به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۴۳
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۳۰ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۷۵۰۲۱
پاسخ ایران به درخواست استرالیا

هر ایرانی می‌تواند به سرزمین خود بازگردد

گروه سیاسی: معاون کنسولي و امور ايرانيان خارج از کشور وزارت خارجه با انتقاد از پديده ديپورت اجباري از سوي برخي کشورهاي غربي تاکيد کرد: از منظر ما بازگشت داوطلبانه هر ايراني به کشور خود ايرادي ندارد و سفارتخانه ها موظف هستند زمينه اين بازگشت را فراهم کنند.
هر ایرانی می‌تواند به سرزمین خود بازگردد
در پي سفر وزير امورخارجه استراليا به کشورمان، حسن قشقاوي، معاون کنسولي و امور ايرانيان خارج از کشور وزارت امورخارجه دلايل اين سفر را بررسي کرد. وي انگيزه اين سفر را مبتني بر ايجاد روابط دوجانبه و تحولات مربوط به مسائل هسته‌اي دانست و گفت: استراليايي ها همواره در خصوص بحث پناهندگي ديدارهايي را با مقامات ايراني داشته‌اند و سخت‌گيري‌ها نيز در اين زمينه جدا از مهاجرت‌پذيري اين کشور نيست.

قشقاوي اين مسئله را مرتبط با پديده ايران هراسي عنوان کرد و افزود: در اين راستا انگيزه‌هاي کاذبي براي سفر به اين کشورها ايجاد مي شود و قوه قضاييه نيز در اين راستا بسيار قوي عمل مي‌کند. قشقاوي ادامه داد: همه دولت‌هاي مهاجرپذير ابتدا سعي مي‌کنند نيروها را غربال کنند و آن بخشي که احساس مي‌کنند براي جامعه شان مفيد خواهند بود را در يک پروسه زماني جذب مي‌کنند. وي اضافه کرد: بخشي که مايل به جذب آن ها نيستند، به حوزه کنسولي سفارتخانه ارجاع داده مي شوند تا ديپورت اجباري شوند.

قشقاوي اصلي ترين خواست غربي ها و کشورهاي مهاجرپذير را مبتني بر پذيرش ديپورت اجباري از سوي جمهوري اسلامي دانست و تصريح کرد: ايران ديپورت اجباري را خلاف حقوق بشر مي‌داند؛ در حاليکه از منظر ما بازگشت داوطلبانه هر ايراني به کشور خود هيچ ايرادي ندارد و سفارتخانه هاي ما موظف هستند زمينه اين بازگشت را فراهم کنند. وي با بيان اينکه هيچ آماري از پناهجويي نداريم، دلايل اين فقدان آماري را امتناع پناهنده ها از ارائه آمار عنوان کرد.

قشقاوي تصريح کرد: اصل پناه جويي از نفاق عظيمي برخوردار است؛ چراکه اين امر يکي از شگفت‌انگيزترين اقدامات غيرانساني است. وي خاطرنشان کرد: اگر ديپورت اجباري در ميان نباشد، هيچ مشکلي نخواهيم داشت؛ چراکه حق هر ايراني است که به سرزمين مادري خود بازگردد.
مرجع : ایسنا