به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۳:۳۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ساعت ۱۹:۵۸
کد مطلب : ۴۹۶۵۲

سانسور و نابرابری گسترده دولت احمدی‌نژاد

گروه فرهنگي و هنري: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالان عرصه نشر از قهر مردم با کتاب خبر می دهند و تیراژ پایین کتاب ها و گران بودن کتاب، یار مهربان را از سبد کالاهای مردم دور کرده است. جمعیت کتابخوان روز به روز کاهش پیدا می کنند. فعالان حوزه نشر حالا انتظار دارند که دولت بر سر حوزه نشر دستی بکشد و مردم را به سوی کتابخوانی سوق دهد.
سانسور و نابرابری گسترده دولت احمدی‌نژاد
در همين خصوص فاطمه راکعی شاعر و نماینده سابق مجلس نقش بدنه فرهنگی دولت را ترویج کتابخوانی جدی می‌داند و اشتباهات تاکتیکی دولت قبلی همچون وسیع کردن دایره سانسور و نابرابری توزیع امکانات در حوزه کتاب را مسبب به وجود آوردن این وضع می‌داند. این شاعر به اشتباهات دولت قبلی در حوزه نشر اشاره می‌کند و می گوید : عدم تعادل و توازن در توزیع امکانات برابر بین ناشران سبب به وجود آوردن این وضعیت نا به سامان شده است. در دوره قبلی بعضی از ناشران از حمایت های ویژه ای بر خوردار بودند در حالی که برخی دیگر که با سرمایه های خصوصی کتاب منتشرمی کردند، از این حمایت‌ها بهره چندانی نداشتند و مظلوم واقع شدند. وی افزود: در این میان برخی از کتاب های بازاری با تیراژ بالا در بازار نشر گسترده شدند،کتاب هایی که به لحاظ محتوایی چندان غنی نبوده و حرفی برای گفتن نداشتند، این وضعیت ناگوار اوضاع نشر در کشور را به حال وخامت انداخت. راکعی عملکرد دولت جدید را در بهبود این وضعیت موثر دانسته و می گوید :اولین گام دولت برای بهبود اوضاع نشر توزیع برابر امکانات دولتی بین ناشران با معیارهای استاندارد است.

راکعی با اشاره به نگاه بدبینانه دولت قبلی به کتاب ،گفت: متاسفانه برخی تنگ نظری ها در دولت قبلی سبب شد که بسیاری از کتاب های خوب در دایره سانسور و ممیزی خاک بخورند. برخی حتی دایره تنگ نظری را چنان وسیع کرده بودند که به آثار ارزشمندی همچون لیلی مجنون نظامی و یا اشعار فروغ فرخزاد بدبینانه نگاه می کردند و سعی در حذف و سانسور آنان داشتند. من فکر نمی کنم نویسندگان متعهد ما که با فرهنگ ایرانی و اسلامی آشنا هستند در آثار خود به پرده دری دست بزنند. گاهی مطالعه یک اثر و درک روح کلی آن، نگاه نویسنده را به خوبی متبلور می کند . بنابر این خرده گیری های بی مورد درباره آثار هیچ لزوم عقلی و قانونی ندارد.

راکعی همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کارشناسان فرهنگی را یکی از راهکارهای بهبود اوضاع نشر می داند و می‌گوید: ما باید در چارچوب فرهنگ عمومی و قانون اساسی راه نگارش و درخشش آثار والای فرهنگی را باز کنیم . اگر زمینه انتشار این آثار فراهم شود، قطعا مردم به کتاب خواندن روی می آورند .آثاری که می‌تواند راه جوشش و بروز افکار و عقاید گوناگون را به وجود آورد. راکعی افزود: همکاری کارشناسان فرهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در برون رفت از معضل تاثیر زیادی دارد.
مرجع : آفتاب