به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۱:۴۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۵۸۶۹۸

آلودگی هوا با بدن انسان چه می کند؟

گروه علمی: همه ما از مضر بودن آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت انسان و محیط زیست آگاه هستیم. بنابر ارزیابی سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا در سال 2012 بروز 3.7 میلیون مرگ زودرس در سراسر جهان را موجب شده است. اما در مواجهه با آلودگی هوا چه اتفاقی برای بدن انسان رخ می‌دهد؟
آلودگی هوا با بدن انسان چه می کند؟
دانشمندان دانشگاه ملبورن ارتباطات بین آلودگی و بیماری تنفسی در سطح مولکولی را مطالعه می‌کنند و چگونگی تعامل آلاینده‌ها با دیواره دستگاه تنفسی را آشکار کرده‌اند. دولت استرالیا نظارت دقیقی بر غلظت آلاینده‌های خطرناک از جمله دی اکسید نیتروژن و ازن دارد که به واسطه فعالیت‌های صنعتی مانند حمل و نقل و سوزاندن سوخت‌های فسیلی ایجاد می‌شوند.

لوک گامون، دانشجوی دکترا، و یوتا ویل، دانشیار دانشگاه ملبورن، چگونگی تعامل دی اکسید نیتروژن و ازن، دو آلاینده زیست محیطی شایع، و آثار مضر آنها بر بدن انسان را مورد بررسی قرار داده‌اند. ورود این آلاینده‌ها به بدن آسیب اکسیداتیو در دیواره مجاری تنفسی را موجب می‌شود. برای آزمایش و بررسی این فرآیند با جزئیات بیشتر، پژوهشگران پپتیدهایی مشابه با آنهایی که در دستگاه تنفسی یافت می شوند را در مواجهه با دی اکسید نیتروژن و ازن قرار داده و سپس نتایج را با استفاده از طیف سنجی (اسپکتروسکوپی) مورد بررسی قرار داده اند.


این روش به پژوهشگران اجازه داده است تا تغییرات شیمیایی در مقیاس بسیار بالاتر از گذشته را آزمایش کنند. نکته جالب توجه و نگران کننده این است که تعامل ترکیبی دی اکسید نیتروژن و ازن آسیب اکسیداتیو شدیدتر نسبت به فعالیت جداگانه آنها را به همراه داشته است. با حضور همزمان نیتروژن و ازن واکنش آنها به شکل گیری رادیکال بسیار اکسیداتیو NO3 که اثری شدیدتر بر پپتیدهای بیولوژیکی و اسیدهای آمینه دارد، منجر می‌شود و به تبع آن این سلامت انسان است که هرچه بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد.

لوک گامون امیدوار است مطالعه اخیر به سیاستگذارانی که مسئولیت کنترل سطوح آلودگی هوا را بر عهده دارند در اتخاذ تصمیمات آگاهانه‌تر برای مبارزه با این پدیده و تعیین استانداردهای کیفیت هوا کمک کند و در نهایت خطری که سلامت انسان را تهدید می‌کند، کاهش یابد.
مرجع : عصرایران