به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۵ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۶۱۵۲۱
با شعار "اروپاییان وطن‌پرست علیه اسلامی شدن مغرب‌زمین"

اعتراض‌ علیه کمپ‌های پناهجویان در آلمان

گروه‌ بين‌الملل: اخیرا شهرهای درسدن، برلین و هامبورگ شاهد تظاهرات گروه‌های جدیدی از مردم آلمان علیه کمپ‌های پناهجویان و "اسلامی ‌شدن" جامعه بوده‌اند و اعتراضات دیگر تنها محدود به "اوباش" نیست بلکه به طبقه متوسط رسیده است.
اعتراض‌ علیه کمپ‌های پناهجویان در آلمان
در چند هفته اخیر هر دوشنبه هزاران نفر در شهر درسدن با شعار "اروپاییان وطن‌پرست علیه اسلامی شدن مغرب‌زمین" دست به تظاهرات زده‌اند. به گفته پلیس آلمان، دوشنبه این هفته حدود ۵ هزار و پانصد نفر در ششمین تظاهرات روز دوشنبه شهر درسدن شرکت کردند. شعار کسانی که هفته‌هاست در درسدن به خیابان‌ها می‌آیند یادآور شعارهایی است که "هولیگن‌ها" (اوباش آشوبگر خیابانی) علیه اسلام‌گرایان "سلفی‌" می‌دهند و توانسته‌اند با آن از جمله در اواخر ماه اکتبر هزاران راست‌گرای افراطی را بسیج کنند.

کسانی که در تظاهرات شهر درسدن شرکت می‌کنند مایلند به عنوان طبقه متوسط و شهروندان عادی شناخته شوند. برخی از آنان طرفداران حزب راست‌گرای "آلترناتیو برای آلمان" (AfD) هستند یا کسانی هستند که آثار منتقدان به سیاست مهاجر‌پذیری آلمان، چون "تیلو سارازین" را می‌خوانند. سارازین در نوشته‌های خود برای مثال نوشته است که مهاجران ترک و عرب در آلمان حاضر نیستند جذب این جامعه شوند یا این‌که "ترک‌ها با تولید مثل زیاد آلمان را تسخیر کرده‌اند".

به گزارش نشریه "اشپیگل"، شمار موارد رسم صلیب شکسته بر روی دیوار کمپ‌های پناهجویان در آلمان، پرتاب سنگ به این مراکز و ایجاد حریق در آن‌ها فزونی گرفته است. وزارت کشور آلمان با نگرانی این روند را دنبال می‌کند. بر روی پلاکاردهایی که شرکت کنندگان در تظاهرات درسدن حمل می‌کنند، شعارهای پرخاشگر به چشم نمی‌خورد، به جای آن برای نمونه می‌توان جمله‌ای از "اریش کستنر"، نویسنده معروف آلمانی متولد درسدن را خواند که گفته است: « تنها کسانی که دست به شرارت می‌زنند مقصر نیستند، بلکه کسانی هم که مانع شرارت نمی‌شوند تقصیرکارند.»

شرکت کنندگان در تظاهرات درسدن تاکید می‌کنند که ضد اسلام نیستند بلکه مخالف اسلامی ‌شدن جامعه و اسلام‌گرایی افراطی هستند. اما سازمان‌دهندگان تظاهرات درسدن نمی‌گویند که مرز میان این دو کجاست. از جمله استدلال‌های این گروه از تظاهرکنندگان این است که "اسلام‌گرایان افراطی نژادی را تشکیل نمی‌دهند، برای همین کسی نمی‌تواند ما را نژادپرست بنامد". لوتس باخمن، بانی و از سازمان‌‌دهندگان این تظاهرات در درسدن، هفته گذشته گفت: «ما ملت خود را دوست داریم، اما ضد سوسیالیسم هستیم، بنابراین ما نازی نیستیم.»

باخمن در تظاهرات روز دوشنبه این هفته در درسدن گفت که حرکت تظاهرکنندگان موفقیت آمیز بوده است. وزیر داخلی ایالت زاکسن آلمان، مارکوس اولبیگ، چند ساعت پیش از آن اعلام کرده بود که واحدهای ویژه پلیس ایجاد شده‌اند که وظیفه‌شان رسیدگی به پناهجویان مجرم است. باخمن در سخنرانی خود در برابر تظاهرکنندگان گفت: «این تقریبا مطالبه ما بوده و رسانه‌ها نمی‌توانند بگویند که آقای اولبیگ نازی است.» بدین ترتیب دولت ائتلافی در درسدن در حقیقت به درخواست ‌گروه‌های راست‌گرا پاسخ مثبت داده است.

نگرانی ساکنان محله مرفه‌نشین هامبورگ

تنها در ایالت زاکسن نیست که اعتراضات علیه اقامتگاه‌های پناهجویان و "اسلامی شدن جامعه" به میان طبقه متوسط کشیده شده است. در محله اعیان‌نشین "هاروسته‌هوده" در هامبورگ که قیمت هر متر مربع خانه‌های تازه‌ساز آن حدود ۶ هزار یورو است، کار تجدید بنای یک ساختمان به قصد تبدیل آن به اقامتگاه پناهجویان آغاز شده است. قرار است یکی از ادارات آلمان در خیابان "سوفین" با صرف هزینه‌ای در حدود ۵ میلیون یورو تجدید بنا شود. پیش‌بینی شده که سپس تا حدود ۲۲۰ پناهجو در این ساختمان زندگی کنند.

اما در این محله که ساکنان آن ماشین پورشه سوار می‌شوند و پالتوهای گران‌قیمت به تن می‌کنند نیز از هم اکنون اعتراضاتی به گوش می‌رسد. چندین تن از ساکنان این محله از ایجاد اقامتگاه پناهجویان شاکی هستند و می‌گویند که اقامت پناهجویان در "منطقه مسکونی محافظت شده" خلاف قانون است. در هفته‌های گذشته این بحث مطرح شده که ساکنان این محله نگران افزایش بزهکاری و پایین آمدن ارزش زمین و خانه خود هستند.

یکی از ساکنان این محله به "اشپیگل تی‌وی" گفت: «ما ضد پناهجویان نیستیم، اما لزومی هم نیست که این محله را برای ساخت کمپ پناهندگان انتخاب کنند.» برخی از ساکنان این محله حتی ابراز نگرانی کرده‌اند که ممکن است پناهجویان در این جا گرسنگی بکشند، چون فروشگاه‌های زنجیره‌ای ارزان‌ مثل "پنی" و "لیدل" در این محله وجود ندارد.

محله "مارتسان" در برلین درست برعکس "هاروسته‌هوده" است. در این محله واقع در شرق پایتخت آلمان اجاره‌خانه‌ها پایین و رقم بیکاران بالاست. با این حال در این محله نیز ساکنان می‌گویند: «پناهجویان به این محله تعلق ندارند.» در "مارتسان" نیز در هفته‌های اخیر صدها نفر بارها علیه استقرار کانتینرهایی که قرار است پناهجویان در آن سکنی گزینند تظاهرات کرده‌اند. ساکنان این محله همراه با راست‌گرایان با شعار "بیدار شو و به جای شکایت دست به کار شو" دست به تظاهرات می‌زنند. هانس گئورگ ماسن، رئیس اداره نظارت بر اجرای قانون اساسی آلمان، هشدار می‌دهد: «حزب دمکرات ملی آلمان و دیگر گروه‌های راست‌گرای افراطی می‌کوشند کاملا هدفمندانه تظاهرات طبقه متوسط را به نفع خود هدایت کنند.»

هفته گذشته نیز بنیاد سیاسی "فریدریش ابرت" وابسته به حزب سوسیال دمکرات آلمان نتایج تحقیقی را منتشر کرد که طبق آن پیش‌داوری و احساسات منفی نسبت به پناهجویان از جمله در میان طبقه متوسط آلمان گسترده است. بر اساس تحقیق یاد شده، حدود نیمی از جمعیت آلمان نظر نامساعدی نسبت به پناهجویان دارد و معتقد است که پناهجویان تنها وانمود می‌کنند در مضیقه هستند تا از خدماتی که در آلمان ارائه می‌شود بهره ببرند.
مرجع : دويچه وله