به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۴ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۵۴۷۸۱
اين وام​ها تاثیری در خانه دار شدن مردم شهرها ندارد؛

با وام 80میلیونی​در روستا می‌توان خانه خرید

گروه اقتصادی: جمشید پژویان با بیان اینکه بعید می‌دانم صندوق زمین و ساختمان طرح موفقی باشد، گفت: وقتی قیمت دو خانه کنار هم در یک کوچه با متراژ مشابه از هم متفاوت است، چگونه می‌توان این کالا را در بازار سرمایه عرضه کرد.
با وام 80میلیونی​در روستا می‌توان خانه خرید
این کار‌شناس اقتصادی با بیان اینکه صندوق زمین و ساختمان ایده جدیدی نیست و سابقه آن به ۱۵ سال پیش برمی گردد، ادامه داد: در سیستم بانکی و بازار سرمایه دنیا زمانی خانه‌ای از طریق بورس و بانک به فروش می‌رسد که خانه موجود و قیمتش هم مشخص است و تنها مالکیت در بازار سرمایه به متقاضیان واگذار می‌شود، هر چند این سیستم ضعف‌هایی دارد اما در سیستم صندوق زمین و ساختمان خانه‌ای که ساخته نشده است، به فروش می‌رسد.

پژویان افزود: ‌ در این طرح افراد متر به متر خانه می‌خرند تا متراژ به حدی برسد که صاحبخانه شوند اما ساختمان کالای همگن و منسجم نیست که بتوان آن را در بازار سرمایه عرضه کرد و بعید می‌دانم این طرح با این ساز و کار موفق شود مگر اینکه ساز و کار خاصی برای آن اتخاذ کرده باشند که کار‌شناسان اقتصادی از آن بی‌اطلاع هستند. این کار‌شناس اقتصادی با اشاره به تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی و طرح صندوق پس انداز گفت: مگر ۸۰ میلیون تومان چند درصد از هزینه خرید یک خانه در مرکز شهر است، ‌بنابراین وام ۸۰ میلیون تومانی تاثیری در خانه دار شدن مردم کلان شهر‌ها ندارد. وی با بیان اینکه با تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی می‌توان در یک روستا خانه دار شد، ‌گفت: این تسهیلات تنها می‌تواند برای خرید یک خانه متوسط با متراژ پایین در شهرستان‌ها تاثیر گذار باشد اما متقاضیان می‌توانند با این وام در یک روستا خانه خوبی بخرند.

پژویان با بیان اینکه موضوع این است که بانک مرکزی از کجا می‌خواهد یارانه سود این تسهیلات را بپردازد، ‌تاکید کرد: بانک مرکزی نباید برای پرداخت مابه تفاوت سود تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی پول چاپ کند. کار بانک مرکزی ارائه تسهیلات به مردم نیست و این تسهیلات را بانک‌های تجاری از محل جمع آوری سپرده‌های مردم باید بپردازند.
مرجع : ایلنا