به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۴:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۳۹۳۹۲

اخراج صدها سرباز معترض بولیوی از ارتش

گروه بين​الملل: در شرایطی که شمار گسترده‌ای از سربازان در ارتش بولیوی با برگزاری تظاهراتی خواستار داشتن حقوق و رفتار برابر در نیروهای مسلح این کشور شده‌اند، رهبران نظامی بولیوی دستور دادند تا 702 تن از سربازان شورشی اخراج شوند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارتش، نیروی دریایی و هوایی بولیوی در بیانیه‌ای اعلام کردند که این سربازان به دلیل انجام اقدامات شورشی و ایجاد ناآرامی و توهین به نیروهای مسلح بولیوی از کار برکنار شده و دیگر در ارتش جایی ندارند. این تظاهرات غیرمنتظره در ارتش بولیوی از روز سه‌شنبه و با حضور 500 تن از سربازان رده پایین آغاز شد. اما تعداد این سربازان روز پنج‌شنبه به هزار تن رسید. سربازان رده پایین ارتش بولیوی در حالی که یونیفرم‌های نظامی بر تن داشتند به همراه همسران و رهبران بومی قبیله آیمارا که از خواسته‌شان حمایت می‌کردند، در لاپاز، پایتخت بولیوی دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.

معترضان اعلام کردند که تبعیض نظامی علیه بومیان بولیوی که همواره از جانب مقام‌های دفاعی این کشور انکار می‌شود باعث رنجش آن‌ها شده است. معترضان خواستار تغییر در رده‌های نظامی و بررسی پست‌های ارتشی شدند. همچنین آن‌ها آزادی چهار تن از رهبران معترض را که روز دوشنبه اخراج شده بودند، خواستار شدند. ساموئل کوآریت، یکی از رهبران بومی حاضر در این راهپیمایی اعتراضی گفت: ارتش بولیوی نباید برادران ما را به خاطر خواسته مشروعی که دارند از کار برکنار کند. در صورتی که به درخواست‌هایمان عمل نشود به تظاهرات خود ادامه می‌دهیم.

وزیر دفاع بولیوی نیز روز چهارشنبه اعلام کرد: اوضاع در نیروهای مسلح کشور در حال تغییر است و تا 2015 تمامی سربازان و افسران ارشد قادر خواهند بود تا برای تحصیل همانند سایر افسران بورسیه بگیرند. معترضان همچنین خواستار دیدار با اوو مورالس، رئیس‌جمهوری بولیوی شدند؛ این در حالی است که وی تاکنون رسما با معترضان سخن نگفته است.