به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۴۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۶۰۱۷۱

«عزت» از دست رفته رسانه ملی و ...!

گروه سياسي: دکتر سید علی طباطبایی (استاد دانشگاه) در سايت عصر ايران نوشت: ده سال دوره ریاست مهندس عزت الله ضرغامی بر صدا و سیمای کشور یا " رسانه ملی " را باید حتماً کاوید و دستاورد ها و شکست های آن را پیش روی نخبگان و عموم کشور قرار داد تا در عصر اطلاعات و ارتباطات، عصر اقتدار رسانه های بین المللی، آغاز فروریختن حاکمیت دولتها، افزایش روز افزون قدرت شبکه های اجتماعی، تبدیل شهروندان از "گیرندگان پیام "به "کارگزاران پیام و " شهروند خبرنگاران " و نهایت اینکه " رسانه به مثابه قدرت " دچار آزمون و خطاهای بی شمار و آزمون به وسیله خطاهای بی شمارتر نباشیم.

تحلیل عملکرد این ده سال باید برای ما آیینه ای باشد برای "درک نگاه به رسانه آن هم در قرن 21 "، رسانه ای که باید ملی باشد و نه میلی و رسانه ای که باید بازتاباننده مجموعه نظرات یک ملت و نه یک گروه، جناح یا گرایش های خاص باشد. رسانه ای که باید رسانه ی نظرات یک ملت و نه عایق آن باشد. رسانه ای که باید دغدغه اش از جنس همه باشد. رسانه ای که باید نگاهش تبعیض آمیز نباشد، رسانه ای که باید گوش باشد برای زبان همه بخش های ملت و نه آن که همه را گوش کند برای شنیدن زبان یک بخش ملت.

رسانه ای که باید شادی بخش و پیام آور همکاری و همیاری باشد، رسانه ای که تک گوئی، حقنه کردن خبر و تحلیل و ندیدن واقعیات خبر ؛ چیزهائی مربوط به گذشته اش باشد. رسانه ای که اقتدارش، محصول عملکرد و کیفیتش و نه انحصار و کمیتش باشد.

رسانه ای که آیینه تمام نمای جامعه باشد و نه آیینه شکسته ای که فقط بازتاباننده ای بخش کوچکی از جامعه باشد و رسانه ای که نامش ملی باشد و در" مسابقه خبر و مخاطب و رسانه "از رسانه های یک نفره وچند ده نفره آن سوی مرزها، پی در پی شکست نخورده و رسانه ای که فرهنگ " خودی "، " ناخودی " و " بیخودی " و نخودی " را باز تولید نکند، رسانه ای که نگاهش به ملت، بدون عینک پیشا فرض های جناحی و گروهی و مرزهای " مقسم " باشد و رسانه ای که محل حضور و بروز و نفوذ مفاخر یک کشور باشد و رسانه ای که انسان های بزرگ را کوچک نکند و انسانهای کوچک را بزرگ. و رسانه ای که درکش از زمان و مکان و واقعیت های ساری و جاری در آن نسبتی به گذشته های دور نداشته باشد.

کافی است به ده سال گذشته رسانه ملی به دقت بنگرید و آنچه که در این ده سال بر کشور رفته است را دوباره درذهن خود مرور و یادآوری کنید. آیا رسانه ی ملی، ملی عملکرده است ؟ آیا واقعیات را به سان واقعیات بازتابانده است ؟ و عملکرد آن منطبق با برآیند خواست جامعه بوده است یا خیر ؟ و آیا رسانه ملی دیدگاه های موجود کشور را بازتابانده است ؟

آنچه در یاد ما از رسانه ملی مدل مهندس عزت الله ضرغامی می ماند، شاهکار خبریش از نوع هشت و سی مصاحبه های سفارشی با کارشناسان سفارشی است. اخراج مجریان مستقل و نوگرا حتی اگر در صدا و سیما رشد کرده باشند، ارائه گزارش مستقیم و لحظه به لحظه طوفان از کاترینا در آمریکا و ندیدن طوفان و سیل در شمال و زلزله آذربایجان، افزایش روز افزون کمیت شبکه های جدید بدون حضور متغیر کیفیت، ارائه برنامه های بی شمار با اسپانسر های بی شمار و پولی کردن همه چیز در صدا و سیما، برنامه کودک با طعم تک ماکارون، پیکوتک، زرماکارون و... ایجاد خاطره جمعی برای کودکان با چاشنی مصرف، برنامه های آشپزی سرتاسر تبلیغ و...

انتشار اخبار شکست هر روزه تروریست ها در سوریه و عراق با کشته های چند صد نفره روزانه آنها در صورتیکه واقعیت های صحنه چیز های دیگری را حکایت می کند و تلاش ها برای آنکه همه بپذیرند، آنچه در خاورمیانه اتفاق افتاد لزوماً و حتماً " بیداری اسلامی " بوده و حتماً و لزوماً "بهارعربی " نبوده و گفتگوهای اختصاصی و انحصاری با طرفداران نظر اول و تجاهل نسبت به آنکه نظر دوم نیز وجود دارد و ارائه گزارشات تک بعدی از غرب، سقوط عندالوقوع آن و پر رنگ کردن هر چه فساد و ناکار آمدی و ندانم کاری در غرب و چشم بستن بر دستاورد های غرب حتی اگر صدا و سیما از تمام و کمال آنها استفاده کند و تکرار اینکه " جنبش وال استریت" حتماً و قطعاً به فروپاشی آمریکا منتهی می شود و اینکه اگر در مقابل کاخ سفید کسی یا کسانی اجازه اعتراض آزادانه دارند یعنی اینکه کاخ سفید در آینده ای نزدیک توسط معترضین به اشغال در خواهد آمد و گزارشات لحظه به لحظه از اعتراضات "شهر فرگوسن در ایالت میسوری" در حالی که مجریان برنامه صبح با خبر، تلفظ هیچیک را به درستی نمی دانسته و ادا نمی کنند.

و مجریان و گویندگانی که تا آنکه با "خبر " انتقال پیام دهند، با زبان بدن، نوع نگاه، تغییر آهنگ صدا، پیام را به مخاطب منتقل می کنند ؟ یا دقیقتر پیام را به مخاطب اعمال می کنند؟ و حمایت تمام و کمال از دولت نهم و دهم با آن مجموعه عملکرد و ایجاد تردید و تشکیک نسبت به دولت یازدهم به این مجموعه عملکرد؟ و

جد بلیغ برای پاک کردن حافظه جمعی یک ملت نسبت به دعا و مناجات و ربنائی که دیگر منتسب و مایملک یک فرد نیست که ما با اختلاف سلیقه سیاسی نسبت به آن فرد، جمعی به بزرگی یک ملت را از "حظ معنوی" آن محروم سازیم و " مردم " را برای شنیدن آن "مناجات".. به رسانه های آن سوی آب برانیم و تنگ نظری تا به کجا؟

و یادمان نرفته است که مهندس ضرغامی رئیس رسانه ملی، از جمله محدود و معدود کسانی بود، که برای پایان دوره رئیس دولت نهم و دهم بزرگداشت دوره کار گرفت و او را و عملکرد او را به شدت ستود. و اینک عملکرد رئیس دولت نهم و دهم، تیم او، و مدیران او و اندیشه های پیش روی ماست و چه تناسبی میان عملکرد رئیس رسانه ملی و رئیس دولت نهم و دهم را می توان ایجاد کرد؟

و سخن آخراینکه برای ارزیابی عملکرد ده ساله مهندس عزت الله ضرغامی نیازی نیست به راه دوری بروید.لطفاً به خیابان ولی عصربروید (بالاتر از پارک ملت، سمت چپ). از یکی از ورودی های صدا و سیما با " آفیش قبلی " وارد محوطه صدا و سیما شوید. سپس با ارائه کارت شناسایی به بلند ترین ساختمان صدا و سیما وارد شوید. با آسانسور به بلند ترین طبقه رفته و بر روی بام قدم بگذارید.

آنچه که شما بر روی پشت بام خانه های مردم می بینید آیینه تمام نمای عملکرد صدا و سیما است.آنچه که شما، در غرب و شرق و شمال و جنوب تهران ( و مطمئناً در دیگر نقاط کشور ) بر روی پشت بام ها می بینید، بیانگر میزان موفقیت، ضریب نفوذ و مرجعیت رسانه ای است که موجودیتی از جنس گذشته دارد ولی در حال فعالیت می کند. راه میرود ولی حرکت نمی کند ,زنده است ولی نفس نمی کشد و....ولی بیایید به آینده مطلوب "رسانه ملی" فکر کنیم. رسانه ای که عزتش را از دست داده ولی می تواند سرافراز باشد.

محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ۱۲:۴۳
امیدوارم با آمدن دکتر سرافراز افراطی گری صدا و سیما از بین بره و در راس همه کارها ابتدای امر اخبار 20:30 رو تعطیل کنه چرا که این اخبار نماد افراطی گری و ... است. (260779)
فرزدق شیرازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ۱۴:۴۷
به نظر من هیچ برنامه ای لازم نیست حذف بشه اما باید از ارگان یه جناح بودن خارج بشه و برنامه ها فراجناحی و بیطرف باشه. (260821)
------
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ۱۳:۱۵
امیدواریم ریس جدید صداوسیما اینگونه نباشند (260783)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ۱۳:۳۵
ضرغامی ناخواسته آب به آسیاب بی بی سی فارسی و صدای آمریکا و ... ریخت
رفتنش داغدارشون کرد (260789)
فرزدق شیرازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ۱۴:۴۸
هنوز معلوم نیست. باید ببینیم رییس جدید توفیری داره یا نه؟؟ (260822)
محمد
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ۱۳:۵۶
عزت ازدست رفته؟ نن فکر کردم عزت الله ازدست رفته!!! (260798)
فرزدق شیرازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ۱۴:۴۶
عزت رسانه رو عزت الله از دست داد. بارفتن عزت الله ، انشاالله عزت برمی گردد. (260819)
فريد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ۱۵:۴۵
رسانه ای که عزتش را از دست داده ولی می تواند سرافراز باشد
خيلي زيبا بود
ممنون (260848)
محمد
United States
۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ۱۴:۱۷
شما عملکرد صدا و سیما فقط در مورد یارانه ها ببینید
یجوری تبلیغ کردن من گفتم دو میلیون هم برای یارانه ثبت نام نمیکنه ولی دیدیم که بالای 70 میلیون ثبت نام کردن طوری روشون نمیشد بگن (260805)
قسیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ۱۴:۲۲
بابا با جریان آب شنا کنید...هم نان دارد و هم آب (260806)
هستی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ۱۴:۳۶
تعطیلی و حذف 20:30، امروز دیروز ، فردا ، شناسنامه و تمام برنامه هایی که فتنه گری میکنند و وحدت ملی رو تهدید می کنند. دکتر یرافراز ما منتظریم. (260812)
ind
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ۲۲:۳۵
یه زمانی آرزوم این بود که بشم رئیس صدا و سیما تو اولین فرصت خاتمی رو بیارم شناسنامه. مجری هم خودم می شدم. تا می تونستم با خاتمی صحبت میکردم و صحبت میکردم! (260942)
سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ۱۴:۴۰
خدارو شكر ضرغامي رفت. بيچاره ترين دوران صدا و سيما! هر ده تا بچه شيرخوره اي كه اينور اونور دنيا شبكه ماهواره اي راه انداختن مخاطبشون از رسانه ملي ما بيشتر شد. (260817)
الهام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ۱۴:۵۰
با همه ش موافقم . اگه مدام دارن تکفیری ها رو میکشن و میگیرن و مناطق تسخیر شده رو ازاد میکنن. چرا جنگ هنوز تو سوریه و عراق ادامه داره. صدا و سیمای ایران ملت رو چی فرض کرده با این اخبار ش؟؟؟؟ (260823)
توسیوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ۱۴:۵۳
فقط اعتدال نیاز امروز سیماسست انشاا... (260825)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ۱۵:۱۰
متاسفانه رسانه میلی در دوران صدارت آقای ضرغامی خیلی بد کار کرد. از برگزاری مناظره های یکطرفه، برنامه های جناحی مثل رو به فردا و شناسنامه و... ، اغراق در اعلام مشکلات کشورهای دیگر و آرامش کشور خودمان ، سکوت در قبال قانونگریزی و تخلفات دولت قبل و عدم همکاری با دولت جدید، بی توجهی به نظرات مردم و دادن تریبون به صورت متوالی به افراد خاصی مثل رحیم پور ازغدی.
.
آقای سرافراز !
الان هم مردم انتظار زیادی ندارند. فقط بیطرف باش. عزت رسانه ملی بیشتر از اینه که سخنگوی یک جناح خاص پرنفوذ ولی کم تعداد باشه. (260832)
ناشناس
Germany
۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ۱۵:۲۴
ازاول رسانه میلی بوده نه ملی وهمیشه تکصدایی حاکم بوده!!کجای دنیاتنهارسانه اش حمایت مردمی رییس جمهورش راتاب دیدن نارد البته سرافرازهم باسابق ای که داردفکرنکنم بهترازحاج عزتب باشد!! (260836)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ۱۶:۵۹
سلام ،
در تردیدم که با رفتن عزت از صدا و سیما ،عزت به صدا و سیما برگردد ! (260854)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ۱۸:۱۸
بایدگفت عزت وارونه نما.دراخبار مربوط به اروباوامریکا جز اخبار سیل ورانش زمین واعتصاب وتیراندازی درمدارس و.........وجود ندارد.بیشرفت واختراع در هیچ بخشی در انجانیست. (260868)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ۱۹:۵۸
عالی بود (260896)
محمود بی نظیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ۲۰:۱۱
اتمام دوران ریاست جناب ضرغامی رو تبریک میگم .ادم خوش بینی نیستم .رییس جدید هم حتما پا جای پای قبلی می گذاره زیاد امیدوار نباشید.تلویزیون شده سر تا سر اگهی بازرگانی و برنامه های شعاری کسل کننده با یکسری مجری بی ادب که هر رفتاری رو به اسم جوان گرایی به راحتی انجام میدن بعد هم سریال ها رو فشردش میکنن میشه فیلم ,فیلمها رو میکشن میشه سریال از نوع فاخر رسانه میلی. (260899)
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ۲۲:۱۸
خبردر صدا وسیمای ضرغامی بیش از آنکه خبر اتفاقات حادث شده در نقاط مختلف دنیا باشدخبر سازی براساس آنچه مطلوب آقایان است، بود وتفاوتی بین بیان خبر و تحلیل خبر قائل نمیشدند. شبیه آنچه در تمام رسانه های بزرگ دنیا صورت می گیرد خبر آنچه اتفاق می افتد بایدبیان شود اما هر گونه که دوست دارند و خوشایندشان است می توانند تحلیل کنند.یا به عبارتی آنچه را که دوست دارند به نام خبر به مخاطب تحمیل نکنند. (260937)