به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۵ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۵۴۹۰۸
ناشران نترسند قرار نیست سختگیری شود؛

واگذاری ممیزی به ناشران در مهر ماه

گروه فرهنگ و ادب: واگذاری ممیزی به ناشران اولویت‌بندی شده و ناشران دولتی در اولویت اصلی قرار دارند. به احتمال زیاد ناشران خصوصی با این طرح محتاطانه برخورد می‌کنند.
واگذاری ممیزی به ناشران در مهر ماه
مدیر دفتر توسعه کتابخوانی گفت: الان فعالیت‌های دفتر توسعه کتابخوانی بیشتر منوط به بحث ممیزی می‌شود و کارهای کتابخوانی را دیگر بخش‌ها مثل خانه کتاب و دفتر مطالعات فرهنگی انجام می‌دهند. من تلاش کردم این نکته را یادآوری کنم که نیازمند تغییر رویکرد هستیم. اگر رویکرد ما به کتابخوانی تغییر نکند و تقاضایی نباشد؛ افزایش دسترسی به کتابخانه‌ها فایده‌ای ندارد. علی شجاعی صایین افزود: طی 8 ماه گذشته در اداره کتاب، آن بخش از کتاب‌هایی که ناشران و نویسندگان تقاضای تجدیدنظر داشتند دوباره به جریان افتادند و به جز 50 یا 60 اثر، بقیه را در این مدت پاسخ داده‌ایم.

شجاعی درباره‌ی بررس‌های کتاب گفت: بررس‌های ما کارمند نبودند و نیستند و مجموعه‌ای از همکاران بیرون از اداره با ما همکاری می‌کنند و سطح کارشناسان افزایش یافته است و با تعاملی که با هیئت نظارت خواهیم داشت؛ تغییراتی هم خواهیم داشت. وی افزود: مهمترین اتفاق در این مدت فراهم کردن امکان بازبینی را برای اعتراض ناشران و نویسندگان است و آیین‌نامه واگذاری ممیزی کتاب به ناشران نیز تصویب شده که مهرماه آن را اجرایی می‌کنیم.

شجاعی ادامه داد: هر ناشری که مایل باشد می‌تواند ممیزی را به عهده بگیرد البته اولویت به ترتیب با ناشران دولتی، ناشران بخش عمومی و بعد بخش خصوصی است. بررسی مجوز کتاب‌ها هم به ترتیب اولویت کتاب‌های فنی- مهندسی سپس پزشکی و در آخر کودک و نوجوان قرار دارند. شجاعی درباره این طرح گفت: هر ناشری که داوطلب بود می‌تواند بعد از اعلام نهایی این طرح اقدام کند و با توجه به ضوابطی که وزارت ارشاد برای آن درنظر گرفته، برای آن اقدام کند. بعد از اظهارنظر ناشران دربارة مجوز کتاب، برخی کتاب‌ها را بررسی می‌کنیم.

وی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود که ناشران خصوصی برای این طرح با احتیاط برخورد کنند. شجاعی صائین گفت: همانطور که ما در مسیر مجوز دادن ممکن است دچار اشتباه شویم یعنی به کتابی نباید مجوز دهیم و به اشتباه مجوز دهیم یا به کتابی باید مجوز می‌دادیم و نداده‌ایم، ناشران نیز شاید دچار اشتباه شوند و اگر ناشری در این مسیر اشتباه کرد اشکالی ندارد و قرار نیست سختگیری شدید داشته باشیم چون اشتباه ممکن است پیش آید. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اول اردیبهشت 1393 در اولین نشست اعضا هیات نظارت بر کتب بزرگسال و کودک و نوجوان گفت: می‌توان با تمهیدات لازم، چاپ کتاب ازسوی برخی از ناشرانی را که سابقه تخلف ندارند یا نهادها و شخصیت‌هایی که نیاز به ممیزی و نظارت وزارت ارشاد ندارند، به خود آنها سپرد و این وزارتخانه بیشتر بر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی تمرکز کند.
مرجع : ایلنا