به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۸ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب : ۵۴۱۴۲

تلگراف: ایران جذاب​ترین کشور کره زمین

گروه جامعه: روزنامه تلگراف درمطلبی ایران را جذاب ترین کشور کره زمین معرفی و نوشت:این کشور باستانی با آب و هوای مطبوع و دلنشین،کوهستان ها،بیابان ها و ˈدریای خزرˈ،مجموعه بناهای باستانی بی بدیل و فوق العاده و مردمی بسیار پیچیده و مجذوب کننده،سالهاست که ازجهان خارج پنهان مانده است.
تلگراف: ایران جذاب​ترین کشور کره زمین
روزنامه انگلیسی تلگراف، ایران را یکی از 20 کشور برگزیده خود برای مسافرت در سال 2014 به مسافران غربی پیشنهاد کرده است. این نشریه انگلیسی در فصل نامه مسافرتی خود با نام اولترا تراول (سفر فوق العاده) توصیفاتی را در وصف محاسن و امتیازات کشور ایران برای ترغیب شهروندان خارجی جهت سفر به ایران به رشته تحریر در آورده است. گزیده هایی از این مطلب که به قلم جان سیمپسون خبرنگار اخبار و گزارشهای خارجی انگلیس و سردبیر امور خارجی در شبکه بی بی سی منعکس شده و در شماره شنبه آینده 13 سپتامبر / 22 شهریور / فصل نامه پاییز تلگراف منتشر خواهد شد، بیان می کند:

دعوت از مسافران خارجی برای سفر به ایران امکان دارد خواننده غربی را در وهله نخست به یاد موضوعاتی خاص بیاندازد، اما این موارد را فقط در سطح اخبار و گزارش های خبری می توان مشاهده کرد، چرا که زندگی روزمره مردم ایران جریان عادی خود را سپری می کند. یک چنین پدیده هایی ذاتی ایران نیست . در سایر کشورهای جهان از جمله کشورهای غربی هم رویدادهایی رخ می دهد که امکان دارد وحشت هر مسافر را از سفر به آن کشور برانگیزد. به عنوان نمونه ماجراهای مکرر آدم ربایی در آفریقای جنوبی و یا تیراندازی های گاه و بیگاه در آمریکا و امثالهم.

چند سالی است که ارتباطات و تماس های ایران با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای غربی روند رو به رشد داشته است. ایران یقینا در صنعت عظیم گردشگری، یک هند دیگر است، با این تفاوت که در این کشور حضور آزار دهنده گدایان در سطح شهرها و بی نظمی و هرج و مرج، مشاهده نمی شود. نویسنده تلگراف در ادامه تاکید کرده است: در یک کلام، ایران جذاب ترین کشوری است که من می شناسم. تا همین اواخر ایران کشوری کاملا مرموز بود، اما سال گذشته اوضاع ورق خورد و گشایشی محسوس در ایران احساس شد. سفر به ایران برای مسافران خارجی، حامل دستاوردهایی ارزشمند است که ذهن هر شنونده را مجذوب شنیدن خاطرات مسافران بازگشته از این سفر رویایی می نماید.

نکته شگفت آور در مورد ایران، عادی بودن این کشور است. گشتی در خیابانهای تهران حسی غریب از سنت و مدرنیته شرق و غرب را به ذهن هر مسافر خارجی القا می نماید. در ادامه این مطلب آمده است: خیابان دکتر فاطمی با هتل بسیار دوست داشتنی لاله در آن مصداق عینی این فرض است، یعنی به نوعی تعلیق میان ایران امروز و پارس باستان. نویسنده در ادامه تاکید کرده است: اینجا (ایران)، عربستان نیست. در اینجا زنان رانندگی می کنند، مشاغلی را در اختیار دارند که در بسیاری از کشورها برای آنان دست نیافتنی است. نظام کنترلی وجود دارد، اما معمولا نامحسوس است. مسافران خارجی اگر پوششی معقول داشته باشند، در ایران مشکلی نخواهند داشت. محسوس ترین و جالب توجه ترین حسی که برای هر مسافر خارجی در بدو ورود به ایران ادراک می شود، خصلت میهمان نوازی ایرانی هاست.

این حس غریب از گذشته های دور تا به امروز در ذهن هر مسافر خارجی که به ایران سفر کرده، درک شده است. امکان ندارد یک مسافر خارجی برای غذا خوردن در رستورانهای تهران با خوشامدگویی و تعارف سایر مشتریان این مکان مواجه نشود. همین حالت در هنگامی که یک خارجی در پارکی و یا باغات اطراف شهرها گام می نهد برایش اتفاق می افتد و این فرد خارجی حتما با تعارف مردم که او را دعوت می کنند به آنها ملحق شود روبه رو می گردد.

نگارنده مطلب می افزاید: من خود زمانی برای پوشش خبری یکی از تظاهرات ضد انگلیسی به تهران رفتم که در آن تظاهر کنندگان شعار  مرگ بر تاچر سر می دادند. اما هنگامی که خود را که یک انگلیسی بودم به آنها معرفی کردم، همه راه را برای من باز کردند تا راحت از میان جمعیت عبور کنم و آنها حتی با من دست هم می دادند. سفر به اصفهان شهر شاه عباس در حاشیه رودخانه زاینده رود که فقط چند تپه با رشته کوههای مرتفع زاگرس فاصله دارد، حسی زیبا از زندگی در کنار مردمی دوست داشتنی به هر مسافر خارجی القا می نماید. در فارسی ضرب المثلی هست که می گوید :اصفهان نصف جهان است. نوشیدن یک استکان چای در هتل عباسی اصفهان حسی را به مسافر خارجی می دهد که به عینه مصداق این ضرب المثل را باور می کند. نگارنده مطلب در بخش از نوشته خود تصریح می کند که بابت نگارش این توصیف های زیبا از کشور ایران، هیچ پولی از هیچ نهاد گردشگری ایران دریافت نکرده است.
مرجع : ایرنا