به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۹ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۵۸۴۰۹
ابتکار در یک نگاه

بازگشت به نوستالژی روحانیت و روحانیون

گروه سیاسی: بازگشت به نوستالژی روحانیت و روحانیون و توافق با ایران بدون نیاز به تصویب کنگره مهمترین خبرهای روزنامه ابتکار در شماره روز سه شنبه است.
بازگشت به نوستالژی روحانیت و روحانیون
این روزنامه عنوان بازگشت به نوستالژی روحانیت و روحانیون را به تیتر یک اختصاص داد و نوشت: انتخابات مجلس شورای اسلامی در دور دهم سبب شده تا یک بار دیگر شیوخ 2 جناح اصلی کشور به میدان آمده و رقابت را از دوگانه اصلاح طلبی- اصولگرایی به دوگانه چپ و راست برگرداند. امری که در اوایل دهه 60 بر فضای سیاسی کشور حاکم بود. در آن زمان2 جناح اصلی کشور که با استخوان بندی روحانی خود در فضای سیاسی کشور حضور داشتند، حاصل انشعابی بود که مجمع روحانیون را از دل جامعه روحانیت به فضای سیاسی کشور وارد کرد و از آن پس مجمع روحانیون نماینده روحانی جناح چپ جمهوری اسلامی بود و جامعه روحانیت نیز نماد روحانی جناح راست و بقیه گروه‌های سیاسی غیر روحانی عموما حول این 2 محور جمع شده و به رقابت می‌پرداختند.

روزنامه ابتکار با برجسته کردن موضوع توافق با ایران بدون نیاز به تصویب کنگره، نوشت: دیپلمات‌ها تحرکات خود را برای دستیابی به توافق جامع تا پیش از پایان ضرب الاجل تعیین شده یعنی سوم آذرماه افزایش داده‌اند. مذاکرات ایران و گروه 1+5 برای رفع اختلافات باقی مانده سرعت گرفته است و از سوی دیگر هر 2 طرف در تلاش هستند تا موانع داخلی و خارجی دست یابی به این توافق را رفع کنند. در این میان روزنامه نیویورک تایمز خبر داده که رییس جمهوری آمریکا به دنبال اجرای طرحی است که مخالفت‌های کنگره در توافق احتمالی با ایران را بی‌اثر کند.

این روزنامه با انعکاس موضوع هشدار سردار سلیمانی به داعش و آمریکا، نوشت: فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اقدامات تروریستی داعش و لشکرکشی‌های آمریکا محکوم به شکست است. سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح دیروز در حاشیه همایش بزرگداشت فرماندهان شهید نیروی زمینی سپاه پاسداران، در جمع خبرنگاران، گفت: کسانی که این مجلس و مراسم به نام آنهاست قبل از اینکه فرمانده باشند صاحب مکتب و مدرسه بودند؛ تمام شهدا مثل شهید همت صاحب مدرسه بودند و بنیان گذاران مدرسه اخلاقی و رفتاری بودند.

رسیدگی خارج از نوبت به پرونده اسیدپاشان، تیتر دیگر روزنامه ابتکار است. سخنگوی قوه قضاییه در هفتاد و یکمین نشست خبری خود با خبرنگاران اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان را اقدامی ناجوانمردانه، جنایتکارانه و خشن عنوان کرد و گفت: عاملان این امر باید شناسایی شده و تحت تعقیب قرار بگیرند و به اشد مجازات برسند. حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای با بیان این مطلب اظهار کرد: باید همه دست اندرکاران نسبت به اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان اقدامات جدی انجام دهند تا بتوانند عاملان آن را شناسایی کنند. وی ادامه داد: انگیزه و تعداد افراد این پرونده مهم است. این مساله به رسیدگی سریعتر به پرونده کمک می‌کند، البته انگیزه افراد هرچه باشد بر اساس قانون به اشد مجازات محکوم خواهند شد. بنده از دادسرا، دادگاه و مرجع تجدیدنظر می‌خواهم خارج از نوبت به این پرونده رسیدگی کنند و امیدوارم نیروی انتظامی نیز هرچه سریعتر به نتیجه برسد.

این روزنامه با انتخاب موضوع هاشمی رفسنجانی: دفاع از فلسطین را همچنان وظیفه خود می‌دانیم، به نقل از رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: از اول مبارزه علیه رژیم پهلوی، دفاع از مظلومیت مردم فلسطین را وظیفه خود می‌دانستیم. به گزارش ابتکار آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار رمضان عبدالله، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، پیروزی مردم غزه بر ارتش کاملاً مسلح اسراییل را تحقق وعده خداوندی در نصرت به مجاهدان فی سبیل الله و ترجمه عملی آیه «َم مِن فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَت فِئَةً َثیرَةً بِإِذنِ اللَّهَ» دانست و خاطر نشان کرد: پیروزی‌های اخیر با تمام پیروزی‌های دیگر در لبنان و فلسطین تفاوت دارد.