به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۳۰ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب : ۵۵۴۰۲
آخرين اظهارات مرحوم دعاگو، روي تخت بيمارستان:

تریبون نماز جمعه را تندروها از آقای هاشمی گرفتند

هر زمان که ایشان به نمازجمعه بازگردند برای کشور مفید است
گروه سياسي: آخرين گفت‌وگوي مطبوعاتي با محسن دعاگو، ‌امام‌جمعه شمیرانات، در طبقه سوم بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) انجام شد. برای مصاحبه‌ای تلفنی با او تماس گرفتیم که متوجه شدیم حدود دو هفته است در بیمارستان بستری است. این گفت‌وگو در چهارشنبه هفته گذشته هنگام عیادت از امام‌جمعه شمیران صورت گرفته است. مصاحبه فرهیختگان با امام‌جمعه فقید شمیرانات را با شرح حال و بیماری او شروع کردیم و با ارزیابی وی در مورد وضع تریبون‌های عمومی ادامه دادیم و با تحلیل او از وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهوری به پایان بردیم. دعاگو در آخرین مصاحبه مطبوعاتی‌اش دغدغه‌های خود را درباره زاویه داشتن آنچه در برخی از تریبون‌های عمومی و رسمی کشور بیان می‌شود با مصالح ملی مطرح کرد. ساز وکار امام جمعه فقید شمیرانات برای وحدت کشور بسیار ساده بود: منصف باشیم و خدا را در نظر بگیریم.
تریبون نماز جمعه را تندروها از آقای هاشمی گرفتند
به چه علت بستری شدید؟
عفونت پای راست در اثر دیابت و گرفتگی عروق. در طول درمان چون ماده آنژیوگرافی برای کلیه مضر است، این بخش نیز دچار مشکل شد و اکنون در حال درمان کلیه‌ام هستم.

با این حساب در نمازجمعه هم حاضر نشدید؟

بله، حضور نداشتم.

به مسائل روز بپردازیم. یک سال از روی کار آمدن دولت روحانی می‌گذرد، بسیاری بر موفقیت حداکثری دولت در حوزه‌های مختلف به‌ویژه اقتصادی و سیاست خارجی اذعان می‌کنند و افزون بر این دولت حمایت مقام معظم رهبری را هم به همراه دارد؛ از نگاه شما تریبون‌های عمومی اعم از صداوسیما تریبون‌های جمعه و... همراهی لازم را با دولت در این مدت نشان داده‌اند؟
خیر؛ نشان نداده‌اند. معتقدم این تریبون‌ها با نظر مقام‌معظم رهبری و عملکرد دولت همراه نبوده‌اند. فاصله زیادی وجود دارد میان آنچه دولت انجام می‌دهد و آنچه از این تریبون‌ها بازگو می‌شود و انعکاس می‌یابد.

این فاصله را ناشی از چه می‌دانید؟

این فاصله را ناشی از بی‌توجهی و عشق برخی از افراد به ساختار دولت قبلی می‌دانم. به نظرم وفاداری‌شان به جریان انحرافی موجب شده است واقعیت‌ها را نبینند و منصفانه برخورد نکنند.

فاصله تریبون‌های عمومی با واقعیت موجود کشور مختص روی کار آمدن دولت اعتدال است یا در دولت قبل هم جریان داشت؟

در دولت گذشته هم همراهی با جریان انحراف سازمان‌یافته بود و با واقعیت هم همراه نبود.

چه چیزی مانع بازتاب حقایق از تریبون‌ها می‌شود؟

مشکل‌تراشی‌های جریان انحرافی و تلاش عمومی آن برای ناکام‌سازی دولت فعلی.

ایجاد انسجام و وحدت در این تریبون‌ها چگونه امکان‌پذیر است؟

باید منصف باشند.

چطور می‌شود سازوکار آن را فراهم کرد؟

باید خدا را در نظر بگیرند، منافع و مصالح ملی را در نظر بگیرند و تابع مقام معظم رهبری باشند.

اساسا تریبون‌های عمومی باید جای طرح چه مسائلی باشد؟

از تریبون‌های عمومی باید مطالبی مطرح شود که برای ملت مفید است. تریبون‌های عمومی باید فراجناحی باشند. به مصالح ملی بیندیشند. از مصالح گروهی فاصله بگیرند. افکار عمومی معصوم نیست. افرادی که با افکار عمومی سروکار دارند، باید منافع و مصالح ملی را در نظر گرفته و از جناح‌گرایی فاصله بگیرند.

انحراف این تریبون‌ها از واقعیات روز کشور چه آسیب‌هایی به همراه دارد؟

به هر حال در خط سیاسی مردم انحراف ایجاد می‌کند. فضای عمومی را آشفته می‌کند و به جای عزت و سعادت، ذلت به همراه می‌آورد.

در مقاطعی شاهد حذف برخی چهره‌ها و شخصیت‌ها از تریبون‌های عمومی هستیم یا اینکه به‌گونه‌ای فضاسازی می‌شود که برخی ترجیح می‌دهند در تریبون‌های عمومی حضور پیدا نکنند، مانند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که چند سال است از ایراد خطبه‌های نمازجمعه کناره‌گیری ‌کرده است؛ این دست برخوردهای حذفی را ناشی از چه می‌دانید؟ آیا طبق آنچه اعلام کردند این حذف ناشی از تندروی آقای هاشمی است؟
تریبون نمازجمعه را تندروها از آقای هاشمی گرفتند نه سخنان تند ایشان. هر زمان که ایشان به نمازجمعه بازگردند برای کشور مفید است. ایشان باید خودشان شرایط را مساعد ببینند تا به نمازجمعه بازگردند. کسی نیست که به ایشان اجازه ندهد.

با توجه به اینکه واقعیات در مورد عملکرد دولت روحانی از تریبون‌های عمومی منعکس نمی‌شود، شما عملکرد یک ساله دولت روحانی را چطور می‌بینید؟

من به دولت آقای روحانی در بحث یارانه‌ها و سبد کالا انتقاد دارم؛ اما عملکرد ایشان را در مجموع در حوزه‌های دیگر مثبت می‌دانم.

فکر می‌کنید به چند درصد از شعارهای انتخاباتی خود عمل کرده‌اند؟

آقای روحانی به همه شعارهای انتخاباتی خود پایبند است.

زمانبر شدن تحقق برخی از شعارها، پایگاه اجتماعی ایشان را متزلزل نمی‌کند؟

کمی طبیعی است، به هر حال اتفاقاتی می‌افتد که ایشان نمی‌تواند به همه تعهدات خود عمل کند، چون مهار تندروها دست ایشان نیست. تندروها مانع فعالیت دولت هستند و تا می‌خواهد اقدامی صورت بگیرد، فضا را به هم می‌ریزند. ان‌شاءالله این هم درست می‌شود.

از جمله مواردی که برخی رای‌دهندگان به آقای روحانی معترض به ایشان هستند، عدم گشایش محسوس در فضای سیاسی اجتماعی است؛ شما چه ارزیابی‌ای در این زمینه دارید؟

آقای روحانی اگر بتواند گفتمان سیاسی‌ای را که در خارج از کشور دارد، با مخالفان داخل هم سازماندهی کند، بسیار کار خوبی است. این امر برای نظام هم مفید خواهد بود. ما باید همان‌گونه که با 1+5 وارد مذاکره شدیم با اینها (مخالفان دولت) هم صحبت کنیم. معتقدم نمی‌توان گفت هر کسی که از دولت انتقاد می‌کند، در مقابل دولت است. می‌توان گفت دولت باید راه انتقاد را باز کند و اجازه انتقاد به مخالفان بدهد. آقای روحانی مطرح کردند که انتقاد کنید و برای انتقاد دعوت کردند؛ اما سازوکار انتقاد مخالفان را طراحی نکردند. باید یک سازوکاری طراحی شود. آقای روحانی باید برای مخالفان تریبون بسازد، تریبون طراحی کند تا در آن تریبون‌ها انتقاد کنند و به انتقادها پاسخ داده شود.

سبک مناظره‌ها مدنظر شماست؟

می‌تواند گفت‌و‌گو، مناظره یا روش‌های دیگر باشد. من معتقدم از مخالفان نباید نظری بدون جواب باقی بماند. باید نظرات مخالفان شنیده و جواب منطقی داده شود. معتقدم یک حماسه ایجاد تریبون‌های نقد و تحلیل خیلی از مخالفان را هم جذب آقای روحانی می‌کند. حکومت همه امکانات را برای بازتاب نظرات مخالفان دارد. حکومت می‌تواند تریبون‌ها را در اختیار مخالفان قرار دهد و به صورت منطقی نظر آنها را مطرح کند. چگونه چند ساعت می‌نشینند در برابر نمایندگان 1+5 نظرات آنها را در سیاست خارجی دریافت می‌کنند، این کار را در داخل هم انجام دهند. دیگر مخالفت‌های داخلی بدتر از اینکه غرب با ما دارد که نیست؛ مخالفت‌ها بدتر از این نیست، دشمنی‌ها بدتر از این نیست.

احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۳۰ ۱۵:۰۱
حاجی خیلی زود رفتی غریبانه رفتی الان موقعش نبود (252564)
حسن
Romania
۱۳۹۳/۰۶/۳۰ ۱۵:۲۲
خ دا رحمتشان کند زود رفتند افکار بازی داشتند ای کاش مابقی امام جمعه هاهم اینطور فکر میکردند مملکت درست میشد (252565)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۳۰ ۱۵:۲۲
خدایش رحمت کند......دین به دنیا نفروخت (252566)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۳۰ ۱۵:۳۱
خدایش رحمت کناد.مردی فاضل وروشن بین بود.نمی دانم چرا آفت در باغ روشن بینان وهنرمندان میهن دوست افتاده است؟! (252567)
حمید رضایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۳۰ ۱۵:۳۷
خدا رحمت کند ایشان را. واقعا جای خالی این افراد در نماز جمعه ها را نمی توان بسادگی پر کرد. (252568)
نصیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۳۰ ۱۵:۵۹
خداوند ایشان را بیامرزد خیلی از ناگفته ها را باخود برد ولی بازگو نکرد ./ (252569)
عمو رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۳۰ ۱۶:۵۱
خدایش بیامرزد جزو روحانیون معتدل و واقع گرا بود جای امثال ایشان واقعا در جامعه خالی است (252577)
مهربان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۳۰ ۱۷:۵۷
براستی که شجاع و فراجناحی و معتدل بود روحش شاد یادش گرامی (252590)
یک دونه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۳۰ ۱۹:۲۱
راضیم به حکمت خدا !!چرا همچین انسان دلسوزووارسته ایی به این زودی فوت کرد،واقعا متاثروناراحتم،روحش شادوقرین رحمت (252604)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۳۰ ۲۱:۳۶
خدایش بیامرزاد حضرت حجت الاسلام دعاگوی عزیز را (252621)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۳۰ ۲۲:۰۰
همیشه با خودم می گفتم حضور چنین فردی با این افکار در شرایط کنونی در سمت امام جمعه چطور ممکن بود ؟!
خدا رحمتش کنه (252623)
ناصر هشترودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۳۰ ۲۳:۲۹
روحش شاد یادش گرامی ایشان را مردم بخاطر رک گویی و عدم ترس از افراطیون دوست داشتند (252634)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۳۰ ۲۳:۴۴
و تابع مقام معظم رهبری باشند؟؟؟

هاها عزیز اگر قرار تبعیت از مقام معظم رهبری بود که شما چطور یه عده 6 ماه وضعیت کشور رو بحرانی کردن صدات در نیومد؟ اون موقع چرا از رهبری تبعیت نکردید؟
من به موسوی رای دادم ولی بعد 88 به خدا هر روز این خارجی ها پر روتر شدن و تحریم بیشتر و اوضاع اقتصادی من و امثال من بدتر
اگر حق هم با موسوی بود ، به خدا حکم دین و انسانیت بود و به خاطر مصالح کشور و تبعیت از مقام معظم رهبری به آرامش دعوت میکرد تا خارجیها بفهمن ایرانی با هم هستن هرچند اختلاف نظر داشته باشن (252635)