشان فقط از هنر حرف می‌زنند. شوالیه آواز ایران درباره کیفیت صدای سالن وزارت کشور اظهار کرد: ما سعی می‌کنیم بتوانیم صدای مطلوب و خوبی را در سالن ارائه دهیم. از چند گروه برای صدابرداری کنسرت دعوت کرده‌ایم و سعی‌مان این است که این موضوع به طور جدی پیگیری شود و تلاش ما این است که این نقص برطرف شود.

خواننده «امیرکبیر» درباره قطعاتی که در کنسرت اجرا خواهد کرد، توضیح داد: بخشی از برنامه قطعاتی خاطره‌انگیز بنده را تشکیل می‌دهد و بخش دیگر هم مربوط به قطعات جدید است. البته غافلگیری‌هایی هم برای مخاطبان در نظر داریم. بنده در مراسم درگذشت زنده‌یاد بهبهانی یکی از اشعار او را به نام «دوباره می‌سازمت وطن» را به صورت بداهه اجرا کردم و دوستان پیشنهاد کردند که این قطعه باز هم اجرا شود. بنابراین این کنسرت به یاد سیمین بهبهانی و محمدرضا لطفی این قطعه را اجرا می‌کنیم. او با بیان اینکه در این کنسرت گروه مولوی همراهی‌اش می‌کنند، اظهار کرد: حافظ ناظری در این کنسرت حضور نخواهد داشت زیرا ترجیح می‌دهد در زمینه دیگری فعالیت داشته باشد. به هر حال حافظ شخصیت مستقلی دارد.

در بخش دیگری از این نشست خبرنگاری درباره مناقشه میان حافظ ناظری و هوشنگ کامکار سوال پرسید که ناظری در پاسخ به این سوال گفت: موسیقی همیشه زیر ضربه بوده است اما نباید بگذاریم که این آب گل‌آلودتر شود. حافظ یک شخصیت مستقل است، آن سوی دنیا زندگی می‌کند و با ما تفاوت دارد. بنابراین من در این باره دخالت نمی‌کنم. هوشنگ کامکار هم اعتقادات خودش را داشته و آزاد بوده انتقاد کند. حافظ هم به عنوان کسی که کار هنری می‌کند حق جواب داشته است. شهرام ناظری تأکید کرد: اگر می‌خواستم دخالت کنم در این 30 سال حرف می‌زدم که چه واحدهای فرهنگی و چه مافیای پنهانی موسیقی به من ضربه زدند. من 30 سال سکوت کردم و همین‌طور هم حرکت می‌کنم.

او در بخش دیگری از سخنانش در ارزیابی از فعالیت‌های دفتر موسیقی گفت: آقای ارجمند تازه بر این مسند نشسته‌اند و باید به او فرصت داد تا ببینیم عملکردش چگونه است. فعلا برای قضاوت زود است. او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا لغو کنسرت حافظ ناشری در ایران باعث شده او قید کنسرت در کشور را بزند یا خیر؟ گفت: حافظ قید کار را نزده است. شاید چند ماه دیگر یا چند بار دیگر بتواند با گروه خارجی در تهران اجرا داشته باشد. اگر هنرمند خارجی به ایران بیایند و واحدهای فرهنگی و وزارت امور خارجه همکاری لازم را انجام دهند و برای هنرمندان ویزا صادر شود این اتفاق خواهد افتاد.

این هنرمند پیشکسوت در بخش دیگری از سخنانش از آماده شدن آلبوم «شاهنامه کردی 2 » خبر داد و درباره پروژه‌های جدیدش گفت: پنج سال است که هیچ کاری منتشر نکرده‌ام که این موضوع به مسائل متفاوتی برمی‌گردد. عملکرد رسانه‌ها و واحدهای فرهنگی از یک طرف و مسائل شخصی هنرمند مثل دلسردی از طرف دیگر موجب این امر می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر مشغول انجام کاری بر روی اشعار نیما یوشیج هستم که تنظیم‌هایش بر عهده ارشگ رفیعی است و بخشی از آن را هم خودم انجام داده‌ام. البته نمی‌دانم زمان انتشار کار چه زمانی است. اثری را هم با دوتار انجام دادم که کار بسیار متفاوتی است و امیدوارم زودتر تمام شود. اثر «زاگرس» از سال‌ها پیش مانده است که نمی‌دانم چرا انتشار پیدا نمی‌کند. اثری هم برای تنبور در دست دارم که ادامه راه آواز اساطیر است.

او از در دست داشتن پروژه‌هایی برای موسیقی کردی به خصوص کردی کرمانشاهی خبر داد و اضافه کرد: پروژه‌ای را به نام «کوروش کبیر» در دست دارم که امیدوارم این کار با همت دوستان عزیز انجام شود و امیدوارم مشکلی پیش نیاید زیرا بعضی‌ها از نام کوروش ناراحت می‌شوند. یک زمان شاهنامه هم همین‌طور بود. بعضی کوته‌فکران فکر می‌کردند چون شاهنامه کلمه شاه دارد خوب نیست اما وقتی دیدند این کار را در اروپا اجرا کردم کمی متقاعد شدند.

این هنرمند پیشکسوت که چندی پیش فراخوانی را برای برگزاری کلاس‌های آواز منتشر کرده بود، در این باره توضیح داد: در مورد کلاس‌ها باید بگویم ما مشکل مکان برگزاری داریم زیرا به یک کلاس بزرگ احتیاج است که شهریه آن هم زیاد نباشد. من قول می‌دهم جایی را تهیه ‌کنم تا این کلاس‌ها برگزار شود. شهرام ناظری در بخش پایانی سخنانش دیدگاه خود را درباره ممنوعیت تدریس موسیقی در فرهنگسراها بیان کرد و گفت: چه بگویم جز اینکه متأسفم. همیشه زورشان به موسیقی می‌رسد. جز تأسف کاری از دستم برنمی‌آید.
مرجع : ایسنا