به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۳ ساعت ۰۰:۲۵
کد مطلب : ۸۱۸۷۱
ویکی‌لیکس: ایران تجهيزات اتمی به سودان فرستاد

آیا اسناد محرمانه عربستان قبل از افشاگری ویکی‌لیکس در اختیار ایران بود؟

گروه سياسي: اسنادی که ویکی‌لیکس به تازگی افشا کرده است، نشان می‌دهد دیپلمات‌های عربستان سعودی در خارطوم سودان معتقدند که ایران در سال ۲۰۱۲ تجهیزات پیشرفته اتمی از جمله سانتریفیوژ به این کشور فرستاده است.
آیا اسناد محرمانه عربستان قبل از افشاگری ویکی‌لیکس در اختیار ایران بود؟
گزارش خبرگزاری رویترز به یکی از این اسناد می‌پردازد که تاریخ فوریه ۲۰۱۲ را بر خود دارد و با عنوان «خیلی محرمانه» طبقه‌بندی شده است. در این سند آمده است: «منابع سفارت [عربستان سعودی در سودان] به اطلاع رسانده‌اند کانتینرهای ایران که این هفته به فرودگاه خارطوم رسیده‌اند حامل تجهیزات فنی حساس و سانتریفوژهای پرسرعت برای غنی‌سازی اورانیوم است». این سند همچنین می‌گوید که «انتظار می‌رود محموله بعدی نیز همین هفته از راه برسد». سایت ویکی‌لیکس روز جمعه اعلام کرد که می‌خواهد بیش از ۵۰۰ هزار سند دیپلماتیک عربستان سعودی را منتشر کند.

این سایت در گام نخست نیز بیش از ۶۱ هزار سند منتشر کرد که برخی از آنها رقابت میان عربستان سعودی با ایران را نشان می‌دهد از جمله سندی از مکاتبه سفارت عربستان سعودی در تهران با ریاض که در آن نسبت به گفت‌وگوهای اتمی آمریکا با جمهوری اسلامی ابراز بدبینی شده بود. وزارت خارجه عربستان سعودی پیش از این اعلام کرده که اسناد ویکی‌لیکس ممکن است «جعلی» باشند و به شهروندان این کشور نسبت به انتشار آنها هشدار داده است.

اعتبار سند مکاتبه دیپلمات‌های عربستانی در خارطوم با ریاض نیز هنوز به تایید مقامات ایران، سودان یا عربستان نرسیده است. رویترز می‌نویسد که اگر این سند معتبر باشد، فاقد جزییات یا اطلاعات بیشتر درباره چنین محموله‌ای است. ضمن آن که پیش از این نیز گزارشی با این مضمون که ایران تجهیزات اتمی به سودان ارسال کرده، منتشر نشده است. یکی از کارخانجات مهمات‌سازی سودان اکتبر ۲۰۱۲ در اثر انفجار ویران شد که دولت سودان آن را به اسرائیل نسبت داد، اما تاکنون نشانه‌ای مبتنی بر وجود تجهیزات اتمی در این کارخانه به دست نیامده است.

آیا اسناد محرمانه عربستان قبل از افشاگری ویکی‌لیکس در اختیار ایران بوده؟

در همين حال خبرگزاری فارس روز سه شنبه، اعلام کرد که اسناد محرمانه عربستان سعودی، پیش از شروع انتشار آنها توسط سایت ویکی‌لیکس در اختیار این خبرگزاری بوده است. فارس نوشته است: "اسنادی که ارتش سایبری یمن ۲۲ مه (۱ خرداد) در اختیار خبرگزاری فارس و سپس بخشی از آن را در اختیار سایت ویکی‌لیکس قرار داده است، شامل پیامها، نامه‌ها و گزارش‌های محرمانه سفارتخانه‌های عربستان سعودی در سرتاسر دنیا، وزارت خارجه، کشور و اطلاعات این کشور است."

این خبرگزاری، در جایی دیگر از خبر خود، تاکید کرده که "ارتش سایبری یمن"، بعد از دسترسی به اسناد محرمانه دولتی عربستان، "یک نسخه از کل اسناد" را در اختیار فارس قرار داده است. فارس، در اول خرداد گذشته اعلام‌ کرده‌ بود که همین گروه، اولین بیانیه رسمی خود در مورد دسترسی به اطلاعات محرمانه عربستان را نیز "به صورت اختصاصی" در اختیار این خبرگزاری گذاشته است. ادعاي خبرگزاري فارس، به معنای آن است که اطلاعات هکرهای اطلاعات عربستان، بر خلاف تصور رایج، پیش از ویکی لیکس در اختیار یک رسانه دیگر هم بوده است.

رسانه هاي غربي، اين ادعاي فارس را مورد توجه قرار داده و از جمله سايت شبكه بي بي سي انگليس در حاشيه انتشار خبر فارس نوشته است: «اگر خبر فارس صحت داشته باشد، دو سوال اجتناب ناپذیر پیش روی ناظران قرار می گیرد: نخست اینکه، چرا باید اعضای گروهی که خود را "ارتش سایبری یمن" معرفی کرده اند، اطلاعات محرمانه خود را پیش از ارسال برای ویکی لیکس به خبرگزاری فارس بفرستند؟ دوم اینکه، آیا اسناد عربستان که در اختیار ویکی لیکس قرار گرفته یا می گیرد، "تمام" مدارکی هستند که فارس مدعی است آنها را بیش از یک ماه پیش دریافت کرده؟»